رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی:

۵۲۴ موسسه اعتباری تعاونی روستایی منحل شدند

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی با اشاره به انحلال ۲۷۸ واحد اعتباری روستایی شبهه فعال و کاهش واحد‌های فعال از ۶۷۲ به ۴۲۶ واحد اعتباری گفت:فعالیت این واحد‌ها تنها در محدوده عقد قرض الحسنه مجاز است.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، حسین شیرزاد گفت: پیرو ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی، جلسات متعدد ستادی و استانی و تاکیدات نمایندگان سران قوا در خصوص ساماندهی وضعیت شرکت‌های تعاونی تحت پوشش سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران که فعالیت‌های اعتباری انجام می‌دهند باید عنوان کرد که قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی، شرکت‌های مذکور را مجاز به عملیات اعتباری بدون اخذ مجوز فعالیت از این بانک نمی‌داند و به استناد قانون برنامه پنجم توسعه، ایجاد و ثبت نهاد‌های پولی و اعتباری فقط با اخذ مجوز از بانک مرکزی مجاز است، بنابراین فعالیت واحد‌های اعتباری تنها در محدوده عقد قرض الحسنه مجاز است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: سازمان مرکزی تعاون روستایی طی چند مرحله مذاکره کار آموزشی و فرهنگی-اقناعی در ابتدا سعی کرد تا با تدوین برنامه، دستورالعمل‌ها و آیین نامه‌های اجرایی و هماهنگی‌های انجام شده با تمام توان بخصوص از اردیبهشت ماه سال جاری تاکنون نسبت به کاهش میزان شاخص‌های موثر در کنترل واحد‌های اعتباری تعاونی‌های روستایی و اعضای آن‌ها اقدام کند.

وی، با اشاره به آخرین وضعیت فعالیت واحد‌های اعتباری تعاونی‌های روستایی در سطح کشور ادامه داد: در ابتدای سال ۹۷ در مجموع ۹۵۰ واحد اعتباری در کشور وجود داشت که ۶۷۲ واحد اعتباری فعال و ۲۷۸ واحد اعتباری غیرفعال و شبهه فعال بودند. با پیگیری‌ها و اقدامات موثر تا پایان مهر ماه امسال تعداد واحد‌های فعال با ۳۷ درصد کاهش به ۴۲۶ واحد اعتباری تقلیل یافته اند.

شیرزاد افزود: همچنین تمام ۲۷۸ واحد اعتباری غیر فعال و شبه فعال که بستر مناسبی برای سوء استفاده‌های اخیر به ویژه در استان‌های تهران، ایلام و البرز بوده اند، کاملاً حذف شده اند که کار بزرگی در تاریخ سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در حال حاضر سه استان خراسان رضوی با ۹۹، تهران ۶۵ و فارس با ۴۹ واحد اعتباری دارای بیشترین تعداد واحد اعتباری هستند؛ ضمن اینکه استان تهران به تنهایی ۵۱ درصد از حجم کل سپرده‌ها را دارد و بعد از تهران، خراسان رضوی با ۱۲ درصد و فارس با ۹ درصد در ردیف‌های بعدی قرار می‌گیرند در این استان‌ها سازمان تعاون روستایی بیشترین حجم مبارزه با واحد‌های اعتباری را دارد.

وی ادامه اداد: همچنین از نظر تعداد سپرده گذاران، استان تهران با ۲۴ درصد بیشترین و استان‌های خراسان رضوی با ۱۹ درصد و آذربایجان شرقی با ۱۳ درصد در رده‌های بعدی بیشترین سپرده گذاران قرار دارند. در شش ماه اخیر، تعدا سپرده گذاران با ۳۹ درصد کاهش از یک میلیون و ۲۲۵ هزار و ۲۵۲ نفر به ۷۵۰ هزار و ۳۵۱ نفر رسیده است. در هین راستا در حال حاضر واحد‌های اعتباری استان‌های تهران، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی به ترتیب دارای بیشترین سپرده گذار هستند که به تدریج روند کاهشی یافته است.

رئیس سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، در خصوص کمیت تعداد تسهیلات گیرندگان، استان آذربایجان شرقی با ۲۵ درصد بیشترین و استان تهران با ۲۴ درصد و استان مرکزی با ۱۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

شیرازد افزود: از بین ۴۲۶ واحد اعتباری در کشور بر اساس شاخص میزان معوقات ۱۰ درصد از واحد‌های اعتباری در مرز ریسک با فراوانی بالا، در استان‌های تهران، فارس و آذربایجان شرقی قرار دارند، در حال حاضر از منظر میزان نقدینگی سرجمع ملی واحد‌ها حدود ۳۵ درصد (استاندارد بانک مرکزی۳۰درصد) است. تاکنون با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی سازمان مرکزی و نیرو‌های حراست سازمان بطور هفتگی ریسک‌ها کنترل می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار