رئیس سمینار تغذیه با شیر مادر:

نوزادان با شیرمادر ۹ برابر باهوش‌تر می‌شوند/ در چه صورت مادران نمی‌توانند به کودکشان شیر بدهند؟

ایمان زاده گفت: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، نسبت به شیرخشکی‌ها ۹ برابر باهوش تر هستند.

نوزادان با شیرمادر ۹ برابر باهوش‌تر می‌شوند/ در چه صورت مادران نمی‌توانند به کودکشان شیر بدهند؟به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، فرید ایمان‌زاده رئیس کنگره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران، رئیس سمینار تغذیه با شیر مادر و رئیس بیمارستان کودکان مفید در نشست خبری چهاردهمین کنگره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران و سمینار تغذیه با شیر مادر که صبح امروز در بیمارستان کودکان مفید برگزار شد، اظهار کرد: شیرخشک‌هایی ایرانی از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

مادران در چه زمانی نباید به کودکشان شیر بدهند؟

رئیس کنگره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران افزود: متأسفانه امروزه برخی مادران تصور می‌کنند که در هنگام ابتلا به بیماری نباید به کودکان‌شان شیر بدهند در حالی که مادران تنها در صورت ابتلا به چند بیماری مانند سرطان یا مصرف برخی دارو‌ها مانند دارو‌های رادیو اکتیو و لیتیوم باید از شیر دادن به نوزاد خودداری کنند و حتی مادران مبتلا به HIV و هپاتیت B. هم می‌توانند به کودک‌شان شیر بدهند.

ایمان‌زاده با اشاره به فروش شیرخشک قاچاق در سوپرمارکت ها بیان کرد: قوانین درباره واردات شیرخشک‌ وجود دارد که بررسی ترکیب موجود در شیرخشک‌ها و مصرف آن در کشور مبدا تولید کننده از جمله این قوانی است همچنین سازمان استاندارد نمونه شیرخشک‌های وارداتی را از نظر بار میکروبی آنالیز می‌کند، بنابراین هر شیرخشکی که مجوز ورود به کشور را داشته باشد، می‌تواند در ایران مصرف شود.

شیرخشک قاچاق در سوپرمارکت ها

وی تصریح کرد: متأسفانه امروزه شاهد هستیم که برخی شیرخشک‌ها مجوز ورود ندارند، ولی در بازار ایران به فروش می‌رسند همچنین برخی شیرخشک‌ها هستند که مجوز ورود دارند، ولی به شکل قاچاق و از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند بنابراین علی‌رغم نظارت شدید وزارت بهداشت و سازمان غذاودارو، گاهی شیرخشک های قاچاق در سوپرمارکت ها به فروش می رسند.

رئیس کنگره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران گفت: امروزه کشور‌های غربی به سمت تغذیه با شیر مادر گرایش پیدا کردند، ولی ما از تغذیه با شیر مادر فاصله گرفته‌ایم.

فواید شیرمادر در تقویت هوش و  سیستم دفاعی نوزاد

وی افزود: برخی مادران اغلب در روز‌های نخست پس از تولد به علت کم بودن شیر مادر از شیرخشک استفاده می‌کنند در حالی که این کار درست نیست، زیرا همان مقدار کم شیر مادر جوابگوی نیاز نوزادان در روز‌های نخست پس از تولد است، از طرفی شیرخشک در طی روند تولید می‌تواند آغشته به میکروب شود، اما شیر مادر همیشه عاری از میکروب است.

وی بیان کرد: هدف از برگزاری سمینار تغذیه با شیر مادر، تشویق مادران به شیردهی و استفاده بیشتر نوزادان و شیرخواران از شیر مادر است، شیر مادر بهترین تغذیه برای کودکان است و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهند ضریب هوشی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به کودکانی با شیرخشک تغذیه می‌شوند ۹ برابر بیشتر است.

رئیس کنگره انجمن علمی تغذیه کودکان ایران درباره فواید دیگر شیر مادر، افزود: کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، نسبت به کودکانی که با شیرخشک تغذیه می‌شوند، کمتر بیمار می‌شوند چرا که شیر مادر حاوی مواد دفاعی و آنتی بادی‌های زیاد و مفید برای بدن است.

کودکان شیرخشکی در بزرگسالی گرفتار مشکلات عاطفی می شوند

ایمان‌زاده تأکید کرد: آمار مرگ و میر در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند نسبت به سایر کودکان کمتر است همچنین مطالعات انجام شده نشان می‌دهد کودکانی که شیرخشک مصرف می‌کنند در دوران بزرگ‌سالی بیشتر به مشکلات عاطفی دچار می‌شوند.

وی یادآوری کرد: خوشبختانه اکنون بانک شیرمادر در تبریز ایجاد شده است، ولی چون تأسیس این بانک هزینه زیادی دارد و نگهداری شیر‌ها در این بانک دشوار است، ما نتوانستیم همچنین مرکزی در پایتخت ایجاد کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
سلام دخترم سه ماهه است نه شب میخابه نه روز شیرش هم خوب نمیخوره دوکتور گفت وزنش بالا نرفته
آخرین اخبار