کد خبر: ۶۷۹۵۸۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱

پوست قرمز ترک خورده و پرچین و چروک یکی از مشکل‌های شایع درفصل زمستان است، اما با راهکار‌هایی ساده می‌توانید زیبایی و سلامت را به پوستتان هدیه کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، پوست بزرگترین عضو بدن و اصلی‌ترین عامل محافظتی دربرابر عفونت‌ها وباکتری‌های بیماری زاست. در فصل‌های سرد سال پوست برخی افراد دچار مشکلاتی چون خشکی، ترک خوردگی، ایجاد زخم، بروز آکنه روزاسه، قرمزی و حتی اگزمای پوستی می‌شود.
 

کارشناسان توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت و زیبایی پوست در روز‌های سرد سال رژیم خوراکی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات داشته باشند، آب به میزان کافی بنوشند، همچنین مصرف حبوبات و غلات، کربوهیدرات ها، مواد لبنی و پروتئینی کم چرب، دانه‌های آجیل و روغن زیتون می‌تواند سبب آب رسانی به پوست و تسریع در فرآیند کلاژن سازی سلول‌های پوستی خواهد شد.
 

مرطوب نگه داشتن پوست بدن با کرم‌های مرطوب کننده و آب رسان مناسب نوع پوست یا استفاده از سرم ویتامین C برای رفع خشکی و چین و چروک پوستی در این بازه زمانی از سال توصیه می‌شود.

در زمان حمام درماه‌های سرد سال استفاده از آب بسیار گرم سبب تحریک و التهاب پوستی واز بین رفتن چربی طبیعی سطح پوست کف سر می‌شود به‌همین دلیل پس از استحمام مرطوب نگه داشتن پوست با کرم یا روغن‌های طبیعی، چون روغن نارگیل یا آرگان سبب سلامت پوست خواهد شد.

یکی از بیماری‌های شایع پوستی در فصل‌های سرد سال، بیماری آکنه روزاسه است؛ این بیماری نوعی بیماری پوستی التهابی و ازنوع مزمن است.
آکنه روزاسه معمولاً قسمت مرکزی پوست صورت را درگیر می‌کند و علامت‌های آن در افراد مختلف متفاوت است، اما در بیشتر آن‌ها بروز قرمزی در ۲ طرف بینی مشاهده می‌شود.
 

مصرف برخی خوراکی‌ها یا عادت‌های روزانه سبب تشدید علامت‌های بیماری روزاسه می‌شود؛ از جمله قرارگرفتن درمعرض گرما یا سرمای شدید، انجام ورزش با شدت بالا، قرارگرفتن درمعرض تابش نورخورشید، استرس و احساسات شدید، نوشیدنی‌های گرم، چون قهوه یا چای و مصرف برخی دارو‌ها که سبب انقباش رگ‌های خونی و سرخ شدن سطح پوست می‌شوند.
 

کارشناسان به افرادی که دچار آکنه روزاسه هستند توصیه می‌کنند از مواد خوراکی حاوی ادویه‌های تند و محرک، چون فلفل خودداری کنند، همچنین درزمان نوشیدن چای، شکلات داغ و قهوه دمای آن را کنترل و نوشیدنی‌ها را ولرم مصرف کنند.

به جای فلفل می‌توان از ادویه‌های گیاهی، چون یونه، مریم گلی و ریحان استفاده کنید که عطر وطعم مناسبی به خوراک می‌دهد.

برخی میوه‌ها نیز به طور طبیعی افزون بر آنتی اکسیدان، منابع ویتامینی و معدنی، دارای ماده شیمیایی هیستامین هستند که سبب تحریک سیستم ایمنی در افراد حساس می‌شود، مصرف این میوه‌ها می‌تواند با ایجاد انقباض دررگ‌های خونی سبب قرمز شدن و تشدید علامت‌های بیماری روزاسه شود.
 

از جمله خوراکی‌های دارای ماده هیستامین می‌توان گوجه فرنگی، آناناس، توت فرنگی، پاپایا، آلو قرمز، بادمجان، اسفناج، قارچ، صدف، لوبیا، غذا‌های تخمیر شده (چون پنیر)، ماست و خامه ترش را نام برد.

شکلات نیز یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که دربرخی افراد سبب تشدید آکنه روزاسه می‌شود، زیرا حاوی ماده سینامالدئید (cinnamaldehyde) است.

امروزه دردنیا محصول‌های بهداشتی مختلفی برای درمان آکنه روزاسه وجود دارد، اما اصلی‌ترین راه مقابله و پیشگیری از بروز آن، خود مراقبتی و توجه فرد به مواد خوراکی است که مصرف می‌کند.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند دفترچه‌ای برای ثبت خوراک روزانه و هفتگی خود تهیه کنند و هرروز تمامی خوراکی‌ها درآن ثبت کنند. به این ترتیب زمانی که فرد دچار عود علامت‌های آکنه روزاسه می‌شود تشخیص می‌دهد که چه خوراکی‌هایی سبب آن شده است و دررژیم خوراکی خود دگرگونی ایجاد می‌کند.
 

برخی کارشناسان اعتقاد دارند اختلال‌های گوارشی و افزایش بیش ازاندازه باکتری‌های مضر درروده نیز می‌تواند سبب تشدید علامت‌های بیماری روزاسه شود به همین دلیل دارا بودن رژیم خوراکی سرشار ازفیبر می‌تواند از شدت عارضه بکاهد.

خوردن مواد خوراکی حاوی اسید‌های چرب امگا ۳، چون ماهی، گردو، دانه چیا و تخم کتان نیز می‌تواند التهاب پوستی ناشی از روزاسه را کاهش دهد.

درصورتی که فرد دچار عارضه‌های پوستی درفصل زمستان شده است توصیه کارشناسان مراجعه به متخصص برای شناسایی دقیق عارضه و دریافت دارو‌های مناسب است.
 

پوشاندن دست‌ها با دستکش، استفاده از کلاه، شال گردن و استفاده از کرم مرطوب پس از هربار شست و شوی دست با مایع شست و شوی دست درجلوگیری از خشکی دست و قرمزی آن اثربخش است.

منبع: everydayhealth

انتهای پیام/
 
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
کانال تلگرام - پایین شرح خبر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
سروش خبر
ایتا خبر
ویسپی خبر
گپ خبر
آی گپ خبر
بله خبر
توییتر خبر
اینستاگرام خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر