واشنگتن اگزمینر گزارش داد؛

پیام‌های متفاوت بولتون و ترامپ درباره سوریه ثابت کرد آمریکا یک متحد باثبات نیست

پایگاه اینترنتی واشنگتن اگزمینر در گزارشی به بررسی سیاست نامشخص رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص خروج از سوریه پرداخت.

پیام‌های متفاوت بولتون و ترامپ درباره سوریه ثابت کرد آمریکا یک متحد باثبات نیستبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی واشنگتن اگزمینر در گزارشی تحت عنوان «پیام‌های متفاوت بولتون و ترامپ درباره سوریه ثابت کرد آمریکا یک متحد باثبات نیست» نوشت: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد آمریکا از سوریه خارج می‌شود. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید بعدا طی سخنانی به نیابت از رئیس‌جمهور بر پیام ترامپ درباره سوریه اصلاحیه زد.

تصور می‌شود هدف از پیام جدید نوعی اطمینان‌بخشی به کُردها بوده است که هم‌اکنون از سوی ترکیه متحد آمریکا در ناتو در معرض تهدید قرار گرفته‌اند. ولی تنها پیامی که از دل این اتفاقات بیرون می‌آید این است که واشنگتن متحدی بی‌ثبات و غیر قابل اعتماد است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در تماسی تلفنی به ترامپ گفت قصد دارد علیه نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکا در سوریه وارد عملیات شود ولی لازم است نیروهای آمریکایی از منطقه خارج شوند. ترامپ به راحتی موافقت و در عرض یک هفته اعلام کرد نیروهای آمریکایی خیل سریع خاک سوریه را ترک می کنند.

این اقدام با انتقادات شدید مقامات آمریکایی حتی برخی مقامات دولت خود ترامپ روبرو شد. چرا که نیروهای کُردی که ترامپ اینگونه راحت آنها را در تیررس حملات نظامیان ترکیه قرار داد، متحدان کلیدی واشنگتن بودند، آنها به دست نیروهای آمریکایی آموزش دیده و تجهیز شده بودند و اینکه داعش در واقع هنوز شکست نخورده است و خروج نظامیان آمریکایی به اسرائیل لطمه می‌زند و ایران و روسیه بلافاصله این جای خالی را پر می‌کنند.

در هر حال ظاهرا این منتقدان که در راس آنها جان بولتون و سناتور لیندسی گراهام قرار داشتند موفق شدند ترامپ را دستکم اندکی متقاعد سازند. ترامپ حالا دیگر بر لزوم عقب نشینی فوری نظامیان آمریکایی تاکید نمی ورزد یا نمی گوید داعش شکست خورده است و می گوید جدول زمانی برای خروج نظامیان آمریکایی تعیین نکرده است.

این پیامی است که بولتون در سفر به اسرائیل و حالا ترکیه در خصوص معنا و مفهوم خروج نظامیان آمریکایی از سوریه از دیدگاه واشنگتن و متحدانش منتقل کرد. بولتون روز یکشنبه طی سخنانی در سرزمین‌های اشغالی شرایط خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را تشریح کرد که یکی از کلیدی ترین آنها محافظت از نیروهای کُرد مورد حمایت آمریکا بود.

وقتی بولتون وارد آنکارا شد، اردوغان این نکته را روشن ساخت که این شرطی غیر قابل پذیرش است. اردوغان که ابتدا تصور می رفت با بولتون دیدار داشته باشد ولی بعدا این برنامه ملاقات را لغو کرد، طرح محافظت از کُردها را یک اشتباه بسیار جدی توصیف کرد و افزود پیامی که بولتون به اسرائیل داد پذیرفتنی نیست و هضم آن برای ترکیه امکان پذیر نخواهد بود. اردوغان مخالفت خود را با این موضوع با یک تهدید همراه کرد: خیلی زود ما برای خنثی سازی سازمان های تروریستی در سوریه وارد عمل خواهیم شد.

در هر حال فارغ از این ژست های ستیزه جویانه، بی ثباتی در سیاست خارجی آمریکا موجب شده است تا ترکیه به این نتیجه برسد که بر اساس شرایطی که بولتون مطرح کرده مسئله خروج نظامیان آمریکایی از سوریه به بن بست رسیده است. بی شک این روند موجب تحکیم روابط آمریکا و ترکیه و دستیابی به راه حلی موثر برای محافظت از کُردها نخواهد شد.

برای متحدان کُرد واشنگتن آنچه آمریکا قصد دارد انجام دهد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. البته جای تردیدی وجود ندارد که همه این سردرگمی و بلاتکلیفی، محصول ناخواسته سیاست خارجی غیرمنسجم و از هم گسیخته آمریکاست. وقتی پیام‌های رئیس جمهور و نمایندگان وی این چنین متغیر باشد و بسته به روز و شخص منتقل کننده پیام تفاوت داشته باشد، همگان را به حدس و گمانه زنی وادار می سازد. وقتی وعده و وعیدها و سیاست‌گذاری ها تغییر می کند، تنها چیزی که قطعی و ثابت به نظر می رسد وجود تناقض است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار