رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور مطرح کرد؛

سرانه فضای آموزشی پس از انقلاب حدود ۴ متر رشد داشته است/ پراکندگی فضا؛ مشکل حاد آموزش در مناطق محروم

تهیه سند توسعه چهار استان محروم کشور/ رشد حدود ۴ متری سرانه آموزشی بعد از انقلابرخشانی مهر گفت: سرانه فضای آموزشی از ۱/۵ مترمربع پیش از انقلاب به رقم ۵/۲ متر مربع رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در هشتمین جلسه شورای هماهنگی بهبود و ارتقای شاخص های آموزشی و پرورشی مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اظهار کرد: سرانه فضای کالبدی آموزشی سیستان و بلوچستان ۳/۳ کتر، در کرمان ۴/۹۳،هرمزگان ۵/۶ متر است و متوسط سرانه ۵/۲ متر برآورد شد اما موضوعی که شرایط را بغرنج می کند پراکندگی فضاها در سطح استان هاست.

وی ادامه داد: در سیستان و بلوچستان ۱۷ منطقه از ۳۲ منطقه زیر خط میانگین استان هستند، در آذربایجان غربی هفت منطقه از ۲۳ منطقه، در کرمان ۱۳ منطقه از ۳۱ منطقه و در استان هرمزگان ۶ منطقه از ۲۸ منطقه آموزشی زیر خط میانگین هستند.

رخشانی مهر با بیان اینکه در اعتبارات توزیع شده در سال ۹۷ تفاوت فاحشی نسبت به اعداد سال های ۹۵ و ۹۶ دارد تصریح کرد: در استان آذربایجان غربی اعتبارات امسال به ۱۱۵ میلیارد تومان، در هرمزگان اعتبارات از ۸ میلیارد به ۶۵ میلیاردتومان رسید و علاوه بر همکاری با سایر نهادها در مهر ۹۷ بیش از ۷۰ مدرسه خیر ساز بودند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: در نوسازی مدارس قرار بر این شد سند توسعه چهار استان آماده شود که سند استان های آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و کرمان هم آماده است.

وی با اشاره به اینکه در آستانه چهل سالگی انقلاب هستیم گفت: اعداد و ارقام دقیق است و سرانه فضای آموزشی از ۱/۵ مترمربع قبل از انقلاب به رقم ۵/۲ متر مربع رسیده است.

افزایش بودجه برای افزایش حقوق سنواتی

سعید طاهری رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه رشد بودجه ۹۸ مطلوب بوده است، گفت: با احتساب رتبه بندی ۲ هزار میلیارد تومانی رشدی حدود ۳۴.۲ درصد را شاهد بودیم، همچنین ۲۰ درصد افزایش بودجه برای افزایش حقوق سنواتی داریم.

وی ادامه داد: رتبه بندی فرهنگیان نیازمند چهار هزار میلیارد تومان اعتبار است که ۲ هزار میلیارد آن سال ۹۸ تامین اعتبار شده است.

جزئیات  سرانه غذایی مدارس شبانه روزی

طاهری به بودجه سرانه غذایی مدارس شبانه روزی هم اشاره کرد و گفت: سرانه غذایی مدارس شبانه روزی از ۱۰۴ به ۲۹۰ میلیارد تومان افزایش یافت؛ همچنین ۱۹۰ میلیارد تومان برای سبد حمایتی کمک شده است علاوه بر آن بودجه ایاب و ذهاب از ۱۱۳ به ۲۰۶ میلیارد تومان رسیده است و بودجه آسیب های اجتماعی و سرانه مدارس را به ۳۴۹ میلیارد تومان افزایش داده‌ایم.

توجه ویژه به دانش آموزان بازمانده از تدریس ۴ استان 

رئیس امور آموزش و پرورش عمومی و فنی و حرفه‌ای سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: چهار استان آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان،‌کرمان و هرمزگان را در برنامه‌های رسیدگی به موضوع دانش آموزان بازمانده از تدریس مورد توجه قرار دادیم.

همچنین استان‌های لرستان، خراسان شمالی، خوزستان و ایلام را به آن اضافه کردیم و تلاش کردیم بدون هماهنگی با دستگاه‌های مرتبط کارها پیش نرود.

طرح خرید خدمات آموزشی در برخی مناطق محروم

وی با اشاره به طرح خرید خدمات آموزشی در برخی مناطق محروم تصریح کرد: پایلوت اول در زاهدان و پایلوت بعدی در چابهار خواهد بود.

طاهری اظهار کرد: در حوزه مسائل عمرانی تخصیص ۱۱۰ درصدی اعتبارات را داشتیم و بودجه مناطق محروم سه برابر شد، همچنین زمین چمن مصنوعی برای هزار مدرسه مورد توجه قرار گرفت و مقرر شد در مدارس نیمه تمام هم چمن مصنوعی تعبیه شود.

در ادامه مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در استان‌های هدف شاخص‌های بهداشتی و سلامت و توجه به فعالیت سفیران بهداشتی در دستور کار است، گفت: میانگین سرانه  فضای ورزشی روباز و سرپوشیده ما به ازای هر دانش آموز ۰.۳۳ متر مربع است اما در چهار استان هدف شرایط هرمزگان کمی بهتر است و دیگر استان ها از میانگین فاصله دارند.

وی ادامه داد: ۳۶ میلیارد ریال به آذربایجان غربی، ۴۰ میلیارد ریال به سیستان و ۳۰میلیارد ریال به استان های کرمان و هرمزگان برای بهبود شاخص ها تخصیص یافته است امسال مسابقات ورزشی دانش آموزی دهه فجر در هرمزگان برگزار می‌شود.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزرات آموزش و پرورش از همکاری بنیاد برکت برای ساماندهی فضای ورزشی و شاخص‌های سلامت خبر داد و گفت: تا کنون ۵۰۰ میلیون تومان از مبلغ تعهدی بنیاد برکت پرداخت شده است و در گذشته هم ۲۵۰ میلیارد تومان واریز شد که این رقم به بهبود وضعیت حدود ۱۰۰ مدرسه کمک کرد، البته میزان تعهد ۲ میلیارد تومان است ولی تا تعهد دو میلیاردی مقداری باقی است.

حمیدی با بیان اینکه مهم ترین مشکلات مناطق هدف عدم دسترسی به آب آشامیدنی، نبود سیستم استاندارد گرمایشی و برق رسانی استاندارد و جدانبودن سرویس بهداشتی است که جدا شدن سرویس بهداشتی، تامین آب آشامیدنی با آب تانکری را پیشنهاد می‌دهیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار