سلطه‌گری تکنولوژی‌های نوظهور بر سینمای قدیمی اسلام آباد غرب / تغییر هویت از سینما به تالار عروسی!

سلطه‌گری تکنولوژی‌های نوظهور، سینما قدیمی اسلام‌آباد غرب را از رونق انداخته و موجب تغییر هویت آن به به تالار تشریفات شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، بزرگتر‌های شهر به خوبی به یاد دارند شهرستان اسلام‌آباد غرب دارای چندین سینما بود، اما چه اتفاقی افتاد که سینما‌های شهر به ویژه تنها سینمای شهرستان تعطیل شد؟! و در سال ۸۲ به تالار عروسی تغییر هویت داد؟!

سینما در سالیان اخیر در کشور دچار فراز و فرود‌هایی در جنبه‌های مختلف بوده که با بهبود کیفیت محل نمایش فیلم و استقبال عموم مردم از این پدیده آن طور که باید نقش خود را ایفا نکرده است.

شامحمدی و اسدی مالکان سینما احسان سابق، حضور رسانه‌های تصویری جدید نظیر ویدئو و سی. دی، رشد بی‌رویه کلوپ‌های تصویری و نبود نظارت بر آن‌ها در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ را عامل ورشکستگی سینما می‌دانند.

شامحمدی در صحبت‌های خود گفته بود، کاهش فروش بلیط و نداشتن صرفه اقتصادی با وجود بالا بودن هزینه‌های جاری سینما، موجب تعطیلی و تغییر این سینما به تالار تشریفات شد که علاوه بر تعطیلی سینما‌های اسلام‌آباد غرب، سینما‌های دیگر شهرستان‌های استان من جمله هرسین و گیلان‌غرب نیز تعطیل شدند.

سینما احسان تا سال ۸۱ فعالیت خوبی داشت، اما به‌دلیل رشد قارچ‌گونه ویدیو کلوپ‌ها و پدیده سی. دی، این سینما به دلیل  استقبال نکردن مردمی با رکود مواجه شد.

بروز تکنولوژی‌های نوظهور مانند دی وی دی، سی دی، ماهواره و شبکه‌های اجتماعی که در آن به راحتی همه نوع فیلم بدون رعایت حقوق مالکیت معنوی به نمایش درآمده، عامل کمرنگ شدن سینما و آفتی برای فرهنگ جمع شدن دورهمی‌ها محسوب می‌شود

هوشنگ رزمدیده، مسئول امور رسانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلام‌آباد غرب اظهار داشت: برای پر کردن خلاء نداشتن سینما در شهرستان به‌عنوان یک نیاز فرهنگی و یکی از ارکان توسعه شهرستان با حمایت فرماندار اسلام‌آباد غرب، چندین بار سینما با بلیط نیم‌بها ۴ هزار تومانی در محل مجتمع غدیر اسلام‌آباد غرب مستقر شد.

وی با تاکید بر فرهنگ‌سازی در راستای تقویت سینما در شهرستان، گفت: با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد و ناحیه مقاومت بسیج سپاه اسلام‌آباد غرب، چندین بار سینما سیار به شهرستان آورده شد و در اماکن عمومی و پارک‌ها به نمایش درآمد که با استقبال خوب مردم و خانواده‌ها روبرو شد، اما به‌خاطر هزینه بالای اجاره سینمای سیار این کار تداوم نداشت، لذا با توجه به اینکه این کار برای بخش دولتی هزینه دارد، لازم است که بخش خصوصی وارد این عرصه شود تا در راستای صرفه اقتصادی در کنار مجتمع‌های چند‌منظوره، مکانی برای سینما پیش‌بینی شود.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام‌آباد غرب در این خصوص با بیان اینکه پروسه تعطیلی سینما یک پروسه عمومیت یافته است، افزود: بحث تعطیلی سینما فقط مختص این منطقه نیست؛  استقبال نکردن مردم و نبود رضایت‌ از فیلم‌ها برای مخاطبان از عوامل مهم تعطیلی سینما‌ها است.

خسرو تمری با اشاره به حمایت‌های معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای احیای سینماها، گفت: اسلام‌آباد غرب سالیان متمادی است که فاقد سینماست و در نظر داریم با استفاده از کمیسیون ماده ۵ سینما را در مجتمع غدیر راه‌اندازی کنیم و اگر بخش خصوصی هم پای کار بیاید حمایت می‌کنیم.

وی افزود: اسلام‌آباد غرب ظرفیت‌های خوبی از بعد فرهنگی و هنری دارد که باید از این ظرفیت‌ها و با استفاده از تبلیغات فضای مجازی حضور مردم در سینما را پررنگ کنیم که این امر نیازمند همگرایی نهاد‌های فرهنگی و همچنین تخصیص بودجه دارد.

گفتنی است، در جلسه کمیسیون بنده ۵ سالن‌های نمایش و سینما در ۲۱ آذرماه امسال، فرماندار اسلام‌آباد غرب به موضوع راه‌اندازی سینما در شهرستان اشاره و بیان کرد: سینما یکی از ابزار‌های رشد و تعالی یک جامعه است و یکی از نماد‌های مولفه‌های توسعه شهری است

افشین کریمی افزود: باید با همه کاستی‌های موجود، سینمای شهر را هرچه سریع‌تر راه‌اندازی کرد و تلاش کرد ظرف چند سال محل سینما را تجهیز کرد.

منبع:فارس

انتهای پیام/ی

 

تعطیلی تنها سینمای اسلام آباد غرب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار