خطر رسوب آهن در رگ‌های خونی بیماران تالاسمی

فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان گفت: بر اثر تزریق منظم خون به بیماران تالاسمی، آهن اضافی در صورت دفع نشدن باعث نارسایی قلب می‌شود.

خطر رسوب آهن در رگ‌های خونی بیماران تالاسمیمحمد‌رضا بردبار فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیماری تالاسمی یکی از شایع‌ترین عوارض کم‌خونی ارثی در ایران و دنیاست که این مسئله بیشتر به دلیل ازدواج‌های زوجین ناقل این بیماری است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی ۱۹ هزار بیمار تالاسمی در کشور هستند که بیش از ۷۰ درصد این افراد در خطه شمالی و جنوب کشور ساکن هستند.

فوق تخصص خون و آنکولوژی کودکان اظهار کرد: هنگامی که زن و مرد مبتلا به تالاسمی ماژور هستند ممکن است فرزندشان هم دچار  بیماری تالاسمی ماژور شود و این عارضه بر اثر جهش ژنتیکی دربدن افراد ایجاد می‌شود.

وی  ادامه داد: در بدن افراد مبتلا به تالاسمی تولید سلول‌های خونی  کاهش پیدا می‌کندو به همین دلیل نیاز به تزریق خون به صورت منظم است و این کار باعث ارتقای کیفیت زندگی بیماران می‌شود.

تولید داخلی دارو‌های بیماران تالاسمی

فوق تخصص خون و انکولوژی کودکان بیان کرد: فرد مبتلا به تالاسمی متوسط وابسته به تزریق خون به صورت منظم نیستند، اما باید برای درمان بیماریشان دارو مصرف کنند و تنها زمان جراحی نیازمند تزریق خون هستند.

بردبار گفت: یکی از مشکلات افراد تالاسمی آهن اضافی این افراد به دلیل تزریق خون منظم است که این آهن در رگ‌ها رسوب می‌کند و باعث بروز مشکلاتی می‌شود، به همین دلیل باید از دارو‌های دفع کننده آهن استفاده کنند.

وی افزود: خوشبختانه دارو‌های بیماران تالاسمی در کارخانجات داخلی تولید می‌شود و هیچ مشکلی از نظر تامین دارو‌های نیازمند بیماران تالاسمی وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار