مقصران آتش‌سوزی در مدارس سیستان و بلوچستان مشخص شدند، ولی مسبب نه

خبر آتش سوزی‌های مکرر در مدارس سیستان و بلوچستان موجب شد که همه به دنبال مقصران این حوادث باشند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، صبح روز سه شنبه ۲۷ آذر ماه ۹۷ مادر «یگانه» و «یکتا» دختر‌های دوقلویش را با سلام و صلوات آماده و راهی مدرسه می‌کند، اما بعد از دو ساعت خبر آتش سوزی مدرسه آن‌ها را به او می‌دهند، به سرعت خودش را به مدرسه می‌رساند، اما فقط یکی از دخترانش را پیدا می‌کند و داستان خواهرانه یگانه و یکتا در این روز برای همیشه به پایان می‌رسد.

صبح روز سه شنبه دبستان «اسوه حسنه» زاهدان بر اثر استفاده از چراغ نفتی غیر استاندارد دچار آتش سوزی می‌شود و ۴ دانش آموز کلاس اولی که یکی از آن‌ها «یکتا میرشکار» است بر اثر این حادثه دردناک جان خود را از دست می‌دهند.

البته داستان مدارس نا ایمن در سیستان و بلوچستان داستان امروز و دیروز نیست و متاسفانه هر از چندگاهی خبر‌هایی مبنی بر حوادثی در این خصوص به گوش می‌رسد که حادثه تلخ دبستان «اسوه حسنه» زاهدان یکی از آن‌ها است.

نکته دیگر اینکه در این مدارس نا ایمن فقط خطر آتش سوزی دانش آموزان را تهدید نمی‌کند، بلکه خطر‌هایی همچون زیر آوار ماندن و یا استفاده از وسایل نا ایمن هم حادثه ساز است.

مقصران آتش‌سوزی در مدارس سیستان و بلوچستان مشخص شدند، ولی مسبب نه

پس از حادثه تلخ مدرسه «اسوه حسنه» زاهدان که منجر به آسمانی شدن ۴ کودک ۷ ساله به نام‌های «مونا خسروپرست»، «صبا عربی»، «مریم نوکندی» و «یکتا میرشکار» شد مدتی این خبر در صدر اخبار قرار داشت و مسئولان مختلف با خانواده‌های این عزیزان دیدارو همدردی کردند، اما در این گزارش سعی داریم که به یکی از علت‌های اصلی این حادثه که کمتر به آن پرداخته شده، توجه کنیم و لازم است قبل از آن مروری بر اخبار سه شنبه سیاه زاهدان داشته باشیم.

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان استعفا داد

پس از خبر فوت این ۴ دانش آموز اولین واکنش آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اعلام این خبر بود که مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ زاهدان در پی حادثه پیش دبستانی و دبستان دخترانه «اسوه حسنه» و به منظور ابراز همدردی با خانواده‌های داغدیده و مصدوم از سمت خویش استعفا کرد.

اما این استعفا در حالی بود که بسیاری از مردم شهر زاهدان همچنان نگران و ناراحت بودند و از مسئولان خواستار رسیدگی جدی به این موضوع بودند تا اینکه دادستان زاهدان اعلام کرد.

دستور بازداشت مدیر و مربی آموزشی مدرسه حادثه دیده زاهدان صادر شد

حجت الاسلام علی موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب زاهدان اظهار داشت: به دنبال حادثه آتش سوزی در یک واحد آموزشی پیش دبستانی و دبستان غیر انتفاعی در خیابان «مصطفی خمینی» شهر زاهدان بلافاصله تحقیقات در این زمینه آغاز شد.

دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با اشاره به اینکه در این حادثه ۴ کودک دچار سوختگی شدند، ادامه داد: با بررسی‌های انجام شده قصور مدیر و مربی آموزشی محرز شده از همین رو دستور بازداشت آن‌ها صادر شد.

وزیر آموزش و پرورش راهی زاهدان شد

وزیر آموزش و پرورش نیز برای ابراز همدردی با خانواده‌های دانش‌آموزان فوت‌شده در حادثه آتش‌سوزی مدرسه غیردولتی «اسوه حسنه» به زاهدان سفر کرد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به همراه شماری از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با حضور در منازل ۴ دانش آموز فوت شده حادثه آتش سوزی دبستان غیر دولتی «اسوه حسنه» زاهدان با خانواده آنان دیدار و ابراز همدردی کرد.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: همه مسببین حادثه آتش سوزی مدرسه زاهدان که حتی سهوا باعث بروز چنین حادثه‌ای شدند باید مورد بازخواست قرار بگیرند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری نباشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ظرف دو سال آینده تمام وسایل گرمایشی غیر استاندارد در استان سیستان و بلوچستان جمع‌آوری می‌شود.

سید محمد بطحایی اظهار داشت: متاسفانه امروز به دلیل ضعف منابع و تجهیزات شاهد چنین اتفاقات ناگواری در آموزش و پرورش هستیم.

معرفی ۱۱ نفر از کارکنان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به کمیته تخلفات اداری

علیرضا نخعی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز اظهار داشت: در ارتباط با پرونده حادثه مرکز پیش دبستانی و ابتدایی غیردولتی «اسوه حسنه» ناحیه دو زاهدان تعداد ۱۱ نفر از کارکنان آموزش و پرورش به مرکز رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شده اند که به زودی رای در مورد آنان صادر خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: تحقیق و تفحص در خصوص ابعاد مختلف این پرونده همچنان ادامه داد.

وی از تهیه بیش از ۴۵۰۰ تیوست استاندارد به دستور وزیر آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بحث استاندارد سازی فضا‌های آموزشی به لحاظ سرمایشی و گرمایشی به صورت ویژه در حال انجام است.

مقصران آتش‌سوزی در مدارس سیستان و بلوچستان مشخص شدند، ولی مسبب نه

۴۵۰۰ بخاری استاندارد بین مدارس سیستان و بلوچستان توزیع شد

مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: ۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه بخاری استاندارد ظرف یک هفته گذشته در مدارس سراسر این استان توزیع شده است.

مقصران آتش‌سوزی در مدارس سیستان و بلوچستان مشخص شدند، ولی مسبب نه

این‌ها تیتر‌ها و خلاصه‌ای از خبر‌هایی بود که از روز حادثه دبستان دخترانه «اسوه حسنه» زاهدان تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده که تقریبا در همه آن‌ها مسئولان به دنبال مقصرین و مسببین حادثه و برخورد با آن‌ها هستنداین‌ها تیتر‌ها و خلاصه‌ای از خبر‌هایی بود که از روز حادثه دبستان دخترانه «اسوه حسنه» زاهدان تاکنون در رسانه‌ها منتشر شده بود که تقریبا در همه آن‌ها مسئولان به دنبال مقصرین و مسببین حادثه و برخورد با آن‌ها هستند و تاکید دارند که سعی می‌شود چنین حوادثی دیگر تکرار نشود. اما متاسفانه این پایان ماجرا نبود.

اتصالی برق موجب آتش سوزی یک پیش دبستانی در زاهدان شد

صبح روز سه شنبه ۱۱ دی ماه و در روزی که اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده بود، مجددا یک واحد پیش دبستانی و مهدکودک در خیابان «بزرگمهر» زاهدان طعمه حریق شد.

علی مرادی مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار داشت: بر اثر اتصالی برق در پیش دبستانی و مهد قرآنی «ایلیا» واقع در خیابان بزرگمهر زاهدان، آتش سوزی جزئی رخ داد که با اقدام به موقع مهار شد.

وی افزود: این آتش سوزی جزئی در دفتر مدیر مدرسه رخ داده و خوشبختانه همه دانش آموزان و پرسنل این مدرسه در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند.

البته این حادثه بسیار جزئی بود، اما مردم زاهدان به دلیل حادثه دبستان «اسوه حسنه» بسیار از آن وحشت کردند، اما ظاهرا بازهم این پایان ماجرا نبود.

چراغ نفتی بازهم در مدارس سیستان و بلوچستان حادثه آفرید

مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: صبح روز چهارشنبه ۱۲ دی ماه هم در مدرسه «حجت» روستای «پلگی سید» شهرستان «زهک» یکی از دانش آموزان دچار سوختگی شد.

علی مرادی اظهار داشت: متاسفانه علی رغم تاکیدات زیاد از سوی آموزش و پرورش برای رعایت مسائل ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی سطح مدارس استان بازهم یکی از دانش آموزان به دلیل سهل انگاری مدیر مدرسه دچار سوختگی شده است.

مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش گفت: در این حادثه در مدرسه «حجت» روستای «پلگی سید» از توابع شهرستان زهک در سیستان و بلوچستان یکی از دانش آموزان پایه ششم از ناحیه پا دچار سوختگی می‌شود که بحث درمان وی در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: این حادثه به علت سهل انگاری مدیر مدرسه به دلیل رعایت نکردن مسائل ایمنی رخ می‌دهد چرا که این دانش آموز در حال ریختن نفت درون چراغ نفتی بوده که ناگهان چراغ آتش می‌گیرد و این درحالی است که دانش آموزان نباید کار پر کردن چراغ از نفت را انجام دهند.

مرادی تصریح کرد: طبق نظریه پزشک معالج سوختگی پای «علی توتازهی» دانش آموز پایه ششم سطحی است.

مقصران آتش‌سوزی در مدارس سیستان و بلوچستان مشخص شدند، ولی مسبب نه

مسئول روابط عمومی آموزش و پرورش عنوان کرد: پس از این اتفاق آموزش و پرورش زهک ورود پیدا کرده و مدیر این مدرسه لغو ابلاغ شده و پرونده وی برای رسیدگی به تخلف به هیات تخلفات اداری سیستان و بلوچستان معرفی شده است

دلیل اصلی همه این حوادث یک چیز است و آن اینکه بر خلاف همه شعار‌هایی که تاکنون مطرح شده است «سیستان و بلوچستان گاز ندارد. اما مهمترین نکته این است که دلیل اصلی همه این حوادث یک چیز است و آن اینکه بر خلاف همه شعار‌هایی که تاکنون مطرح شده است «سیستان و بلوچستان گاز ندارد» و این موضوع هر روز با عث انتشار خبر‌های ناگواری در این استان می‌شود.

قطعا با سرد شدن هوا مردم مرزدار سیستان و بلوچستان باید برای گرم کردن خود از وسایل گرمایشی استفاده کنند، اما متاسفانه، چون همچنان بسیاری از شهر‌های سیستان و بلوچستان گاز ندارد حوادث ناگواری روی می‌دهد که ما در این مطلب فقط به چند نمونه آن که فقط در مدارس این استان رخ داده بود اشاره کردیم.

این در حالی است که تا سال ۱۳۹۳ استان سیستان و بلوچستان تنها استان کشور بود که از نعمت گاز لوله کشی به کلی بی بهره بود که این مساله مشکلات فراوانی را برای مردم این استان به وجود آورده بود تا اینکه بالاخره در سال ۹۳ پس از رسیدن خط لوله گاز به ایرانشهر تعدادی از مردم این شهر از نعمت گاز بهره‌مند شدند، اما باقی استان همچنان از نعمت گاز بی بهره بودند.

این موضوع تا پایان سال ۹۵ همچنان ادامه داشت تا اینکه بالاخره با تبلیغات فراوان در تاریخ ۱۰ اسفند سال ۹۵ با حضور رئیس جمهور مشعلی در «میدان گاز» شهر زاهدان روشن شد، اما تاکنون که در آذر ماه سال ۹۷ قرار داریم همچنان مشکل گاز در این شهر وجود دارد و روند گازرسانی به منازل مردم نیز بسیار کند است.

از همین رو با آغاز فصل سرما مردم سیستان و بلوچستان مجبور هستند امسال هم با چراغ‌ها و بخاری‌های نفتی خانه و کلاس درس خود را گرم کنند و این یعنی همچنان احتمال وقوع حوادث دلخراش در این منطقه از کشور وجود دارد.

در مجموع با وجود اینکه همه معتقدند قطعا در بروز چنینی حوادثی افرادی قصور و کوتاهی می‌کنند، اما به نظر می‌رسد دلیل اصلی این اتفاقات ناگوار و مقصر آن وجود نداشتن گاز لوله کشی در بسیاری از مناطق سیستان و بلوچستان است که امیدواریم که همانطور که معاون اول رئیس جمهور در سفر اخیر خود به این استان قول دادند روند گازرسانی به شهر‌های سیستان و بلوچستان تسریع شود.

منبع مهر

انتهای پیام/پ

 

برچسب ها: استاندارد ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار