باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اما و اگرهای انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان/ کارشناسان چه می‌گویند؟

طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان با واکنشهای مختلفی روبرو است که در این گزارش می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سر و صدای انتقال آب دریا دوباره به گوش می‌رسد و این بار عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست موافق طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور است.

اگرچه برخی از کارشناسان انتقال آب از دریای خزر را یک کار غیر علمی می‌دانند و معتقدند عملیاتی شدن این طرح روند خشک‌شدن بزرگترین دریاچه جهان را فراهم می‌کند؛ اما رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید: انتقال آب از دریا به داخل سرزمین برای برطرف کردن نیاز آبی مصرف‌کنندگان صنعتی و آب شرب از نظر من بلامانع است.

خطر انتقال آب دریای خزر به سمنان/ مخالفان طرح چه می‌گویند؟

 محمدعلی شاعری رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در مخالفت با این طرح می‌گوید: دریای خزر یک دریای بسته است و هر دستکاری در این دریا موجب به خطر افتادن اکوسیستم طبیعی خواهد شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر تهدیدی برای دریا است، ادامه می‌دهد: اگر این پروژه به مرحله اجرا برسد با کاهش شدید آب دریا و خشک شدن آن روبه رو خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: اجرایی شدن ۴۰ درصد انتقال آب از خلیج فارس به بخش مرکزی ایران/ خطرات انتقال آب دریای خزر 

وی می‌افزاید: با اجرای این طرح قطعا استان‌هایی مانند خراسان شمالی، تهران و بخش مرکزی ایران به دنبال برداشت‌های بعدی از دریای خزر خواهند بود که این موضوع تهدیدی برای خزر محسوب می شود و باید شاهد شکل‌گیری دریاچه ارومیه دیگری باشیم.

از سوی دیگر برداشت و انتقال آب از دریای خزر که قدرت خودپالایی پایینی دارد برخلاف ضوابط محیط زیستی است و این انتقال موجب ایجاد یک بحران زیست محیطی خواهد شد؛ چنانچه دلاور نجفی کارشناس ارشد منابع طبیعی محیط ‌زیست در این باره می‌گوید: سطح آب دریای خزر حدود ۲۸ الی ۳۰ متر از آب‌های آزاد پایین‌تر است به همین دلیل انتقال آب بدون پمپاژ مقدور نخواهد بود.

وی می‌گوید: انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران به ویژه استان سمنان خیانت محض است، چرا که از لحاظ ملاحظات و ارزیابی‌های فنی، اقتصادی و محیط ‌زیستی مقرون به صرفه نبوده و خسارت بسیاری را به بار خواهد آورد.

خطر انتقال آب دریای خزر به سمنان/ مخالفان طرح چه می‌گویند؟

لازم به ذکر است که برداشت آب علاوه بر خسارت به دریا می‌تواند به جنگل‌ها و پوشش گیاهی آن منطقه نیز آسیب وارد کند، چرا که اجرای شبکه انتقال آب دریای خزر به سمنان از مسیر جنگل‌های هیرکانی موجب از بین رفتن بخش وسیعی از جنگل‌ها و درختان و در نتیجه خسارت به طبیعت و محیط زیست شمال کشور خواهد شد.

همچنین انتقال آب دریای خزر به سمنان موجب تغییرات اکولوژیکی از جمله آلودگی‌های زیست محیطی به دلیل مصرف صنعتی، توسعه کشاورزی و تخریب تنوع زیستی و همچنین ورود گونه‌های مهاجم همچون گیاهان و ماهی‌ها به فلات مرکزی خواهد شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده در کشور‌های مختلف، طرح‌های انتقال آب نه تنها از لحاظ اقتصادی بسیار پرهزینه هستند، بلکه برای هر دو نقطه ارسال کننده و دریافت کننده دارای هزینه‌های سنگین اجتماعی و زیست محیطی می‌باشند و تمام تجارب بین المللی و داخلی نشان  می‌دهند که پروژه‌های انتقال آب بین حوضه‌ای، روش‌های ناپایداری هستند که نه تنها مشکللات را حل نکرده‌اند، بلکه اوضاع آب را وخیم‌تر کرده‌اند.

خطر انتقال آب دریای خزر به سمنان/ مخالفان طرح چه می‌گویند؟

به نظر می‌رسد مسئولان قبل از روی آوردن به استراتژی اجرای طرح انتقال آب که مخاطرات بسیار بالایی دارد، ابتدا سایر راه‌حل‌های جایگزین ممکن از جمله راه‌حل‌های مربوط به مدیریت تقاضای آب شامل بازیافت آب، مرمت و لایروبی قنات‌ها و احیای شیوه‌های سنتی تأمین و مدیریت آب، مدیریت کاربری اراضی، توجه به موضوع آب در سیاست‌های رشد جمعیت به‌خصوص موضوع مهاجرپذیری، و توجه به موضوع آب در توسعه صنعتی را مورد توجه قرار دهند.

ادیانی راد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است: به فرض اینکه اگر چنین اتفاقی در کشور رخ دهد، داستان ارومیه، فاجعه زیست محیطی اصفهان، خوزستان و آذربایجان در مازندران و سمنان نیز تکرار خواهد شد، لذا دغدغه تأمین آب شرب برای مردم سمنان نباید به قیمت از دست دادن دریاچه‌ها و دریا‌های حواشی کشور باشد. فراموش نکنیم خزر دریا نیست و دریاچه است.

وی ادامه می‌دهد: حتی از منظر حقوق بین المللی و دریا نیز ممکن است انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی تبعات حقوقی بین المللی نیز داشته باشد و این موضوع نیز نیاز به بررسی دارد.

گفتنی است که با انتقال آب دریای خزر به سمنان باید مراحل شیرین سازی نیز صورت گیرد که عابسی دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران در این رابطه می‌گوید: انتقال آب شور به مقصد، به دلیل آنکه از لحاظ فنی، نمک‌زدایی ۱۰۰ درصد آن به روش‌های معمول اساسا امکان پذیر نبوده و هزینه پمپاژ آب به ارتفاع ۲۳۰۰ متری بالاخص برای آب شور با چگالی بالا سرسام‌آور بوده، بسیار دور از منطق اقتصادی و مهندسی است؛ علاوه‌ بر این، مشکلات خوردگی خطوط لوله و نشت‌های محتمل در مسیر خط انتقال، ریسک‌های اقتصادی آن را در کنار نگرانی‌های زیست‌محیطی به شدت افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: نمی‌گذاریم که خزر تبدیل به ارومیه دیگر شود 

عابسی می‌افزاید: از آنجایی که ساختار اقتصادی استان مازندران به کشاورزی از نوع آب‌بر متکی بوده و مشکلات ناشی از کمبود آب در این استان بالاخص در سنوات گذشته، باعث به زیر کشت نرفتن بخش بزرگی از زمین‌های استان شده است، بنابراین هر گونه انتقال آب از این استان به سایر استان‌ها می‌تواند با پیامد‌های جدی اجتماعی مواجه شود.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی پروژه انتقال آب خزر به سمنان تصریح می‌کند: لوله‌گذاری و ساخت ایستگاه‌های متعدد پمپاژ، ایجاد جاده دسترسی و عبور ماشین آلات سنگین از کهن‌ترین و حیاتی‌ترین رویش‌گاه سبز ایران یعنی جنگل‌های هیرکانی، سبب تکه تکه شدن و آسیب جبران ناپذیر به این پهنه جنگلیِ به شدت حساس می‌شود.

خطر انتقال آب دریای خزر به سمنان/ مخالفان طرح چه می‌گویند؟

دبیر کارگروه تخصصی پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران به مشکل زیست محیطی طرح از نگاه زمین‌شناسی اشاره می‌کند و می‌گوید: به دلیل اینکه رشته کوه البرز به شدت فعال است، وقوع زلزله، نشست زمین و هرگونه اشتباه مهندسی که نَشت آب را سبب شود، باعث ورود آب شور به اراضی ملی و از بین رفتن این زمین‌های با ارزش خواهد شد.

وی در ادامه با بیان این که فرایند نمک‌زدایی باعث تولید آب بسیار شور در حجم بالا می‌شود از دفع زیست‌محیطی آن در استخر‌های تبخیری و تولید حجم بالای نمک سخن می‌گوید و تاکید می‌کند که تنها بخشی از این نمک دارای ارزش اقتصادی برای مصارف صنعتی بوده و درصد بالایی از آن به دلیل آلایندگی به رسوبات دریای خزر، فلزات سنگین، آفت‌کش‌ها و سایر عناصر آلوده کننده، بدون مصرف مانده و تجمع این آلاینده‌ها در نمک تولیدی، استفاده از آن را تحت تأثیر جدی قرار خواهد داد.

بر اساس آنچه گفته شد، علاوه بر تهدید دریا به دلیل آبگیری، تخریب جنگل بر اثر لوله‌گذاری و تأسیسات پمپاژ و و... عمده تأثیرات منفی این طرح در دراز مدت متوجه مقصد خواهد بود و امیداریم که با نگاه کارشناسی به این موضوع باعث تخریب و نابودی محیط زیست نشویم.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، بحران آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
razayeg
۰۰:۵۷ ۱۱ دی ۱۴۰۰
انتقال اب دریای خزر نباید صورت بگیره دریا خشک میشه اونایی که میگن یخ های قطبی خشک شده بلا نسبت غلط می کنند نظر میدن اون قطب جنوبه که یخ هاش داره خشک میشه نه شمال این کار مثل این میمونه 2 دستی تناب دار رو گره بزنید خودتان اگر از اب دریایه خزر استفاده کنید فکر کنید فقط کشور شماست از اب دریایه خزر استفاده میکنه چرا اگه اینطوری خلیج قره باغ در ترکمنستان یک خلیج مصنوعی ساخته شد هم برای کسب و کار ماهیگیران هم انتقال اب به نواحی جنوبی و شرقی کشورشون اونا مثل شما خشکسالی دارن اگر همه کشور ها بخوان از ابن دریایه خزر استفاده کنند باید بگم چون قطب شمال بیش از حد سرده و سرد هم خواهد شد خب یخ های شمال اب نشن چطور اب یخ های اب شده به دریای خزر برسه و بزرگترین دلیل من اغاز ترسالی در چند روز قبل است که شاهد چندین بارش در نواحی شمالی جنوبی حال حاظر و نقاط همه کشور هفته اینده شاهد خواهیم بود خب چون اب در نقاط شرقی سرده و در نقاط غربی گرم میشه و ال نینا صورت می گیره یعنی خشکسالی الان بر عکسه مالی امریکایی ها است نه ایرانی ها قبلا ها هر که گفته امریکا در خشکسالیه غلط هم کردند گفتن خشکسالیه روز به روز دلار هاشون داره رشد میکنه؟ سعی کنید واقع بین باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
لطفا چرند نباف ، دریای مازندران درآینده چنان پیشروی می کند که شهرهای ساحلی اش را در بر می گیرد برو اطلاعات خودت را زیاد کن ‌.
Iran (Islamic Republic of)
آسه
۱۹:۱۵ ۲۲ بهمن ۱۳۹۸
مرگ بر شما آب دریا کم شده
Iran (Islamic Republic of)
آگاه
۱۸:۰۱ ۰۵ آبان ۱۳۹۸
درود
اولا آب دریای خزر به علت ذوب شدن یخ های قطبی در حال زیاد شدن و پیشروی میباشد و اصلا قابل مقایسه با دریاچه آرال نیست! و باید حتما تخلیه بشه !
من نمیدونم چرا افرادی که مخالف انتقال آب هستند؟!
البته اگه با کانال زیر زمینی و یا لوله انتقال داده شود که احتیاج به قطع درختان نباشد خیلی بهتر است ولی حتما باید این عمل با علمی ترین روش و کمترین تخریب زیست محیطی انجام شود وگرنه در آینده اکثر زمینهای ساحلی و بنادر شمالی به زیر آب خواهند رفت ، بطوریکه بعضی از قسمتها هم اکنون هم به زیر آب رفته و دلیل اکثر غرق شدگهیا هم همین سازه های زیر آب رفته و ایجاد حالت گردابی در زیر پای شنا گران میباشد!
دوما بدلیل افزایش حجم آب و به تبع آن ایجاد تنش در بستر دریا در اثر بالارفتن نیروی وزن وارده بر آن احتمال شکستگی و ایجاد سونامی بلند و غیر قابل کنترل نیز می باشد! لذا ضمن تشکر از دوستداران محیط زیست به خاطر حساسیت به موضوع خواهشمند است از نظر علمی نیز به این موضوع توجه کنند!
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۵ ۱۲ آبان ۱۳۹۸
دوست عزیز، شمایی که از اطلاعات علمی فرمایش می کنید می شود بفرمایید که یخ قطبی کجا و دریای خزر کجا؟ دریای خزر دریاچه است و هیچ ارتباطی با یخ قطبی ندارد. ضمنا فکر می کنم اصلا به شما سفر نکرده اید. آب دریا چنان کم شده که بسیاری از بنادر شمال مثل بندر نوشهر برای تردد کشتیها به مشکل برخورده. دوست عزیز لطفا بفرمایید برای کانال زیر زمینی یا لوله انتقال آب، نیازی به تخریب جنگل نیست؟ لطفا اگر سمنانی هستید کمی منصف باشید. اگر به دنبال آب هستید آب دریای عمان گزینه خوبی است و هیچگاه کم نمی شود. در مسیر هم به استانهای دیگر می تواند آب برساند.
Taiwan (Province of China)
سارا
۱۵:۵۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۸
خاتمی یزدی بود ، اومد تو کویر یزد ۳ تا کارخونه ذوب فلزات زد که مثلا اشتغال درست کنه ، اخه یزدی ها همه جوره بهش رای داده بودند . تا کارخونه ها را زد فهمید اوه ! اینا واسه خنک شدن دستکاه هاشون اب میخان ، زاینده رود را خشکوند ، ۳ کیلومتر جاده خاکی وسط اصفهان درست کردند ، بدتر همه تالاب گاوخونی که خشک شد ، سالیان سال ذوب اهن اصفهان و فولاد مبارکه اصفهان ضایعاتشون را میریختند تو زاینده رود ، زاینده رود هم میرفت تا میرسید به کاو خونی و کل اون ضایعات کف گاو خونی مناظر یک بادند که بوزه و اون فلزات سنگین سرب و مس و کادمیوم را بکنه تو حلق اصفهانی ها
خلاصه که اصفهان رکورد دار بیماری ام اس تو ایرانه و شهرستان ورزنه استان اصفهان در نزدیکی کاو خونی رکورد دار سرطان خون در کشور
دریاچه ارومیه هم که ...
خالا روحانی اهل سمنانه ، مردم سمنان هوس کردند مثل مردم یزد ویط کویر هیار و زردالو بکارند ، بسیار هم عالی . اما اقا دنبا روش اب یاری قطره ای داره ! ۴ تا مهندس بیارید سبستم ابیاری قطره ای را درست کنند ، کشاورزی کنید . اگرم میخاید از جایی اب بیارید خوب از خلیج فارس بیارید !!! ‌بید راه به کرمان و سیستان بلوچستان هم اب بدید .
یعنی این اخوندا تا نزنن پدر مملکت را در نیارن اروم نمیگیرند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۸ مهر ۱۳۹۸
اگر اجراشود طرحی جهانی وازعجایب هشتگانه جهان است «اب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم» ۴متر برداشت درسال همه مساحت ایران را سیراب میکند که میشود معادل بارندگی متوسط یک هزار میلیمتر درهمه سطح ایران برداشت اب برای کویر سمنان مشودفقط۱۰ سانتیمتر از دریای خزر تازه اگربه طور مساوی همه سطح استان را ابیاری کنند درحالی که هم بستر دریا دارای فوران اب است وهم دهها رود بزرگ در حال ورود به دریای خزر است ان هم ابی به ارتفاع وعمق سرسام اور ۸۰۰تا ۱۰۰۰متر پس ابی است درمقیاس کلان که برداشت ازان با این خصوصیات مانندبرداشتن یک دانه گندم ازیک انبار یکصد هزار تنی است درحالی که انبار ثابت است ودریای خزر به شدت اورده اب دایمی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۸
از بین رفتن درختا!!خسارت جدید بخاطر سیل!!افزایش غلظت شوری خزر!!پروژه ای که با این وضع بودجه کشور مطمئنا ناتموم میمونه!!خیانت آشکار....
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۲۲:۲۵ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
چرا با این نقشه های خراب کارانه زحمات مدبرانه ی دلسوزان ،برای آبادانی کشور ملت مؤمن ، و حل اصولی مشکلات را به بیراهه می برید؟!و دایم برای مدیریت دلسوز ایران عزیز مشکل درست میکنید ؟!
Turkey
ناشناس
۲۰:۱۶ ۱۶ مهر ۱۳۹۸
آرایشگرها وقتی بیکار شدن سر همدیگر رو می تراشند ،این دولت هم ظاهرا هم بیکاره،
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۰:۱۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
سلام اون عزیزانی که مخالف کشیدن آب به سمنان هستند و نگران آلوده شدن و... هستن بدونن که هنوز آب رو نکشیدن دریای خزر کثیف و آلوده هست حالا حافظ محیط زیست شدن؟ خیلی جالبه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷
خیلی جالبه!
Germany
ناشناس
۰۱:۳۴ ۱۷ اسفند ۱۳۹۷
طرح انتقال آب دریای خزر به کویر سمنان خوب نیست بهتره اجرا نشه
Iran (Islamic Republic of)
دریاچه کاسپین
۲۱:۳۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۷
با سلام برخی از دوستان گویا اصلا جغرافیا رو نگاه نکردند چه مخالفین و چه موافقان دریاچه با دریا و خلیج و اقیانوس دارای تعاریف متفاوتی است به همین دلیل نام های متفاوتی دارد این طرح در دوره قبل نیز به مردم عزیز سمنان که حدود 500 هزار نفر جمعیت دارند قول دادند که جمعیت چند میلیونی مردم شمال مهم نیستند بلکه فقط وعده و وعید و هوراااا مهم است داده شد اما تا به حالا در حد همین حورااااا بافی ماند البته دوره ای نیز تا مرز کلنگ هم پیش رفت طرح های مهندسی سرزمین بدون هیچ عدله کارشناسی سالهاست محکوم به شکست است چون اساسا کمترین بهره وری را داشته خب کشاورزی در کویر ویا صنعت در کویر ان هم با مهندسی سرزمینی که بلقوه پتانسیل این کار را ندارد یعنی نابودی مبدا و مقصد نابودی تالابها افزایش phسواحل دریای کاسپین از بین رفتن جنگل های هیرکانی وبه خطر انداختن اشتغال مردمان شمال و ابزیان و... این کار فقط به نفع مجریان پروژه های ابی در کشور است ویا همان پیمانکاران اقایان لطفا بروید تحقیق کنید عمق دریاچه خزر به طور میانگین چقدر است و جهت جریان آب در سمت ایران چطور و اب در کجا مبدا ویا مقصد شیرین میشود و چطور پمپاژ میشود وهزینه اقتصادی طرح و در مورد سد گتوند و در مورد پل بر روی دریاچه ارومیه و در مورد بسیاری از طرحهای این چنینی که مردم مبدا و مقصد را به جان هم انداخت و اتحاد ملی را به خطر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۰ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
انتقال آب خزر = جنگ با روسیه و قزاقستان و ترکمنستان
United States of America
ناشناس
۰۵:۳۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
عجب
Germany
ناشناس
۱۳:۳۴ ۰۷ بهمن ۱۳۹۷
پس چرا دو سه تا کشور حوزه دریای خزر از آب این دریا برای کشاورزی و صنعت برداشت میکنند و دریاجه خزر خشک نشده؟
این نماینده چرا به این چند کشور اعتراضی نکرده؟ اگر ایران سهم اب داره مثل بقیه کشورهاچرا نباید از این سهم در این شرایط سخت استفاده کنه. اگر ایران سهم نداره پس کشورهای دیگه هم نباید خق استفاده داشته باشند.
درضمن قراره آب رو شیرین کنند نه شور مصرف بشه.
United States of America
ناشناس
۰۵:۳۱ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
آب خز مال مازندرانه و شمال و تمام .

سمنان بیابون اگر قراره آب داشته باشه کمتر مصرف کنه . اگه خیلی اب میخواد از خلیج فارس !بگیره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۵ ۲۴ دی ۱۳۹۷
اب خلیج بریزن تو این بیابونا هم مرکز تفریحی میشه هم گردشگری هم اب کشاورزی هم صنعت هم اب شرب هم اشتغال همه چی ب اب بستگی دارهتا اب نباشه ابادانی ممکن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۲ دی ۱۳۹۷
آب رو ببرید سمنان
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۲۵ ۲۲ دی ۱۳۹۷
از یک جا باید شروع کنند ، دست روی دست نگذارید ، اول از خلیج فارس بعد دریای خزر و سایر موارد و..... ما آنقدر مغز متفکر داریم که نیاز به غربیها نداریم !!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مجیدی
۰۹:۲۱ ۲۲ دی ۱۳۹۷
با انتقال آب از شمال به مرکز خیلی موافق نیستم چراکه اگر دولت طرح انتقال از جنوب را پیگیری کند به چند دلیل بهتر است 1- چون اختلاف ارتفاع خلیج فارس 40 متر بالاتر از کویر مرکزی ایران است که این خیلی کمک بزرگی به مسئله انتقال می کند 2- اینکه این پهنه آبی به دریا های آزاد راه دارد و منبع آبی بسته ای نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۲ دی ۱۳۹۷
اب از خوزستان بردن
Iran (Islamic Republic of)
ع.م.اراک
۰۸:۱۸ ۲۲ دی ۱۳۹۷
باید دقیقا کارشناسی شود . . به نظر میرسد سرمایه گذاری بر روی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان (بویژه دریای عمان که در دهانه اقیانوس هند قراردارد) عقلانی تر و مطمئن تر باشد و اگر واقعا بشود دریای عمان و خزر را بهم وصل کرد همانطور که آیت الله هاشمی در صدد اجرای اینکار بودند , خیلی بهتر است . بهرحال مسئولین امر باید بسیار دقیق مطالعه نمایند و مصالح اقتصادی . اقلیمی و بین المللی کشور را دقیقا در نظر بگیرند .
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۰۴:۵۷ ۲۲ دی ۱۳۹۷
طوری در مورد دریای خزر صحبت می کنید که انگار با 2 بشکه آب طرفین،
ده ها هزار میلیارد متر مکعب آبه، اگر در هر ثانیه 100 متر مکعب هم بخواد برداشت بشه که عملا غیر ممکنه ،میشه صد ها میلیارد ثانیه حدود 3 هزار سال ، تازه این بر فرض اینه که حتی یه قطره بارون به دریا وارد نشه .

این کارشناسان سواد ریاضی دارند اصلا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۶ ۲۲ دی ۱۳۹۷
اونهایی که مخالف هستند که تعدادشان هم زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۰ ۲۲ دی ۱۳۹۷
خلیج فارس رو باید منتقل می‌کردید به فلات ایران که البته متاسفانه مسئولین اجازه ی چنین کاری نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۱ دی ۱۳۹۷
خوب یا بد؟!!!
هر کاری به هزینه و اقتصاد زمان (طول مدت اجرا) آن بستگی دارد
تا حالا پیش خودتان هزینه این پروژه بزرگ را حساب کردین
مشکلات پیش روی کشور خیلی بزرگ هستن
عاقل باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۲۱ دی ۱۳۹۷
دریای خزر از طریق ولگا به آبهای آزاد وصله و مشکلی واسش پیش نمی آد
Iran (Islamic Republic of)
@@@
۱۱:۲۹ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷
جغرافیات ضعیفه . رود خانه از رشته کوه ها سرچشمه میگیره و به دریا میریزه نه اینکه دریا را به اقیانوس منتقل کنه.
یه سر به استان گلستان و بندر ترکمن بزنید متوجه میشوید آب دریا چقد عقب نشینی کرده، تا چند سال دیگه میشه تا جزیره آشوراده پیاده رفت
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۲۱:۳۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
سلام
این دریا یا دریاچه و طبیعت شمال ایران مازندران گیلان گلستان متعلق به تمام مردم ایران است و تنفسگاه ملی است و تفرجگاه ملی است و باید برای ملت ایران حفظ شود. ما باید متناسب با نیاز مصرف کنیم و قرار نیست منابع ملی صرف کشاورزی در نواحی کویری شود.
Kazakhstan
موحد
۲۱:۱۹ ۲۱ دی ۱۳۹۷
اطلاعات کارشناسی ودقیق دراختیار افکارعمومی قرار دهید....
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۲۱:۰۹ ۲۱ دی ۱۳۹۷
واقعا عجیب نیست که چرا این فکر بکر را برای مردم سیستان و بلوچستان برای مردم چابهار کرمان یزد که دریای عمان فقط چند کیلومتر باهاشون فاصله داره اونجا انجام نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۱۲ ۲۲ دی ۱۳۹۷
شما برو مقدار پروژه هایی که تو سمنان بعد از آقای روحانی انجام شده رو با کل ایران بسنج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۱ دی ۱۳۹۷
باید کار کار شناسی باشد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۰:۲۸ ۲۱ دی ۱۳۹۷
این اب را برای خنک سازی راکتورهای اتمی در اینده نزدیک احتیاج دارند
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۱۳ ۲۱ دی ۱۳۹۷
بهتره یک کانال از خلیج فارس به خزر ایجاد کنند که از آن کشتی هم عبور کند به نام کانال پارس. هم برای کشور درامد دارد وهم برای کشورهای شمالی ایران راهی برای حمل کالا به آبهای آزاد را دارد وبا آن مخالفتی نخواهند داشت و برای ایران هم منافع مالی دارد و مشکل آب را حل می کند و اعتبار بینل مللی دارد وموقعیت جغرافیایی ایران را خیلی با اهمیت تر می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۲ دی ۱۳۹۷
طول و عرض کانالی را که می گویید در هم ضرب کنید تا متوجه شوید چقدر از خاک ایران باید در چنین کانالی در آید.
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۶:۳۱ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
به سمنان که برسند عمق کنالش میشه 1.2 کیلومتر. فکر کن کانالی داریم به طول 2000 کیلومتر، عمق 1.2 کیلومترو عرض 100 متر، چه شود.
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۰:۰۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
کانال سوئز روز اول کی احداث کرد؟چقد امکانات داشتند؟ این کانال الآن بهترین منبع درآمد برای کسور مصر است.
با مطالعه دقیق وهمت بالا وبدون اختلاس می شود کارهای بزرگ انجام داد.
پروژه ایران رود که قبلا بحث شده می تواند کاری بزرگ وپردرآمد باشد.
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۶:۳۳ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
کانال سوئز طولش کمه (163 کیلومتر نه چندهزار کیلومتر)، اولا
اختلاف ارتفاع دوورش کمه نه 1200 متر، این دوما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۴ ۲۱ دی ۱۳۹۷
اما و اگر !!!!!
اینهمه جوون بیکار اگه هر کدوم با یه بیل و‌کلنگ هم کار کرده بودن الان سراسر ایران غرق آب بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۱ دی ۱۳۹۷
مثل اینکه مسئولین متوجه نیستند این دریاچه مال ما تنها نیست و مال 9 تا کشوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۱ دی ۱۳۹۷
همه میدانند که خزر یک دریاچه است ولی ارومیه نیست و چه بسا از خلیج فارس بزرگتر و عمیق‌تر باشد پس همگی اینقدر خشک شدن دریای خزر را بزرگنمایی نکنیم خواهشا
پیشرفت ایران عزیز و آبادی کویر سمنان و همه ایران را در نظر بگیریم .
چه بسا با مدیریت درست ،تنها بارش سالیانه شمال ،کفاف آبادانی شمال و کویرهای جنوب تهران و سمنان را بتنهایی بدهد .پس اگر دریا را هم اضافه کنیم همه کویرهای ایران آباد میشوند
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۸:۰۹ ۲۱ دی ۱۳۹۷
آقای کلانتری باید زودتر استعفا بدن با این طرز فکراشون تعجب میکنم ایشون با اینکه یکی از مسئولین احیای دریاچه ارومیه هم هستند وتا حالا نتونستن هیچ کاری بکنن با چه رویی با این طرح موافقت کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۱ دی ۱۳۹۷
با سلام به همه بیایید یک اشتباه را حل کنم
1-رودخانه ولگا اصلا به دریای سیاه اتصال ندارد و سرچشمه آب رودخانه ولگا تپه‌های والدای، استان تور در نزدیکی مسکو هست.
2- آب سمت جنوبی دریای خزر که به کشور ما متصل است کاملا شور بوده و اگر در کشاورزی استفاده شود سریعا باعث نابودی گیاهان و شور شدن خاک شده . این موضوع را هم گفته باشم آب ناحیه شمالی دریای خزر چون به رودخانه ولگا اتصال دارد شیرین تر است و در کشور قزاقستان برای کشت گندم استفاده میشود.ولی آب سمت ما کاملا غیر قابل استفاده میباشد هم برای شرب و هم برای کشاورزی
3-حال اگر با انجام کلی هزینه آب این دریاچه به سمنان ارسال گردد سپس دریاچه ای در این منطقه به وجود بیاوریم .حال متذکر میشوم اقلیم منطقه سمنان گرم و خشک هست یعنی تبخیر بالا اینجا هست که بعد از 15 تا 20 سال دریاچه ارومیه جدیدی با همان مشکلات ریز گردی جدید با سفره های آب زیر زمینی شور برای مردم استان سمنان به ارمغان خواهد داشت.
Canada
حسین
۱۹:۳۴ ۲۱ دی ۱۳۹۷
دوست عزیز یکم مطالعه کن.... رودخانه ولگا با یک کانال 100 کیلومتری به نام ولگادن به دریاهای آزاد متصل می شود کانالی که امکان کشتیرانی هم دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
آیااین نظرات به مسؤلین گزارش می کنید یانه ؟؟!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۱ دی ۱۳۹۷
خزر یک دریاچه هست نه دریا؟؟!این دریاچه را مانند دریاچه ی ارومیه خشک نکنید؟؟!!! این دریاچه مشترک بین چندکشور !!!
Singapore
ناشناس
۱۵:۰۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
ما در قسمت عمیق دریاچه خزر هستیم و برداشت آب از اون هیچ ضرری به ما نمی رسونه فقط بنادر و سواحل قزاقستان به دلیل قرار گیری در بخش کم عمق به فنا می ره که اونم به ما ربطی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۱ دی ۱۳۹۷
دوست عزیز یک نفر فکر کرده آب شور دریای خزر اصلا به درد کشاورزی نمیخوره اگر میخورد منطقه شمال غربی استان گلستان که به دریای خزر چسبیده بیابان نبود.اگر هم میخوان شیرین کنند آب خلیج فارس را شیرین کنند تا بی آبی بیابان های سیستان و بلوچستان استان فارس بوشهر یزد کرمان حل بشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۷ ۲۱ دی ۱۳۹۷
آقا خواهشا طبیعت رو نابود نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۲۱ دی ۱۳۹۷
من فکر میکنم که اونهایی که با این کار مخالفند جو گیر بعضی حرفها شده اند و اصلا تحقیق نمی کنند و بدون فکر حرف میزنند
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۶:۰۳ ۲۱ دی ۱۳۹۷
ما به قدیمی ترین روش جهان یعنی شیوه ی غرقابی در کشاورزی از آب استفاده می کنیم که بیش از هشتاد درصد آب در این روش اتلاف می شه،یعنی از صددرصدمنابع آبی فعلی ،هشتاددرصد را دور می ریزیم و فقط از بیست درصدش استفاده می کنیم.در حالی که میزان اتلاف آب در روش آبیاری قطره ایی و یا تحت فشار کمتر از سی درصده.
اگه زمین های کشاورزی خود را به آبیاری مکانیزه و قطره ای مجهز کنیم بدون فشار آوردن بیشتر به منابع آب (با جلوگیری از اتلاف آب)می تونیم چند برابر بیشتر کشاورزی کنیم و مشکلات خشکسالی را بدون نابودی طبیعت پشت سر بگذاریم.
حالا ما این روش هایی که در کل دنیا ازش استفاده می شه و آزمون خودش را با موفقیت پشت سر گذاشته را رها کردیم و به بدترین نوع ممکن از منابع آبی برداشت و استفاده می کنیم از طرف دیگه روش های عجیب غریبی که هیج جا دنیا با موفقیت پیش نرفته را اون هم در سطح کلان ملی می خواهیم امتحان کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۶:۳۶ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
جناب ناشناس، حرف داری بزن
آرش خان، کشاورز وقتی به حرف من کارشناس نمی کنه مقصر خودشه نه سیستم آبیاریش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۱ دی ۱۳۹۷
اقا کی گفته دریای خزر خشک میشه ؟! مگه به دریای مدیترانه وصل نیست ؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۱ دی ۱۳۹۷
حاجی نقشه را نگاه کن بعد حرف یزن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۴ ۲۱ دی ۱۳۹۷
احتنالا جغرافی این بنده خدا ضعیفه
والا رود ولگا به پهنای چندصدمتری شبانه روز به این دریاچه میریزه بعدش مگه صنعت و جون مردم مهمتره یا دریاچه ای که پراز ابه مضافا اینکه این دریاچه به دریای سیاه وصله
Canada
حسین
۱۹:۳۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
رود ولگا توسط کانال ولگادن به آبهای ازاد وصل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۳ ۲۱ دی ۱۳۹۷
اقا راست میگه دریای خزر به مدیترانه راه داره ولی اون کانال که روسیه زده و این کانال بعث شد که موجودات دریا های آزاد به خزر راه پیدا کنند و تخم خاویار را بخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۱ ۲۲ دی ۱۳۹۷
نه بابا به اقیانوس اطلس وصله یزره انطرفترش نیویورک دیگه چراسخت میکیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
این کار رو نکنین... این گار غیر کارشناسی شده ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۱ دی ۱۳۹۷
واگذاری چا ههای غیرمجازبه خاطررای وبدون کارکارشپناسی اقانماینده همین میشه تانابودم نکنن ول کن نیستند
Iran (Islamic Republic of)
یه ایرانی
۱۲:۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۷
باید کارکارشنسی انجام شود و شرایط محیط زیست حفظ شود حتمااز نظرات کارشناسان جها نی د این خصوص مشورت شود وبطور دقیق کارشناسی شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۱ دی ۱۳۹۷
دریای خرچزر الان با پسروی آب مواجه هستش . پیش بینی سازمان ناسا آمریکا میگه اکه مراقبت از دریای خزر توسط کشورهای حاشیه این دریا به همین شکر پیش بره تا ۷۰ سال دیگه این دریا خشک میشه . کدوم کارشناسی کار کارشناسی کرده که شما به این جمع بندی رسیدیدکه میتونید آب انتقال بدید . تمام آبادانی شمال از طریق وجود همین دریاست. اگه این طرح عملی بشه باعثپس روی بیشتر دریا و در نتیجه باعث تغییر اقلیم شمال کشور و نابودی اونها میشه
Canada
حسین
۱۹:۳۷ ۲۱ دی ۱۳۹۷
خزر هیچ وقت خشک نمی شه چون به آبهای آزاد توسط کانال متصل است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۱ دی ۱۳۹۷
مگ سد کرجه ک خشک بشه .حدقل چن قرن جواب میده اگ بخاد خشک شه .بعدش خلیج پارس ک هست ازونجا با انرجی خورشیدی اتمی بنزینی گازی پمپاژ میکنیم از بالا تا پایین اب میریزیم همه ایران خیس میکنیم فقط برنج بکارن ب گاوا برنج ایرانی بدیم بخورن شیر خشمزه تولید کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۸ ۲۱ دی ۱۳۹۷
چی میگی تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۶ ۲۲ دی ۱۳۹۷
احسن به تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۱ دی ۱۳۹۷
مگر کشورهای حوزه خزر اجازه چنین برداشت وسیع رو میدن ؟ اگر به مراجع بین المللی شکایت کنند و پروژه با میلیاردها پول هزینه شده زمین گیر بشه و حروم بشه چی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۴ دی ۱۳۹۷
مثلا میخان کاری بکنن دیگ بالاتر از تحریم هایی ک شدیم هست مگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۳ ۲۱ دی ۱۳۹۷
آخه اگر رئیس محیط زیست سواد کافی برای اینکار و شغل رو داشت که...
United States of America
حمید نیکنام
۱۱:۵۸ ۲۱ دی ۱۳۹۷
اولا اینکه دریای خزر از طریق رودخانه ولگای روسیه به دریایی سیاه وصله دریایی سیاه هم به مدیترانه و مدیترانه هم به اقیانوس اطلس و آبهای جهانی وصله،پس این نظریه که دریای خزر خشک میشه دروغه شاید منظورشون این باشه که آب دریا کم میشه شاید درست باشه ولی اگه به نقشه دریایی خزر نگاه کنیم قسمت های عمیق دریای خزر در نزدیکی سواحل کشورمون هستش و قسمتهای کم عمق در سواحل کشورهای دیگر بخصوص کشور روسیه که رودخانه ولگا هم در این کشور هستش،پس هرچقدر آب از دریایی خزر برداشت کنیم کشور روسیه بخاطر تداوم کشتیرانیش در این دو دریا(خزر و دریای سیاه)مجبور میشه تا کانال ولگا رو باز نگه داره تا بیشتر آب از دریای سیاه به دریای خزر سر ریز بشه،به غیر اون سیاستمداران ما می توانند با مشورت و منفعت تراشی برای کشور روسیه از این طرح(نصب توربین مولد برق بر روی این رودخانه،به دلیل جریانهای متداوم آب رودخانه به طرف دریای خزر)حمایت این کشور را نیز بخاطر اجرای این طرح را داشته باشند،دوما این طرح در کشور آمریکا در نزدیکی های ایالت یا شهر بوستون انجام شده است،برای دیدن نتیجه این کار میتوان به نقشه های قدیمی و جدید این منطقه جغرافیایی میتوان رجوع کرد که از یک منطقه لم یزرع به منطقه سبزو آباد جنگلی تبدیل شده است،سوما اگر این طرح اجرا شود و لوله کشی از گلستان تا سمنان تمام شود بخاطر وجود ارتفاعات مابین استان سمنان و گلستان درطول مسیر انتقال،آب انتقالی همیشه باید در استان گلستان ارتفاع و در استان سمنان سرازیر شود که برای مکش آب به ارتفاع نیروی قوه ای لازم است
برای رفع این مشکل در لوله هایی که بعد از ارتفاع به سمت استان سمنان سرازیر می شود میتوان توربین مولد برق گذاشت تا برق احتیاجی برای مکش را از این طریق به دست آورد
درباره انتقال حیوانات دریا به این طرح نیز اولا تا سیرآب شدن کویر سمنان از این آب و بالا آمدن آب و دریاچه شدن در این منطقه حدود سه سال زمان لازم است یعنی هر حیوانی نیز از طریق لوله به کویر منتقل شود حتما بعد از خروج از لوله زنده نخواهد ماند،راه حل این مشکل هم گذاشتن توری در اول لوله انتقال آب هست،از نظر منفعت جهانی نیز به این نظریه اگر بنگریم،بخار آب حاصل از این آبگیر یا دریاچه قطعا به غیر از باران شدن برای حومه این منطقه به کشورهای همسایه شرقی تیز تاثیر خواهد گذاشت،و با برداشت آب از دریای خزر و انتقال آب از دریاهای آزد به دریای خزر باعث کاهش بالا آمدن آب دریاها در سطح جهانی خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۱ دی ۱۳۹۷
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۶:۱۷ ۲۱ دی ۱۳۹۷
عزیز من.قبل از این که آب بخواهد در ارتفاعات گلستان به سمت سمنان سرازیر بشه و به قول حضرتعالی توربین بگذارند و برق تولید کنندابتدا باید آب را از دریاچه خزر به اون ارتفاعات که شما می فرماید پمپ کنن که خودش مستلزم مصرف انرژی بسیار زیادی هست و بر اساس اصل بقای انرژی، انرژی مصرفی برای این کار خیلی بیشتر از انرژی تولید شده از آن است و یعنی آنچه که شما می فرماید در مورد تولید برق ،نفی تمام قوانین فیزیکی است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۱ دی ۱۳۹۷
دریای سیاه پائینتر از ولگاه است و اب سر بالا نمی تواند از دریای سیاه به سمت ولگا بالا بیاید وبه دریای خزر سرازیر شود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۳۱ ۲۱ دی ۱۳۹۷
لطفا باز به این مسئله نگاه کنید برین ببینید که رود ولگا به کجا وصله ، ارومیه خشک شد چون اصن ورودی اب نداشت ولی خزر فرق میکنه ، واقعا نگران ارومیه هستین نگران مشکلات زیست محیطی هستین ، خلیج فارس وصله به اقیانوس ، برین ازش اب بکشین بیارین ، تموم هم نمیشه فوق اینه که تمام اب های اقیانوس بخاطر ارومیه شور بشه!!! ( با این دیدگاه شما البته )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۱ دی ۱۳۹۷
یه سر بیان بندرگز از نزدیک ساحلش رو ببینن بعد تصمیم بگیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۱ دی ۱۳۹۷
من یه باغ پسته کوچیک دارم دردامغان اما آب ندارد دولت ما اصلا به فکر مانیست
Canada
حسین
۱۹:۴۱ ۲۱ دی ۱۳۹۷
شما دامغانی ها حقتونه... پسته رو نگه داشتین واسه شب عید و بازار رو خراب کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۲۲ دی ۱۳۹۷
مثل اینکه شما اصلاً به بازار و اقتصاد وارد نیستید کسی که پسته را برای شب عید انبار می کند دلال است نه باغدار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۲۱ دی ۱۳۹۷
لطفا بودجه کشور را صحیح خرج کنید وبگذارید آب برای همه باشد چرا این آب کشاورزی دراستان سمنان اینقدر ناعادلانه تقسیم میشود چرا برای باغ داران بی آب دولت هیچ خدمتی نمیکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۷ ۲۱ دی ۱۳۹۷
بارور سازی ابرها فراموش نشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
اگه انتقال پیدا کنه خیلی اتفاق خوبیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
این انتقال آب وجلوگیری ازخشک سالی باید از متخصصان خارجی هم استفاده شود چه عیبی دارد که روابطمان رابا دنیای عرب برای پیشرفت علم بیشتر شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۲۱ دی ۱۳۹۷
من فکر میکنم خوب باشه ایکاش ازمدیران ومتخصصان خارجی استفاده کنیم تا ازدنیا عقب نمانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۲۲ دی ۱۳۹۷
واقعا که//
Iran (Islamic Republic of)
رحمن
۱۰:۳۴ ۲۱ دی ۱۳۹۷
اینها نمی خواهند بفهمند که تعدادی از استانهای مرکزی آب شرب ندارند.اصفهان میخواهد سوپر پروژه های صنعتی خود را شروع کند آب کجا را بیاورند برای این پروژه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۱ ۲۱ دی ۱۳۹۷
از نابود کردن بقیه جاها؟
یک زمانی یکسری گفتن کنار دریاچه ارومیه ما از بی آبی نمی تونیم کشاورزی کنیم بیاید به روش اصولی و بقدر کفایت!!! از این آب برداشت کنیم و فکر همه چی را کردند نتیجه شد این
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۱ دی ۱۳۹۷
انتقال پیدا کنه بهتره اما باید بادنیا جلو رویم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۱ دی ۱۳۹۷
من باانتقال موافقم امیدوارم به زودی این اتفاق بیفته ودوم اینکه باید ما توانایی بارورسازی ابرها رو زودتر یاد بگیریم وانجام بدیم نباید ازدنیا عقب بیفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۱ دی ۱۳۹۷
همین الان داره بارور سازی صورت میگیره عزیز یه سرچ بکن
Iran (Islamic Republic of)
حجت
۱۶:۳۹ ۱۸ آبان ۱۳۹۸
ابر و هوا باید رطوبت داشته باشه که بباره یا نه، وسط بیابون رطوبت کجا بود، آخه نمی دونی بپرس بعد نظر بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۲۱ دی ۱۳۹۷
مسئولان کشور ما باید راهی مقرون به صرفه برای انتقال آب از خلیج فارس به کویر سمنان پیدا کنند و دریای خزر را به حال خود بگذارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۱ دی ۱۳۹۷
آقای کلانتری یادش رفته که دریای خزر دریایی مشترک بین ایران و روسیه است و وارد آوردن خسارتی به این دریا موجب تیرگی روابط با همسایه بزرگ ایران خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۱ دی ۱۳۹۷
سلام من نمیدونم چه اصراری بر تکرار تصمیمات اشتباهشون دارند همین اشتباه رو در مورد دریاچه ارومیه انجام دادند حالا دارندپولی که باید صرف معیشت مردم میشد صذف احیای دریاچه ارومیه میکنند آزموده را زمودن خطاست هر بچه ای اینو میفهمه آقایون نمی فهمند برای کسب قدرت هرکاری میکنند متٲسم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۲ ۲۱ دی ۱۳۹۷
من اشتباه منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
مشکلات دیگری وجود داره که کسی اصلا به فکرش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۶ ۲۱ دی ۱۳۹۷
مسپولین محترم گشور !!!
خواهشمند است مواظب باشید مبادا با تصمیم گیری های غلط وبی مورد باعث شکست استراتزیکمملکت در جهان شوید.این که دریای خزر یک دریاچه کاملابا موارد استثنا پی است کاملا محرز است و این که هزینه گزاف لوله کشی از شمال به سمنان احتمالا بررسی بیشتری را می طلبد روشن و بدیهی است لذا منطق حکم میکند این برزه بزرگ قبل از اجرا بایستی بیشتر از این ها از سوی منابع ذیصلاح خیلی بیشتر مطالعه گردد نکند خدای نکرده با یکخبط بزرگ آبروی چندین دهه کشور در جهان به مخاطره بیفتد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۲۱ دی ۱۳۹۷
خوب از خلیج فارس بیارن ! اون که به اقیانوس راه داره و مشکلی ایجاد نمیکنه !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۲۱ دی ۱۳۹۷
باز فکر های اشتباه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۱ دی ۱۳۹۷
به نظر من ایده خوبی است ولی نه از دریای خزر که یک دریاچه است بلکه از خلیج فارس که به دریاهای آزاد راه دارد و مشکلی از لحاظ زیست محیطی بوجود نمی آورد از خلیج فارس میشه یک شاهراه بزرگ به فلات ایران باز کرد و با این کار حتی میشه تمام بیابانهای ایران را سرسبز و جنگلی کرد و پروژه بسیار خوبی است اگر درست و اصولی انجام بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۴ ۲۱ دی ۱۳۹۷
نگذارید این کاررا انجام دهند آب زاینده رود اصفهان را به کاشان و یزد و.... بردند و دیدید که چه بلائی سر زاینده رود و تالاب گاو خونی آمده وحالا نوبت خزر است
آخرین اخبار