اما و اگر‌های واگذاری بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری جنوب کشور به بخش خصوصی

قرار بود با افتتاح پروژه که از آن به عنوان بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری جنوب کشور یاد می‌شد شاهد دمیدن روحی تازه بر پهنه فرهنگ وهنر اصیل وغنی کهگیلویه وبویراحمد باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ،  در نخستین سال‌های دهه هشتاد پروژه ملی مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج در مرکز استان کهگیلویه وبویراحمد پیش تعریف و قرار شد با افتتاح این پروژه که از آن به عنوان بزرگترین مجتمع فرهنگی و هنری جنوب کشور یاد می‌شد شاهد دمیدن روحی تازه بر پهنه فرهنگ وهنر اصیل وغنی کهگیلویه وبویراحمد باشیم.

اما علی رغم همه تاکیدات این پروژه از آن زمان تا کنون به دلیل  تامین نشدن اعتبار روی زمین مانده و دچار وقفه‌ای ده ساله شده است، مجموع همین شرایط هم بود که مسئولان وقت را مجاب کرد تا دست به دامان بخش خصوصی شوند و از ظرفیت این بخش برای تکمیل وافتتاح این پروژه ملی بهره بگیرند، موضوعی که بنظر می‌رسد هنوز و طی این سال‌ها از وعده فراتر نرفته ومدیران استانی نتوانسته اند در این راه توفیق چندانی کسب کنند.

اما و اگر‌های واگذاری مجتمع فرهنگی وهنری یاسوج به بخش خصوصی

۱۰ سال و ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ،  با بیان اینکه پروژه ملی مجتمع فرهنگی هنری یاسوج در سال ۸۳ تعریف ودر سال ۸۷ شروع به ساخت شد گفت: این پروژه با زیربنایی بالغ بر ۲۴ هزار مترمربع در ورودی شهر یاسوج قرار گرفته است.

رضا دهبانی پورافزود: این پروژه با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی و در سه فاز پیش بینی شده که از این میزان دو فاز آن در اولویت کار قرار گرفته است.

وی میزان اعتبار تخصیص داده شده به این پروژه را بالغ بر ۴۳ میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان ذکر کرد و بیان داشت: میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه بزرگ بیش از ۷۰ میلیارد تومان است.

این مسئول زیربنای پروژه وک مبود و محدودیت‌های اعتباری را از جمله دلایل وقفه در احداث این مجتمع برشمرد وابراز داشت: نقشه‌ی اولیه این پروژه ۱۴ هزار متر مربع بود، ولی به دلیل طراحی وتعریف دوباره پروژه این میزان به حدود ۲۴ هزارمتر مربع رسید، که این امر باعث ناهمخوانی بودجه و زمین شد، چرا که میزان اعتبار اولیه اختصاص داده شده متناسب با همان ۱۴ هزارمتر مربع اولیه بود.

اما و اگر‌های واگذاری مجتمع فرهنگی وهنری یاسوج به بخش خصوصی

دهبانی پور ادامه داد: از دیگر موانع موجود بحث تخصیص اعتبارات است که میزان اعتبار در نظر گرفته شده درهمان مقطع زمانی تخصیص نمی‌یابد، بنابراین در برخورد با چنین پروژه‌های بزرگی سیاست دولت واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی است.

مقدمات واگذاری به بخش خصوصی انجام شده

وی در خصوص واگذاری این پروژه به بخش خصوصی هم اظهارداشت:کار‌های مقدماتی و اولیه صورت گرفته و قرار بود ابتدا این کار بصورت فاینانس انجام شود، اما چون این طرح در برنامه‌های وزارت ارشاد و سازمان مدیریت نمی‌گنجید به صورت مشارکتی تغییر پیدا کرد که سرمایه گذار نیز پذیرفت والان در مرحله تصمیم به واگذاری است، درسامانه وزارتخانه هنوز اقدامی نشده که امیدواریم به زودی این اتفاق صورت بگیرد وحتی سرمایه گذاران جدیدی به این پروژه وارد شوند.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه و جذب اعتبار همه مدیران ومسئولان باید کمک وهمراهی لازم را داشته باشند تصریح کرد: تاپیش از این با حضور استاندار سابق وفعلی، نمایندگان استان در وزارت ارشاد با معاون وزیر، مدیر ومشاور پروژه جلساتی برگزار شد وپیگیر این مسئله مهم بودیم وحتی معاون عمرانی استاندار نیز شخصا پیگیر هستند تا این پروژه در اسرع وقت به نتیجه برسد.

با احداث مجتمع فرهنگی و هنری مشکل سینمای یاسوج برطرف می‌شود

وی درخصوص وضعیت سینما درشهر‌های مختلف استان نیز با بیان اینکه سینما به عنوان هنر هفتم هنوز هم مخاطبان خاص خود خود را دارد اظهارداشت:سینمای شهر یاسوج به جهت قدیمی بودن تخریب شد و بعد از آن زمینی از طرف شهرداری و با کاربری فرهنگی هنری واگذار شد و قرار بود سینما ساخته شود که این پروژه نیز روی زمین ماند، ولی علی رغم همه این‌ها می‌توان امیدواربود که با احداث مجتمع و تالاربزرگ یاسوج مشکل سینمای شهر برطرف می‌شود.

اما و اگر‌های واگذاری مجتمع فرهنگی وهنری یاسوج به بخش خصوصی

دهبانی پور اضافه کرد: در دهدشت سینما دهناد درحال فعالیت است و درگچساران نیز سینمای این شهر به مشکلاتی برخورد کرده ودرشهر‌های لنده، چرام و باشت نیز مجوز و موافقتنامه سینمای سیار اخذ شده و در شهرستان‌های دنا و بهمنی نیز اعتبار تجهیز مجتمع‌های فرهنگی گرفته شده است.

جای اقدامات جمعی در استان خالی است

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج  ،  نیز درخصوص پروژه ملی مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج گفت:این پروژه بنابرمشکلاتی که دربدو امر داشته پیشرفت فیزیکی مناسبی ندارد ودر واقع به علت محدودیت مالی وعدم تزریق اعتبار این پروژه فعلا متوقف شده وقرار شده در قالب ظرفیت قانون بودجه امسال (تبصره ز) به بخش خصوصی واگذار شود.

اما و اگر‌های واگذاری مجتمع فرهنگی وهنری یاسوج به بخش خصوصی

عزیزفیلی افزود:به دلیل ملی بودن پروژه مقدمات وفراخوان واگذاری پروژه توسط وزارت ارشاد با هماهنگی سازمان برنامه وبودجه انجام شده که امید است این روند با توجه به علاقمندی مردم به فرهنگ وهنر وحضور گردشگران در مرکز استان به نحو مطلوبی پیش برود وفرد توانمندی بتواند این پروژه بزرگ را تکمیل کند تا شاهد شکوفایی بیش از پیش این فصل درکهگیلویه وبویراحمد باشیم.

خستوانه سرمایه گذار بخش خصوصی مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج هم با اشاره به اینکه از طریق اداره ارشاد وفراخوان در جریان جزئیات سرمایه گذاری در طرح قرار گرفته بیان داشت:خوشحالم که قرار است در یک پروژه بزرگ ملی که مدت زمان زیادی دچار وقفه شده همکاری داشته باشم.

وی افزود: واگذاری ومشارکت چنین طرح‌ها وپروژه‌های به بخش خصوصی باعث می‌شود تا این طرح‌ها با سرعت بیشتری به نتیجه ومدار بهره برداری برسند.

این سرمایه گذار ادامه داد:با همه این‌ها سرمایه گذاران بخش خصوصی نیز نیازمند حمایت و دلگرمی هستند تا با رغبت وسرعت بیشتری کار را ادامه دهند.

ساخت مجتمع فرهنگی و هنری می‌تواند زمینه ساز تحولات بزرگ باشد

محمد پور دانش یکی از هنرمندان هم استانی نیز با اشاره به اینکه وجود امکانات ومنابع مورد نیاز و مستقل دراستان هنرمندان را ازلحاظ وقت و هزینه بی نیاز می‌کند گفت: ساخت مجتمع فرهنگی و هنری یاسوج یک اتفاق بزرگ فرهنگی در سطح استان است که می‌تواند زمینه ساز تحولات بزرگ وعمیق واثربخش هنری وفرهنگی باشد ودر پرتو آن می‌توان شکوفایی این حوزه را به نظاره نشست.

 

واگذاری پروژه‌ها به بخش خصوصی نتیجه بخش تراست

اردشیر کیانی کارشناس سینما وفعال درعرصه‌ی تئاتر نیز در این زمینه اظهار داشت: پروژه‌های نظیر مجتمع فرهنگی یاسوج اگر به بخش خصوصی واگذار شوند قطعا بهتر وسریعتر به نتیجه می‌رسند، چون این امکان وجود دارد که در صورت به نتیجه نرسیدن وپیگیری نکردن عمر مفید این سازه به پایان برسد.

اما و اگر‌های واگذاری مجتمع فرهنگی وهنری یاسوج به بخش خصوصی

وی افزود: درهمین راستا باید این طرح وپروژه هرچه سریعتر به بخش غیر دولتی واگذار شود تا شاهد تکمیل وبهره برداری آن در ورودی شهر یاسوج به عنوان یک شهر گردشگری وتوریستی باشیم.

طبق وعده مسئولان قرار بود طی سالجاری و بعد از کش وقوس‌های فراوان و در صورت تامین اعتبار شهر یاسوج شاهد افتتاح پروژه ملی تالار مرکزی این شهر باشد، ولی عملا به دلیل آماده نبودن شرایط لازم این اتفاق رخ نداد تا همچنان وبا گذشت یک دهه مرکز استان در حسرت بهره برداری این مجتمع بماند.

درجمع بندی این گزارش باید یادآور شد باتوجه به جایگاه کلیدی و زیرساختی فرهنگ وهنر درجامعه و نیاز مبرم مرکز استان به این پروژه ملی لازم است، مسئولان ومتولیان امر پیش از به پایان رسیدن عمر مفید این مجتمع با جدیت بیشتری پیگیر جذب سرمایه گذار و واگذاری آن به بخش غیر دولتی شوند تا علاوه بر شکوفایی و رونق در حوزه فرهنگ وهنر استان، شاهد ایجاد روحیه امید، نشاط و سر زندگی در جامعه باشیم و از رهگذر آن نیز کاهش آسیب‌ها ومشکلات اجتماعی را به نظاره بنشینیم.

گزارش یاسر سجاد پور

انتهای پیام/غ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.