تشنج؛ اختلال عصبی که زندگی را مختل می‌کند

یک متخصص مغز و اعصاب درباره تشنج و ارتباط آن با افزایش استرس در مبتلایان توضیحاتی داد.

محمدعلی غفاری متخصص مغز و اعصاب  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تشنج یک اختلال عصبی است که با فعالیت غیر طبیعی مغز مشخص می‌شود و ۶۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ نزدیک به ۱.۳ افرادی که تشنج می‌کنند به سختی کنترل می‌شوند، تشنج می‌تواند سبب اختلال در زندگی اجتماعی، روابط بین‌فردی و زندگی مستقل فرد شود.

این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: هورمون‌های استرس مانند کورتیزول در افراد ساکن اماکن پرخطر افزایش پیدا می‌کند؛ استرس یک محرک مهم برای ایجاد حمله‌های تشنج در این بیماران است؛ بیماران تشنجی که در مناطق با میزان بالاتری از جرم و جنایت زندگی می‌کنند، تا ۳ برابر بیشتر از  همتایان خود در مناطق امن‌، حمله‌های تشنج را تجربه می‌کنند.


بیشتر بخوانید: چرا نوزادان تشنج می‌کنند؟ + علائم و راهکارهای درمانی


آیا جرم و جنایت احتمال تشنج را بیشتر می‌کند؟

رابطه مستقیم تشنج با استرس 

غفاری ادامه داد: در مطالعه‌ای جدید نشان داده شد بیمار تشنجی که در محله‌ها با جرایم بالاتری زندگی می‌کند، به طور قابل ملاحظه‌ای حملات بیشتری را تجربه خواهد کرد؛ به طور میانگین این افراد نسبت به افراد ساکن محله‌های امن‌تر در طول ۱ ماه دچار ۳ اپیزود تشنج می‌شوند،  بنابراین بین تعداد تشنج‌ها و میزان جرایم رابطه غیرقابل انکاری وجود دارد.

افزایش کیفیت زندگی با کاهش حملات تشنج 

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد دفعات تشنج به معنای کاهش کیفیت زندگی است، گفت: تشنج‌هایی که منجر به سقوط می‌شوند سبب کبود‌ی‌های متعدد و گاهی شکستگی‌های استخوانی می‌شود، به‌علاوه انگ بیماری تشنج در برخی جوامع غیر قابل چشم‌پوشی است.


بیشتر بخوانید: ساخت دستگاهی هوشمند برای جلوگیری از تشنج مغزی


آیا جرم و جنایت احتمال تشنج را بیشتر می‌کند؟

این متخصص مغز و اعصاب یادآوری کرد: درک تاثیرات خشونت و جنایت در افزایش تعداد حمله‌های تشنج تایید کننده نیاز به تحقیقات گسترده‌تر است که سبب افزایش آگاهی درمانگران و ارائه‌ توصیه‌ها و آموزش‌های لازم در زمینه‌ کنترل استرس در بیماران تشنجی می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.