اختلالات ژنتیکی، دومین عامل مرگ کودکان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: داده‌های نظام مراقبت مرگ کودکان در کشور نشان می‌دهد ناهنجاری‌های مادرزادی و اختلالات ژنتیکی، دومین عامل مرگ در کودکان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه بیش از یک چهارم پذیرش‌های بیمارستانی گروه سنی کودکان مربوط به اختلالات ژنتیکی است، افزود: میزان بروز اختلالاتی که در هنگام تولد آشکار هستند، دو تا سه درصد بوده، که این اختلالات، بخش قابل توجهی از مرگ‌های دوره نوزادی را شامل می‌شود.

وی، سندرم داون را شایع‌ترین اختلال کروموزمی دانست و ادامه داد: بروز سندرم داون به طور متوسط یک مورد در هشتصد تا هزار تولد است و انتظار می‌رود سالانه بیش از ۱۰۰ نوزاد مبتلا به سندرم داون در استان متولد شوند.

همتی با بیان اینکه برنامه‌های غربالگری سندرم داون بر اساس شیوه نامه اداره مادران، از سال ۸۴ آغاز شده، اضافه کرد: اقدامات اجرایی این شیوه نامه در قالب برنامه ژنتیک اجتماعی، از سال ۹۵ در استان فارس در حال انجام است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار کرد: بر اساس این برنامه پیشگیری از تولد نوزاد مبتلا به سندرم داون و استراتژی‌های برنامه شامل آموزش گروه هدف، غربالگری و تشخیص و مشاوره و مراقبت ژنتیک است.
انتهای پیام/ت

اختلال‌های ژنتیکی عامل مرگ و میر در کودکان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.