باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت مواد اولیه از اصلی‌ترین دلایل کسادی رستوران‌ها و فست فود‌ها

در ماه‌های اخیر، بازار اغذیه فروشی‌ها بیش از هر زمان دیگری با کسادی دست و پنجه نرم می‌کند.

افزایش قیمت مواد اولیه از اصلی‌ترین دلایل کسادی رستوران‌ها و فست فود‌هابه گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در طول دهه‌ها و سالیان اخیر به موزات رشد و افزایش جمعیت، بر تعداد مراکز و واحد‌های فروش اغذیه در کشور افزوده شده است.

 تقاضا برای خرید و تهیه اغذیه آماده در قالب اغذیه رستورانی و فست فود‌ها از یکسو و تبدیل شدن تناول غذا در رستوران‌ها و مراکز لوکس عرضه و فروش فست فود، به نوعی تفریح، در میان خانوار‌های ایرانی، کسب و کار فعالان این صنف را در سالیان گذشته، با رونق خاصی همراه کرده بود.

اما ظهور و بروز برخی از تحولات اقتصادی باعث شده، فعالان این حوزه با آن کسب و کار به اصطلاح سکه و پر رونق فاصله گیرند، تا جایی که بنابر اظهارات رؤسای اتحادیه اغذیه فروشان در برخی از شهر‌ها و کلانشهر‌ها عده‌ای از رستوران داران و عرضه کنندگان فست فود، تغییر شغل را در دستور کار خود قرار دهند.

حامد رویانیان، یکی از فعالان صنفی در بخش عرضه مواد و اقلام غذایی و خوراکی موسوم به فست فود در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش قابل توجه مشتری در ماه‌های اخیر اظهار کرد: متاسفانه قیمت و نرخ محصولات پروتئینی همچون سوسیس، کالباس، پنیر پیتزا، روغن و غیره به‌صورت فزاینده‌ای افزایش یافته و همین موضوع، قیمت تمام شده ساندویچ‌ها و پیتزا‌ها را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: از گذشته، ساندویچ به عنوان غذایی کم هزینه در میان اذهان و افکار عمومی جا افتاده، اما در شرایط فعلی بازار و با توجه به افزایش قیمت بسیار شدید در مواد و محصولات اولیه مورد نیاز ساندویچ، قیمت برخی ساندویچ‌ها تفاوت چندانی با نرخ غذا‌های متوسطی که در رستوران‌ها عرضه می‌شود، ندارد.

رویانیان تصریح کرد: به واقع برای عرضه محصول باکیفیت و درجه یک باید مبالغ سنگینی را پرداخت کنیم و به تبع در فرآیند بازتوزیع و درست کردن ساندویچ با لحاظ نمودن سود معمول واحد‌های فعال در این حوزه، قیمت نهایی بسیار بالا می‌رود و مشتریان رغبت چندانی به خرید آن نشان نمی‌دهند.

وی افزود: در حال حاضر برخی از واحد‌های عرضه فست فود، به ناچار برای تعدیل قیمت‌ها به خرید و تهیه سوسیس، کالباس و پنیر پیتزا‌هایی با کیفیت پایین‌تر تمایل پیدا کرده‌اند تا بتوانند نرخ و قیمت نهایی متناسب با قدرت خرید مردم را تعدیل کنند در غیر این‌صورت، به عنوان نمونه با خرید فلان برند کالباس، قیمت ساندویچ مذکور آنچنان بالا خواهد رفت که متاسفانه در برخی موارد از سوی مشتریان و متقاضیان خرید فست فود به گران فروشی متهم می‌شویم که این موضوع با واقعیت موجود فاصله بسیاری دارد.

این فعال در حوزه عرضه و توزیع مواد غذایی فست فود در ادامه گفت: ناگفته نماند در برخی از مناطق خاص استان البرز و کلانشهر‌هایی همچون تهران، فعالان با سابقه این صنف، همچنان کسب و کار خوبی دارند که البته این طیف نیز معتقدند به نسبت گذشته تا حدودی درآمدشان تنزل پیدا کرده، اما ضریب کاهش کسب و کار آن‌ها آنچنان شدید نیست که تغییر شغل را در دستورکار خویش قرار دهند.

فلافل، پرفروش‌ترین ساندویچ در مناطق متوسط و ضعیف نشین جامعه

احمد تاروردی، یکی دیگر از فعالان صنف عرضه و توزیع فست فود و ساندویچ در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش قدرت خرید مردم و نقش مستقیم آن در کاهش ضریب تقاضا برای خرید و تهیه ساندویچ گفت: در سالیان و بخصوص ماه‌های اخیر، عمده عرضه ساندویچ واحد‌های صنفی فعال در این حوزه در مناطق متوسط و فقیر نشین جامعه به فلافل فروشی، منحصر و معطوف شده است.

وی افزود: این واقعیت تا جایی پیش رفته که برخی از واحد‌های فعال در این حوزه، صرفا به عرضه فلافل مبادرت می‌ورزند، زیرا در حال حاضر این نوع خاص از ساندویچ در زمره ارزان‌ترین ساندویچ‌ها قرار دارد و جامعه نیز به نسبت دیگر ساندویچ‌ها اقبال بیشتری به آن نشان می‌دهد.

تاروردی گفت: متاسفانه افزایش قیمت مواد اولیه برای تهیه و تولید این نوع خاص از ساندویچ، باعث بالا رفتن نرخ آن شده و همین موضوع میزان تقاضا برای خرید این محصول را تحت تاثیر قرار داده است.

وی افزود: در صورت استمرار وضعیت موجود ناچار خواهیم بود به تغییر شغل اقدام نماییم، زیرا کسب و کار فعلی جوابگوی تامین هزینه و اجاره بهای مغازه، آب، گاز، برق، تلفن نیز نیست تا چه رسد به اینکه بخواهیم در خصوص کاهش سود دریافتی از فعالیت در این عرصه سخن به میان آوریم.

وضعیت نامناسب کسب و کار رستوران داران

در بخش رستوران داری و عرضه اغذیه و خوارکی‌های به اصطلاح آشپزخانه‌ای وضعیت بغرنج‌تر شده و وقتی پای در دل فعالان این حوزه می‌نشینیم متوجه خواهیم شد که شرایط فعالی برای بسیاری از فعالان این عرصه زیان ده و خسران آور شده است.

یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی رستوارن داران به افزایش قیمت‌ها معطوف می‌شود افزایش نرخی که به تبع بالارفتن قیمت برنج، روغن، گوشت گوسفند، ماهی، مرغ و... رستوران داران با آن مواجه هستند و راه گریزی از آن وجود ندارد باعث شده فعالان این عرصه نیز به ناچار به بالا بردن قیمت‌ها مبادرت ورزند.

عبداله خردمند، مدیر یکی از رستوران‌های صاحب نام در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تنزل تعداد مشتری برای خرید اغذیه و صرف غذا در رستوارن اظهار کرد:به واسطه فعالیت رستوران بنده، ۹ نفر در این واحد مشغول به فعالیت هستند و در واقع بنده برای ۹ خانواده اشتغالزایی کرده‌ام، اما دخل و خرج ما در ماه‌های اخیر منطقی نیست و در برخی هفته‌ها سود کسب شده از مجموع فعالیت در ۷ روز، آنچنان اندک و ناچیز است که طرح رقم آن ممکن است برای بسیاری از مخاطبان این خبرگزاری غیر قابل باور باشد.

خردمند افزود: این در شرایطی است که واحد صنفی بنده در این عرصه از سابقه‌ای چندین ساله برخوردار است و همواره این شعار را سرلوحه فعالیت خویش قرار داده ایم که با سود کمتر، می‌توان مشتری بیشتری را از حیث کمی جذب کرد و تکثر مشتریان در مجموع باعث سودآوری قابل توجه می‌شود امری که تا اواخر سال گذشته کارکرد داشت، اما در ماه‌های گذشته، این قاعده به مانند گذشته جوابگوی کسب و کار ما نیست.

وی تصریح کرد: اساسا بسیاری از رستوارن داران صاحب نام و با سابقه به خود اجازه نمی‌دهند برای تعدیل قیمت‌ها کیفیت را پایین بیاورند و ناچارند در این شرایط و با وضعیت غیر قابل تحملی در کسب و کار مواجه هستیم به روزمرگی ادامه دهند.

چندی پیش، علی اصغر میر ابراهیمی، رئیس اتحادیه دارندگان رستوارن و سلف سرویس‌ها در گفت‌‎وگو با رسانه‌ها و در تشریح وضعیت حاکم بر کسب و کار فعالان این عرصه اظهار کرد: برخی از واحد‌های صنفی مرتبط با این رسته، در حال تعطیلی هستند تا جایی که تنها در یک ماه اخیر، ۳۰ واحد صنفی، به اتحادیه بصورت مکتوب نام ارسال کرده اند که به دلیل گرانی مواد اولیه قادر به ادامه کار نیستند.

وی می‌افزاید: به دلیل بالا رفتن قیمت گوشت قرمز گوسفندی، گاو و گوساله و افزایش نرخ برنج، روغن، زعفران، مرغ و حتی سبزی و صیفی جات و همچنین بالا رفتن هزینه‌های بیمه، حامل‌های انرژی، دستمزد، اجاره و همچنین کاهش قدرت خرید مردم، کسب و کار این حوزه با رکود عمیقی عجین شده است.

میرابراهیمی می‌گوید: در شرایطی که قیمت گوشت قرمز در چند ماه اخیر ۱۸ هزار تومان رشد داشته و قیمت گوشت ران گوسفندی نیز در هر کیلو به ۸۷ هزار تومان رسیده است چگونه می‌توان در منوی غذایی رستوران‌ها افزایش نرخ را لحاظ نکرد.

فرصت‌های شغلی که به دلیل افزایش قیمت گوشت و برنج از دست می‌رود

صنف رستوران داری از نمونه فعالیت‌هایی به شمار می‌رود که عموما و بصورت بالقوه از خاصیت اشتغالزایی برخوردار است و این امر در ارتباط با رستوران‌های بزرگ به مراتب برجسته‌تر از بسیاری از صنوف دیگر نمود پیدا می‌کند.

آشپزها، سرویس دهندگان سرمیز، صندوق دار‌ها و پیک‌های موتوری از نمونه رسته‌هایی است که در زیرمجموعه این صنف مشغول به فعالیت می‌شوند و به تبع هر آنچه عرصه مذکور با رونق هر چه بیشتری همراه شود امکان حفظ و حتی افزایش فزاینده‌تر ضریب فرصت‌های شغلی به نحو مطلوب و شایسته تری فراهم خواهد شد.

از دیگر سو، به واسطه نیاز این صنف به اقلام، مواد و محصولات اولیه متنوع و متعددی همچون ماهی، مرغ، روغن، گوشت قرمز و غیره رونق این صنف، به‌صورت غیر مستقیم در رونق بازار اقلام مذکور نیز اثرگذار خواهد بود.

با این اوصاف انتظار می‌رود با ثبات هر چه بیشتر در بازار و کنترل قیمت‌ها، فعالیت اصناف فعال در این عرصه با مشکل مواجه نشود، فعالیتی که در سایه آن، ابتدایی‌ترین تفریح برخی از خانوار‌های ایرانی فراهم می‌شود.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار