در پنجمین جلسه نقد و اندیشه مطرح شد:

روحانیت باید در فضای مجازی حضور داشته باشد/ با روحانی متخلف برخورد می شود

پنجمین جلسه نقد و اندیشه با موضوع حضور روحانیت در فضای مجازی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

روحانیت باید در فضای مجازی حضور داشته باشد/ با روحانی متخلف برخورد می شودبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پنجمین جلسه نقد و اندیشه فضای مجازی و ارتباطات خطاب به اهالی رسانه گفت: امروزه فضای مجازی یک رسانه بزرگ محسوب می شود که کاربر محور شده است. روحانیت باید در این فضا حضور داشته باشد.

وی افزود: هریک از روحانیون می توانند در این رسانه نقش خواننده و یا تولید کننده را داشته باشند و در این فضا هر طلبه بدون پرداخت هزینه ای در جمع بیشماری از مخاطبان قرار می گیرد.

در ادامه حمید شهریاری مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه طی ایراد سخنانی اظهار داشت: روحانیون باید در فضای مجازی پاسخگوی سوالات دینی مردم باشند.

وی افزود: ما در دولت الکترونیک عقب هستیم، مردم باید خدمات دولت الکترونیک را لمس کنند. تاکنون چند برنامه مجازی هم در این خصوص در این مرکز افتتاح شده اما ما شاهد ماحصلی از آنها نبودیم.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در پاسخ به اینکه آیا فیلتر برنامه های مجازی ما را از حضور در صحنه و مقابله با دشمن دور نگاه می‌دارد یا خیر گفت: به نظر من فیس بوک، توتیتر و تلگرام فیلتر نیستند. یک زمانی لازم است که فیلترینگ هم شکل بگیرد و منافاتی با مبارزه ما علیه حملات روانی دشمن ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی نیز این سوال را پاسخ داد و اظهار کرد: آیا شبکه ای مانند آمدنیوز که ماهیت آن برخاسته از توطئه های دشمن است نباید در داخل کشور مدیریت شود؟ اگر چهارچوب شبکه ای اجتماعی در خارج از کشور مدیریت میشود ما هم باید اجازه مدیریت آن در داخل کشور را بدهیم یا آن را کنترل کنیم؟

وی افزود: در هیچ جای دنیا برای افتتاح سایت غیراخلاقی، مستهجن، آموزش روش انفجارات و... مجوز صادر نمی کنند. بنابراین کنترل برخی شبکه های اجتماعی در شرایط فعلی معقول و مقبول است.

روحانیت باید در فضای مجازی حضور داشته باشد/ با روحانی متخلف برخورد می شود

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین شهریاری ضمن اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره حضور جدی ما در فضای مجازی و مقابله با جنگ های روانی بیان کرد: امروزه ما مشکلی برای پایگاه زدن در فیس بوک، توتیتر و تلگرام نداریم. فیلترینگ دروازه ای است که راه های باریک نفوذی به داخل کشور را پوشش می دهد.

حجت الاسلام و المسلمین خاموشی در ادامه مبحث بیان کرد: آزادی بشر یعنی چه؟یعنی بشر هرکاری میخواهد انجام دهد؟ قطعا به این معنا نیست، قانونی وجود دارد که این آزادی را معنادار می‌کند و به آن جهت می‌دهد.ما در فضای حقیقی این قوانین را داریم و به آن عمل می کنیم. فرق فضای مجازی با حقیقی چیست که عده ای معتقدند این فضا به قانون احتیاج ندارد؟

وی در ادامه درباره بسته متمرکز بر تولید و پایش مستمر فضای مجازی ویژه روحانیت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در این بسته آموزش نرم افزارها از جمله عکاسی، گرافیک، آموزش مهارت به صورت حضوری یا آنلاین و یا از طریق تهیه نرم افزارها را خواهیم داشت.

رییس سازمان اوقاف ادامه داد: همچنین خدمات ارتباطی اینترنتی در اختیار طلبه ها قرار می گیرد، ارائه مشاوره های اینترنتی، خدمات صوتی و تصویری و ارائه رایگان تجهیزات از دیگر آیتم های این بسته است.

در ادامه مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با بیان اینکه ما در را برای ورود کالاها و برنامه های غیر ایرانی نخواهیم بست گفت: درست است که محصولات خارجی کاربردهای مناسبی دارند اما باید کاری کنیم که کالاهای ایرانی برای مردم جذاب تر و به صرفه تر باشد و از تولید ملی دور نشویم.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری در پاسخ به اینکه تاثیر فضای مجازی بر سبک زندگی روحانیت چه بوده است اظهار کرد: برخی چیزها مختص روحانی و غیر روحانی نیست. فضای مجازی سبک زندگی مردم جهان را تغییر داده است.البته این تغییر سبک اتفاق فوق العاده ای نبوده است.

وی افزود: فضای مجازی ۲ ویژگی برای روحانیت دارد، ویژگی اول این است که همه نهادهای امنیتی دشمنان علیه روحانیت کار می کنند بنابراین در این فضا بیشتر فرصت عرض اندام دارند.

شهریاری ادامه داد: اما ویژگی مثبت این است که وقتی یک روحانی برای سخنرانی به مجالس می‌رود بیشترین جمعیتی که پای صحبت های او می نشینند ممکن است از مرز ۱۰ هزار نفر عبور کند اما برخی روحانیون در فضای مجازی یک میلیون دنبال کننده دارند که بستر بسیار خوبی برای اشاعه و تبلیغ مباحث دینی است.

وی در ادامه با بیان اینکه انقلاب را امام خمینی پدید آورد اما بیداری انقلاب را رهبر معظم انقلاب به ثمر رساند گفت: اگر یک شخص در هر لباسی از قوانین سرپیچی کند و دستاوردهای انقلاب را زیر سوال ببرد مورد بازخواست قرار می‌گیرد. این قانون برای روحانیت هم صدق می کند، اگر هریک از روحانیون چه در فضای حقیقی و یا مجازی تخلفی انجام دهد به تخلف او رسیدگی و مجازاتش تعیین می شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار