در صحن علنی مجلس صورت گرفت؛

موافقت نمایندگان با درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس

نمایندگان مجلس با درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس موافقت کردند.

موافقت نمایندگان با درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلسبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۸ دی ماه) مجلس در جریان بررسی درخواست اولویت بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با ۱۴۹ رأی موافق، ۶۹ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدکاظم دلخوش نماینده مردم صومعه‌سرا به عنوان طراح این طرح اظهار کرد: در ادوار مختلف مجلس در ارتباط با استانی شدن انتخابات طرح‌های مختلفی تهیه کردیم که در این دوره بعضا شورای نگهبان ایراداتی را وارد کرده و مقام معظم رهبری نیز مواردی را مطرح کردند و اصلاحاتی نیز انجام گرفت.

وی افزود: هرچه جلوتر می‌رویم متأسفانه به دلیل مشکلات اجرایی مجلس آلوده به مسائل ریز کشور می‌شود و حتی برخی دستگاه‌های اجرایی توپ را در زمین مجلس می‌اندازند که این امر باعث می‌شود کیفیت کار ما پایین بیاید.

دلخوش تصریح کرد: در آستانه انتخابات مجلس قرار داریم و با توجه به اینکه لایحه بودجه وقت مجلس را تا پایان سال خواهد گرفت، بهتر است که با استانی شدن انتخابات موافقت کنیم چرا که این امر به قانون اساسی خدشه‌ای وارد نمی‌کند.

نماینده مردم صومعه‌سرا ادامه داد: ما روزی ۲۰ قانون می‌نویسیم و شش ماه یک بار نیز آن را جابه‌جا می‌کنیم، لازم به ذکر است که ۸۰ درصد کار نمایندگان معطوف به امور اجرایی در حوزه‌های انتخابیه است.

وی افزود: نمایندگان نمی‌توانند به خوبی در امور قانونگذاری و نظارت بپردازند در حالی که ما به مجلس قوی نیاز داریم، آیا به نظر شما مجلس امروز آن چیزی است که به گفته امام (ره) از آن به عنوان عصاره ملت یاد می‌شد.

دلخوش تصریح کرد: اکنون در تهران به صورت استانی نماینده انتخاب می‌شود آیا اتفاق بدی افتاده است؟ اگر مردم در سطح استان‌ها نماینده انتخاب کنند کار مجلس بهتر پیش خواهد رفت؛ اکنون مشاهده می‌کنیم که خانه ملت روز به روز ضعیف‌تر می‌شود.

نماینده مردم صومعه‌سرا افزود: نماینده مجلس باید قانونی بنویسد که کل مردم کشور از آن سود ببرند نه اینکه هر نماینده روزانه پذیرای ۱۰۰ الی ۱۵۰ مورد مراجه کننده آن هم برای مسائل جزئی باشد لذا اجازه ندهید که جایگاه مجلس خدشه‌دار شود.

همچنین حسن کامران نماینده مردم اصفهان به عنوان مخالف در اولویت قرار گرفتن این فوریت گفت: چندین بار است که در طول سال‌های گذشته طرح استانی شدن انتخابات مطرح شد، اما شورای نگهبان آن را رد کرد.

وی افزود: ما در انتخابات به مردم حوزه‌های انتخابیه‌مان وعده‌های اجرایی می‌دهیم، لذا اگر می‌خواهیم مردم به ما مراجعه نکنند باید در انتخابات به آنها بگوییم، همچنین از دیگر شعار‌های انتخاباتی ما این است که می‌گوییم مجلس خانه مردم است و مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که باید به محرومین دقت کنیم لذا اگر انتخابات استانی شود سیستم ارباب رعیتی حاکم خواهد شد.

کامران ادامه داد: در صورت به تصویب رسیدن این طرح اشخاصی که وضع مالی بهتری دارند انتخاب شده و به قدرت می‌رسند که این امر با اصل یک سیاست‌های مقام معظم رهبری مغایرت دارد.

نماینده مردم اصفهان تصریح کرد: برفرض که انتخابات مجلس استانی شود، به نظر شما چه فرقی با شهرستانی برگزار شدن آن خواهد داشت؟ لذا این امر بار ملی خواهد داشت همچنین با اصل ۷۵ قانون اساسی نیز مغایرت دارد.

وی افزود: اگر می‌خواهیم فرهنگ حضرت امام(ره) را حفظ کنیم باید بدانیم که انتخابات شهرستانی بهتر است و مشارکت را نیز بیشتر می‌کند.

همچنین محمدجواد کولیوند نماینده مردم کرج به عنوان موافق در اولویت قرار گرفت این طرح افزود: در اولویت قرارگرفتن این فوریت به معنای تغییر دستور مجلس است و نظر به اینکه زمان برگزاری انتخابات مجلس اسفند ۹۸ است و تا یک هفته دیگر نیز وارد مباحث بودجه می‌شویم، امیدوارم موجباتی فراهم شود که این طرح در دستور قرار گیرد.

وی ادامه داد: برخی از دوستان تصور می‌کنند که اگر در حوزه خود رأی آورده باشند باید با کل نامزد‌های استان رقابت کنند، با توجه به اینکه وزارت کشور به عنوان مجری انتخابات باید خود را با قانون تطبیق دهد و دستگاه‌های ذیربط هم باید آمادگی پیدا کنند بهتر است این امر هرچه زودتر در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار