قزوینی غرابی در گفت‌و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ضرورت افزایش مبادلات اقتصادی تهران - بغداد/ آمریکا با وجود فاصله هزاران کیلومتری از غرب آسیا هنوز در عراق حضور دارد

کارشناس مسائل عراق گفت: مبادلات اقتصادی تهران - بغداد رقمی تا حدود ۲۰ میلیارد دلار نیز قابلیت افزایش دارد.


ضرورت افزایش مبادلات اقتصادی تهران - بغداد/ آمریکا با وجود فاصله هزاران کیلومتری از غرب آسیا هنوز در عراق حضور داردبه گزارش  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ هفته گذشته محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در صدر یک هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی به عراق سفر کرد.

رضا قزوینی غرابی تحلیل‌گر مسائل عراق در گفت‌و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص جزئیات این سفر و محورهای مطرح شده در بین سران دو کشور اظهار کرد: سفر اخیر محمدجواد ظریف به عراق نخستین سفر وی در صدر یک هیات عالی رتبه دیپلماتیک و اقتصادی به عراق پس از تشکیل دولت جدید عادل عبدالمهدی در بغداد بوده است. همچنین تغییرات اخیر منطقه از جمله تحولات نظامی در سوریه و عراق و انتقال نظامیان واشنگتن از دمشق به بغداد هم اهمیت مضاعفی به این سفر بخشیده است. علاوه بر این، سفر پنج روزه محمد جواد ظریف به عراق، از نظر مدت زمان و  از نظر سران متعددی که وی در سفر خود به بغداد با آن‌ها دیدار داشته، سفر بسیار موفقی ارزیابی می‌شود.

کارشناس مسائل عراق با اشاره به اینکه ابعاد اصلی سفرمحمدجواد ظریف به عراق سیاسی و اقتصادی بود، گفت:  دولت عراق دولتی جدید بوده و جمهوری اسلامی ایران هم در صدد است تا در چهار چوب شرایط منطقه روابط خود را با این دولت تازه گسترش دهد. بنابر این به نظر می‌رسد که این سفر بیش از هر چیز در راستای دستاورد‌های سیاسی و اقتصادی انجام گرفته است. همچنین شاهد بودیم که در این سفر هیاتی متشکل از شخصیت‌های اقتصادی، تجار و بازرگانان ایرانی هم ظریف را همراهی کردند که گویای توجه و اهتمام جمهوری اسلامی ایران به تقویت مناسبات اقتصادی بین دو کشور است.

قزوینی غرابی با اشاره به توئیت ظریف مبنی بر اعلام افزایش تبادلات دو کشور در آینده ادامه داد: در حال حاضر مبادلات اقتصادی تهران-بغداد رقمی در حدود ۱۲ میلیارد دلار است که به گفته مقامات دو کشور این رقم تا حدود ۲۰ میلیارد دلار نیز قابلیت افزایش دارد. اگرچه نمی‌توان انکار کرد که باتوجه به فشار‌های آمریکا در جهت محدود سازی روابط اقتصادی ایران و عراق و همچنین ایجاد خدشه در سازوکار‌های  مالی دو کشور، رسیدن به این میزان تبادل مشکل به نظر می‌رسد، اما باید گفت که از لحاظ بالقوه امکان تقویت مناسبات اقتصادی تهران-بغداد وجود دارد.

وی با تاکید بر نفوذ ایران در عراق ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در ۱۵ سال اخیر پس از سرنگونی صدام همواره نقشی بسیار مهم و حیاتی را از لحاظ نفوذ و ارتباطات در عراق ایفا کرده و هم در حوزه‌های نظامی و هم امنیتی یکی از مهمترین کشور‌ها در منطقه و کشوری پیشرو در همکاری‌ با دولت بغداد بوده است. برای مثال در جنگ اخیر عراق با گروه تروریستی داعش، ایران یک نقش کاملاً مثبت، فعال و کم نظیر نسبت به بسیاری از کشور‌های دیگر داشته است. اما در کنار نکات مثبت این نوع ارتباطات باید گفت که همین نوع مراودات و مناسبات نزدیک دو کشور باعث شده تا دشمنان منطقه‌ای و بین‌المللی دو کشور دست به کار شده و نسبت به تخریب فضا علیه جمهوری اسلامی ایران در عراق اقدام کنند.

کارشناس مسائل عراق درباره برخی انتقادات مبنی بر حضور کمرنگ ایران در بازار عراق در برابر حضور چشم‌گیر ترکیه در بازار این کشور گفت: هما‌ن‌طور که جمهوری اسلامی ایران کشوری صاحب نفوذ و فعال در عراق است، آمریکا هم کشوری است که به گفته دونالد ترامپ برای تداوم حضور خود در  بغداد رقمی در حدود ۷ تریلیون دلار هزینه کرده و نمی‌توان حضورش را در این کشور نادیده گرفت. علاوه بر این موارد برخی دیگر از کشور‌های عربی منطقه نظیر عربستان سعودی که روابطی خصمانه با تهران داشته و همچنین برخی از احزاب داخلی عراق مثل حزب بعث و هواداران آن‌ها نیز تمام تلاش خود را در جهت تضعیف نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران درعرصه‌های اقتصادی و سیاسی در بغداد انجام می‌دهند. علاوه بر این موارد ترکیه هم مانند ایران همسایه عراق بوده و  نگاه خاصی را به بازار این کشور دارد؛ لذا آن‌ها هم به دنبال این هستند که حداکثر منافع خودشان را چه در عرصه سیاسی و چه در عرصه اقتصادی از طریق ارتباط با بغداد تامین کنند.

وی در پایان با اشاره به سفر مخفیانه مسئولان واشنگتن به بغداد گفت: این موضوع به خودی خود گویای این امر است که چه کسانی در خاک عراق غریبه بوده و به عنوان میهمانان ناخوانده در منطقه  حضور داشته و چه کسانی دوست و همسایه عراق هستند. به طور مسلم جمهوری اسلامی ایران یک کشور تاثیر گذار و دوست در منطقه بوده و مناسباتش نیز با کشور‌های همسایه از جمله عراق یک رابطه کاملا شفاف و در چهارچوب موازین بین المللی تلقی می‌شود. این در حالی است که آمریکا  با وجود فاصله هزاران کیلومتری از غرب آسیا در منطقه حضور داشته و بدون موافقت ملت عراق دست به جابه جایی نیرو‌های خود در  این کشور می‌زند. به همین سبب هم مقامات واشنگتن ناچارند شبانه به عراق سفر کند، چراکه به خوبی می‌دانند که مردم عراق هرگز با اقدامات آمریکا موافق نبوده و به سبب اشغالگری نوین واشنگتن در عراق، حضور آمریکا درخاک عراق همواره با نوعی واهمه همراه بوده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عراق ، محمد جواد ظریف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار