وصیتی شفاهی که جان‌ها را نجات داد

هدیه اعضای بدن در حقیقت دمیدن زندگی بر کالبد بیماران نیازمند پیوند با اراده الهی است و گاه در قالب یک وصیتنامه، لبخند را بر لبان خانواده‌های گیرنده عضو می‌نشاند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، وصیت جوان ۲۷ ساله بوکانی نیز داستان زیبای فداکاری و خیرخواهی است؛ جوانی که «ایوب مروت» نام دارد و به دلیل مشکلات جسمی به بیمارستان شهید قلی پور بوکان منتقل شد و مسوولان بیمارستان دلیل بی هوشی وی را در تشخیص اولیه مسمومیت اعلام و او را به مرکز استان منتقل کردند تا در بیمارستان طالقانی ارومیه بستری شود.

«ایوب» با همراهی برادرش مدتی در این بیمارستان بستری شد، ولی کادر درمانی این بیمارستان مسمومیت وی را رد و به بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه منتقل کردند، ولی سرنوشت وی چیزی دیگر غیر از مداوا و برگشت دوباره به زندگی بود.

یکی از متخصصان بخش مغز بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه بیماری «ایوب» را خونریزی مغزی تشخیص داد و برادرش را از این قضیه آگاه کرد.

به برادرش گفته بودند که به علت مرگ مغزی خون رسانی به مغز ایوب متوقف شده است و اکسیژن رسانی انجام نمی‌گیرد؛ تمام کارکرد مغز و همه زندگی اش از دست رفته و دچار تخریب غیرقابل برگشت شده است.

به برادرش گفته شد که امیدی به برگشت زندگی ایوب وجود ندارد، اما قلب، کبد، کلیه‌ها و دیگر اعضای بدنش همچنان کار می‌کنند و می‌توان با اهدای آن‌ها به بیماران نیازمند زندگی دوباره بخشید.

از «انور» برادر بزرگ ایوب خواسته شد که اعضای بدن برادرش با هماهنگی و رضایت مادر و پدرش برای نجات جان انسان‌های دیگر اهدا کند.

لحظه‌های تلخی بود! تلخ از این جهت که مادر نمی‌خواست و نمی‌توانست باور کند پرونده زندگی عزیزش بسته شده و از او خواسته می‌شود که اعضای آن را هدیه کنند.

مادر رضایت ندارد، ولی برادر بزرگ ایوب به مادر گفته بود که «ایوب» به بنده گفته است که اگر زمانی مرگ من فرا رسید و اعضای بدنم ارزش هدیه داشت به دیگران هدیه کنید.
وصیت «ایوب» موضوع را فیصله داد و با هماهنگی پدر ایوب برای اهدای اعضای بدن بیمار مرگ مغزی به دیگران تصمیم گرفتند.

آنان تصمیم گرفتند که قلب فرزندشان در جسم دیگری بتپد و دیگر اعضای بدنش، بیماران نیازمند دیگری را از مرگ نجات دهد.

«انور مروت» برادر بزرگ «ایوب» گفت: سه سال قبل همراه پدر و مادر و پسر عمه دور هم جمع شده بودیم که ایوب گفت، «اگر حادثه‌ای برای من پیش آمد اعضای بدنم را هدیه کنید».

انور با بیان اینکه خداوند در سوره مائده آیه ۳۲ قرآن کریم می‌فرماید که «هر کس که شخصی را زنده بدارد، چنان است که همه انسان‌ها را زنده داشته است»، گفت: ایوب به فرمایش خالق خود جامه عمل پوشاند و مرگ باعزتی را تجربه کرد و برای همیشه ماندگار شد.

«عثمان حاجی مولودی» دایی ایوب نیز در خصوص مرگ خواهرزاده اش گفت: برای خانواده ایوب تصمیم سختی بود، ولی این تصمیم باعث شد که چراغ چهار خانواده نیازمند عضو روشن شود.

شورای اسلامی شهر بوکان نیز اعلام کرده است به پاس این اقدام انسان دوستانه خانواده این مرحوم و برای زنده نگاه داشتن یاد «ایوب مروت» خیابانی در سطح این شهر را به نام وی نامگذاری خواهد کرد.

با اهدای اعضای بدن این جوان بوکانی در ارومیه، چهار بیمار نیازمند پیوند از مرگ و رنج بیماری نجات یافتند.

۲ کلیه این فرد در ارومیه به ۲ بیمار ۱۴ و ۴۰ ساله که در صف دریافت کلیه قرار داشتند، پیوند زده شد؛ کبد این فرد به بیمارستان شیراز و قلب و نسوج او نیز برای اهدا به بیماران در صف دریافت قلب پیوندی به تهران ارسال شد.

این اهدای عضو به بیماران نیازمند هفتمین اهدای عضو اتفاق افتاده طی سال جاری در آذربایجان غربی است.

سالانه سه هزار نفر در ایران نیازمند پیوند عضو هستند که از این تعداد تنها ۹۰۰ نفر پیوند عضو می‌شوند و ۲ هزار و ۱۰۰ بیمار نیازمند پیوند عضو، جان خود را از دست می‌دهند.

این تعداد در حالی جان خود را به دلیل نبود عضو پیوندی از دست می‌دهند که در ایران سالانه ۶ هزار نفر مرگ مغزی می‌شوند.

به اعتقاد کارشناسان، رسانه‌ها و اصحاب رسانه می‌توانند با اطلاع رسانی درست، جامعه را به سطحی از آگاهی برسانند که اهدای عضو را اهدای زندگی بدانند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

انتهای پیام/ج

اهدای عضو جوان بوکانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.