سرلشکر باقری مطرح کرد؛

ضرورت ترجمه آثار ارزشمند دفاع مقدس به زبان کشور‌های همسایه

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح بر ضرورت ترجمه آثار ارزشمند دفاع مقدس به زبان کشور‌های همسایه تاکید کرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مطالبه رهبر انقلاب برخاسته از اهمیت و تاثیرگذاری دفاع مقدس است. ما با همان روحیه دفاع مقدس و حتی فراتر از آن باید این انتظارات را برآورده کنیم.

دفاع مقدس تاثیرگذاری و اهمیت زیادی دارد / ثبت خاطرات دفاع مقدس ضرورت زیادی داردبه گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در همایش سراسری مدیران بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس که در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، درباره انتظارات از این بنیاد گفت: سال گذشته که کارکنان بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس محضر فرمانده معظم کل قوا شرفیاب شدند، ایشان انتظاراتی را بیان فرمودند.
 
وی ادامه داد: البته رهبر معظم انقلاب چهارم مهر امسال هم در جلسه‌ای خصوصی که رئیس بنیاد در آن حضور داشت و هم در جلساتی که بنده خدمت معظم له حضور می‌یابم، انتظارات خود را درباره حوزه دفاع مقدس عنوان می‌کنند، که بسیار مهم است.

سرلشکر باقری افزود: این مطالبه برخاسته از اهمیت و تاثیرگذاری دفاع مقدس است و ما با همان روحیه دفاع مقدس و حتی فراتر از آن باید این انتظارات را برآورده کنیم. اینکه ایشان می‌فرمایند بدون اغراق کار صد برابری مطالبه می‌کنم، موضوع کوچکی نیست.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: باید هر آن‌چه در توان داریم و هر که را می‌توانیم در ثبت و ضبط خاطرات رزمندگان، پدر و مادر شهیدان و همسران و فرزندان شهدا، فرماندهان و پیشکسوتان و هر کسی که در دفاع مقدس و یا در پشتیبانی از جبهه حضور داشته به کمک بطلبیم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: جمع کردن خاطرات بیش از یک میلیون رزمنده و خانواده‌های آن‌ها و افرادی که در پشتیبانی از جبهه‌ها فعالیت می‌کردند، توسط چند مجموعه کوچک امکان‌پذیر نیست؛ به همین جهت این کار باید با قدرت هرچه بیشتر توسعه یابد.

وی ادامه داد: کار مراکز استانی و مرکز بنیاد این است که دستورالعمل، فرم و روش جلوگیری از انحراف و اغراق را تعیین کند؛ چون بدون اغراق کار جمع‌آوری خاطرات دفاع مقدس به بزرگی خود آن دوران است.

سردار باقری با اشاره به اینکه باید تجربه‌های خوب را تکرار کرد، گفت: در مورد نهضت ترجمه باید کار‌های بسیار عظیم‌تری صورت گیرد؛ البته تاکنون زحمت بسیار زیادی در این رابطه کشیده شده است، اما ترجمه آثار ادبی دفاع مقدس به زبان‌های جوامعی که مردم آن‌ها عاشق انقلاب اسلامی هستند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح افزود: به عنوان مثال باید توجه بیشتری به کشور‌های پاکستان، افغانستان، جمهوری آذربایجان و ترکیه و مناطق عربی صورت گیرد، توجه به ترجمه آثار به زبان‌های این کشور‌ها به مراتب مهم‌تر از این است که بخواهیم آن‌ها را به زبان‌های انگلیسی و فرانسوی ترجمه کنیم، حتی در این رابطه می‌توان از مدافعان حرمی که در کشور‌های مورد اشاره زندگی می‌کنند و به زبان فارسی آشنا هستند، استفاده کرد.

وی درباره مسأله رویکرد‌های هنری در معرفی دفاع مقدس هم گفت: در این رابطه تاکنون کار‌های ارزشمندی صورت گرفته است، اما باید توسعه یابد؛ فعالیت در فضای مجازی را نیز که تاثیرگذاری و توسعه آن بی نظیر است، باید بیشتر توسعه داد؛ علاوه بر این، مسأله اقشار دانشجو و دانش‌آموز هم موضوع دیگری است که باید در جذب آن‌ها توجه زیادی کرد.

سرلشکر باقری ادامه داد: بنابر این قرارگاهی که بنیاد برای تحقق انتظارات مقام معظم رهبری طراحی کرده است، باید زودتر عملیاتی شود؛ چون این مطالبه بزرگی است که باید برای انجام آن راهکار داشته باشیم؛ البته برای تحقق آن تاخیر داریم که این طبیعی است؛ چون ایجاد کارگاه و برنامه‌ریزی و سازماندهی زمان‌بر است؛ اما باید به سرعت این مرحله را طی کنیم و وارد عمل شویم.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه در این رابطه مقام معظم رهبری اسم دستگاه‌هایی مانند صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و را در مطالبه صد برابری ذکر می‌کنند، اظهار کرد: به همین خاطر طراحی کردیم تا جلسه‌هایی را با نیرو‌های مسلح، دستگاه‌های مختلف کشور و هنرمندان و نویسندگان خاص دفاع مقدس، داشته باشیم و با هر گروه به زبان خودشان صحبت کنیم.

وی ادامه داد: به واسطه تلاش‌هایی که تاکنون در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس صورت گرفته است از سردار کارگر و همکاران ایشان قدردانی می‌کنم و پیشرفت کار را خوب می‌بینم.

سرلشکر باقری اضافه کرد: البته همه ما اشکالات و کمبود‌هایی داریم، لذا اگر کسی کمبودی را عنوان کرد، آن را بپذیرید؛ به عبارت دیگر اگر از اقشار مختلف تذکری می‌دهند، درباره آن تفکر کنید و با روی گشاده سخنان آن‌ها را بپذیرید؛ حتی جلسه نقد بگذارید و برای رفع اشکالات از منتقدان کمک بگیرید.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به برپایی نمایشگاه‌هایی در راستای ۴۰ سالگی انقلاب گفت: برپایی این نمایشگاه‌ها می‌تواند مقدمه‌ای برای کمک به احداث موزه در مناطقی باشد که فاقد مرکز فرهنگی دفاع مقدس هستند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار