۳ هزار بال غاز خاکستری در تالاب کانی برازان مهاباد فرود آمدند

معاون اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: کارشناسان این اداره هنگام پایش در تالاب بین المللی کانی برزان این شهرستان سه هزار بال غاز خاکستری را مشاهده کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، رزاق حسن پور معاون اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت:غاز‌های خاکستری مهاجر به منظور زمستان گذرانی و استراحت وارد تالاب بین المللی کانی برازان و تالاب‌های حاشیه جنوبی دریاچه ارومیه شدند.

وی اضافه کرد: این پرندگان مهاجر مدتی در این تالاب و دیگر تالاب‌های سواحل جنوبی دریاچه ارومیه به منظور استراحت و تغذیه توقف می‌کنند و سپس کوچ خود را به مناطقی از جنوب ادامه می‌دهند.

حسن پور گفت: بارندگی‌های پاییزی و احیای تالاب‌های این شهرستان و نیز وجود امنیت زیست محیطی، شرایط مناسبی را برای مهاجرت انواع پرندگان مهاجر و بومی به این تالاب بوجود آورده است.

وی از اهالی روستا‌های همجوار تالاب‌های کانی برازان خواست در صورت مشاهده افراد سودجو و فرصت طلب در شکار گونه‌های باارزش جانوری به اداره محیط زیست و محیط بانان این اداره اطلاع دهند.

غاز خاکستری پرنده‌ای است با ۸۳ سانتی متر طول که بزرگترین نوع پرنده در منطقه بوده و منقارش ضخیم و به رنگ صورتی و سر و گردنش خاکستری و پاهایش صورتی رنگ است.

بدن زیرتنه این پرنده، خاکستری با رگه‌های کوچک سیاه است و به صورت دسته جمعی از منطقه‌ای به منطقه دیگر کوچ می‌کند.

این پرنده، در مناطق تالابی، باتلاق ها، دشت‌های سیلابی، ساحل دریاچه‌ها و رودخانه‌ها به سر برده و در کنار اراضی باتلاقی و روی زمین آشیانه می‌سازد.

تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد با ۹۲۷ هکتار مساحت، یکی از مهمترین تالاب‌های اقماری جنوب دریاچه ارومیه و از با ارزش‌ترین زیستگاه‌های انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی در شمال غرب کشور به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/ج

فرود آمدن غازهای خاکستری در تالاب کانی برازان مهاباد 

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.