پاسخ ده نمکی به انتقاد کیانیان درباره گل های دیدار فوتبال ایران و یمن

مسعود ده‌نمکی در صفحه اینستاگرام خود به پست انتقادی رضا کیانیان از اظهارات ده‌نمکی درباره گل‌های دیدار فوتبال ایران و یمن پاسخ داد.

دوئل کیانیان و ده نمکی در اینستاگرام/ده نمکی:صورت مسئله من فقر مردم یمن نبودبه گزارش خبرنگار حوزه هنرمندان گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود ده‌نمکی کارگردان سینما و تلویزیون چند روز پیش در برنامه «فرمول یک» از پنج گلی که بازیکنان تیم ملی کشورمان به یمن زدند، انتقاد کرد.


بیشتر بخوانید: انتقاد کارگردان معروف سینما از زدن پنج گل به یمن +فیلم


رضا کیانیان، بازیگر سینما و تلویزیون با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرام خود، نسبت به صحبت‌های ده‌نمکی، انتقاد کرد که این انتقاد پاسخ اینستاگرامی ده‌نمکی را در پی داشت.

رضا کیانیان در صفحه شخصی خود نوشت: 

"آقای ده نمکی از روی دلسوزی گفتند تیم فوتبال ایران نباید به یمن پنج گل می زد. این گفته ، هر چند به ظاهر زیباست ، اما در باطن برای مردم یمن به شدت تحقیر آمیز است.

ملتی که محتاج بزرگواری دیگرانند!و باید به آن ها رحم کنیم.! اگر پیشنهاد می کردند ایران ، تیم فوتبال یمن را آموزش دهد تا بهتر بازی کنند. منطقی تر بود.

بسیاری از سیاست مداران ما هم حمایت از مستضعفین را سر لوحه شعار های خود قرار می دهند. که به ظاهر زیبا ، اما فریبنده است. چون باعث ماندگاری فقر و بیشتر شدن فاصله طبقاتی می شود . شعار درست، نابودی ریشه های فقر و فلاکت و بیکاری و به اصطلاح استضعاف است.

سیاست مداری که حامی فقرا و مسکینان است. در فکر ریشه کن کردن فقر نخواهد بود. چون اگر روزی فقر از بین برود، او هم بیکار می شود!
تیم یمن باید بپذیرد ضعیف است تا بتواند قوی شود. نه این که با ضعف او ما جوانمردی و بزرگواری مان را ثابت کنیم!"

دوئل کیانیان و ده نمکی در اینستاگرام/ده نمکی:صورت مسئله من فقر مردم یمن نبود

 

مسعود ده نمکی در صفحه شخصی خود پاسخ داد:

جناب آقای کیانیان!

صورت مسئله من فقر مردم یمن نبود بلکه ظلم ۲۸ کشور علیه یک ملت بود.

جریان روشنفکری در غرب در حوزه سینما و ادبیات و حتی ورزش به صورت نمادین هم که شده سمت مظلوم می ایستد و این به معنی تثبیت فقر نیست.

به عنوان مثال «مارلون براندو» در مراسم اسکار سال ۱۹۷۳ شرکت نکرد و به جای خود «ساشن لیتل فزر» از فعالان مدنی سرخ پوست را فرستاد و او هم در اعتراض به بد رفتاری با آمریکایی‌های جدید با سرخ‌پوستان بومی ،بیانیه خواند و اتفاقاً مثل اینجا از سوی حضار «هو» شد.

آیا «براندو» سرخ‌پوست‌ها را تحقیر کرده یا در برابر ظلم هم نژادان خود ایستاده؟

يا همين چندى پيش خانم «اسكارلت جوهانسون» وقتى فهميد «بن سلمان» ولیعهد عربستان سرمايه‌گذار فيلم «ريدلى اسكات» مي‌باشد از بازى در اين فيلم انصراف داد. بامنطق شما خانم جوهانسون بايد به «خاشقچى» دفاع شخصى ياد ميداد نه اينكه با انصراف از بازی در فیلم از رفتار ظالمانه عربستان تبرى مي‌جست!

يا خانم «ونسا ردكريو» بازيگر فيلم «جوليا» عليرغم آتش زدن تصاويرش در بيرون سالن اسكار بخاطر ساخت مستندى در دفاع از فلسطينى‌ها در مراسم رسمی اسکار از كودك كشى رژيم صهيونيستى سخن گفت.

يا «گابريل سولانو» بازيكن سابق تيم ملى آرژانتين پس از لغو ديدار تيم ملى كشورش با اسرائيل به‌جای حساب کتاب ورزشی و ناراحتی از لغو خود خواسته و اعتراضی یک بازی تدارکاتی نوشت: «فوتبال هرگز به خون فلسطينى‌ها آلوده نمي‌شود" و رونالدو هم گفت: "طرفدارى از كودكان فلسطينى را با حمايت رئيس اسرائيل عوض نمي‌كند." او حتى در پايان بازى پرتغال با رژيم صهيونيستى حاضر به تعويض پيراهنش با بازيكن تيم مقابل نشد و در پاسخ خبرنگاران گفت «من در خاك فلسطينم.» يا مارادونا ستاره فوتبال جهان پرچم فلسطين را درمقابل عكاسان بالا برد. «كاكا» بازيكن برزيلى از مردم غزه دفاع مي‌كند و «هازارد» ستاره بلژيكى چلسى در دفاع از غزه در طول مسابقات واكنش نشان مي‌داد.

كمپين پنج نفره هنرپيشه هاى هاليوودى در محكوميت اسرائيل نيز از اين دسته است. آيا اين رفتارها تحقير مردم فلسطين بوده يا اقداماتى نمادين است؟

من برای شما به عنوان یک پیشکسوت احترام قائلم اما این سخنان شما استدلال و بنیان درستی ندار! کافی است یک‌بار دیگر سخنان من را به صورت کامل گوش دهید تا متوجه شوید که من فقط توقع یک رفتار نمادین در برابر ظلم را داشتم نه ترحم به رقیب.

مسلما حماس تبم فوتبال ندارد .حوثی ها هم تیم فوتبال ندارند ما با مردم یک کشور طرف بودیم نه با سرباران سعودی.

می شد مسابقه را برد ولی پیام همدردی هم داد.

این که از هزاران نفر یکی تختی یا پوریای ولى و یا حتی مارلون براندو می شود به نداشتن همین نگاه اصالت‌سود برمی‌گردد.

من دوست داشتم شما از منظر فرهنگی به سخنان من نگاه می کردید نه سیاسی و حتی ورزشی .

بله در حوزه سیاست ماكياولى مردانگی جایی ندارد، در حوزه ورزش قهرمانی هم، هدف وسیله را توجیه می کند .اما در حوزه اخلاق و فرهنگ که شما یکی از نماد های آن هستید همه چیز ذیل اخلاق تعریف می شود. حتی کمتر گل زدن به رقیب به نشانه همدردی!

امیدوارم تیم ملی کشورمان در این دوره بدرخشد و به قهرمانی برسد و موجبات شادی مردم شود.

 

دوئل کیانیان و ده نمکی در اینستاگرام/ده نمکی:صورت مسئله من فقر مردم یمن نبود

دوئل کیانیان و ده نمکی در اینستاگرام/ده نمکی:صورت مسئله من فقر مردم یمن نبود

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸
عالی بود اقای ده نمکی.باشه گل بزنه ایران اصلا ده تا ولی بخاطر انسانیت حداقل خوشحالی نمیکردن تا همه مظلومیت یمن رو ببینن
Iran (Islamic Republic of)
دادفر
۱۳:۵۷ ۳۰ دی ۱۳۹۷
یکی به آقای ده نمکی درمورد تفاضل گل تو فوتبال اونم تو در مرحله گروهی، یکم توضیح بده!
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۰۶:۲۹ ۲۶ دی ۱۳۹۷
اقای ده نمکی شنونده باید عاقل باشد حد افل توقع رفتار نمادین در برابر ظلم خوب است
آخرین اخبار