محسن مقصودی در اینستاگرام نوشت:

دو پیام متفاوت و مهم از پرتاب ماهواره "پیام" / شباهت‌های فوتبالی برای صنعت فضایی

محسن مقصودی مجری برنامه ثریا اینستاگرام خود را با پستی درباره پرتاب ناموفق ماهواره پیام امیرکبیر به‌روزرسانی کرد.

دو پیام متفاوت و مهم از پرتاب ماهواره به گزارش خبرنگار حوزه سیاسیون  گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، بامداد روز گذشته (سه شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷) تلاش برای ارسال ماهواره پیام امیرکبیر به فضا ناکام ماند و این ماهواره در مدار قرار نگرفت. همین موضوع بهانه‌ای شد تا محسن مقصودی مجری برنامه ثریا مطلبی را در این باره در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک بگذارد. 

در ادامه متن ارسالی محسن مقصودی را مشاهده می‌کنید:

" پرتاب امروز اتفاق بسیار خوبی بود؛ اعلام عدم موفقیت هم برای اولین بار است که رخ می‌دهد، قبلا هم (در طول ده سال اخیر) ایران پرتاب‌های ناموفق دیگری هم داشت، ولی از بیم سرزنش‌ها و تبعات داخلی و خارجی رسانه‌ای نمی‌کردند. نترسیدن از شکست بخشی از مسیر پیروزی است!

این یک‌ بلوغ فکری و رسانه‌ای است که همه بفهمند در کار علمی شکست جزئی از مراحل موفقیت و تجربه اندوزی است. سایر کشور‌هایی هم که پرتاب می‌کنند ده‌ها بار شکست داشته‌اند و این در دنیا طبیعی است. اساسا شیرینی موفقیت و پیروزی زمانی حس می‌شود که مردم خبر شکست‌ها را هم شنیده باشند. مثلا اگر شما فقط اخبار پیروزی تیم فوتبال، کشتی و یا والیبال را منتشر کنید و شکست‌ها را مخفی کنید، شیرینی پیروزی‌ها و قهرمانی‌ها از بین می‌رود. مردم باید بدانند دستاورد‌های فناوری ایران، نتیجه یک تلاش پیچیده و مجاهدانه است که مرحله به مرحله پیشرفت می‌کند. فناوری ساخت و به ویژه پرتاب ماهواره در شرایط تحریم و در شرایطی که همسایگان مدعی ما درگیر فناوری پنهان‌سازی جسد اره شده خاشقچی هستند حرف‌های مهمی برای مردم دنیا دارد!

این عدم موفقیت در مرحله پایانی پرتاب سیمرغ یک علت فنی دارد و چند علت مدیریتی و راهبردی؛ دولت سه چهار سال برای ملاحظات نانوشته برجامی پرتاب‌ها را عقب انداخت و حتی یکبار ماهواره بر حامل ماهواره بچه‌های شریف از روی سکوی پرتاب به انبار بازگشت؛ از بعد از توافق لوزان تاکنون ماهواره‌ای پرتاب نشده بود. بخشی از پروژه‌های مهم فضایی به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمده بود و بودجه‌های پروژه‌های فضایی بسیار محدود و قطره چکانی پرداخت می‌شد! شما در فوتبال و کشتی و والیبال هم نمی‌توانید یک تیم را چهار سال رها کنید و سپس انتظار موفقیت داشته باشید! پس باید دست تک تک متخصصان ماهواره‌ای و ماهواره بری ایران را بوسید که در دوره تحریم داخلی و خارجی هنوز پرامید کار می‌کنند و انشالله موفقیت‌های بعدی در راه است.

ما باید به جای هر چهار سال یک پرتاب، هر سال چهار پرتاب فضایی داشته باشیم تا صاحب یک صنعت فضایی عملیاتی و کاربردی باشیم.

به هر حال باید خوشحال بود و امیدوار بود که با این پرتاب، صنعت فضایی ایران از کما خارج شود، این پرتاب می‌تواند نوید این باشد که دیگر قرار نیست دولتمردان ما منتظر نظر و تشر آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها برای پرتاب ماهواره باشند. این پرتاب می‌تواند نوید این باشد که دوستان فهمیده‌اند که بیش از این نباید برای مرده برجام هزینه داد و این‌ها همه مبارک است.

 البته در این میان نباید نقش تذکرات و هشدار‌های صریح رهبر انقلاب را در پایان دادن تعلیق برخی پروژه‌ها و پرتاب‌های فضایی ایران نادیده گرفت. از دو ماه پیش که سردار حاجی زاده در ثریا خبر خوب رفع شدن مشکلات حاشیه‌ای پرتاب ماهواره‌ها را داد حدس می‌زدم که سرانجام انقلابی‌ها توانسته‌اند منطق خود را بر شیفتگان غرب غلبه دهند و به هر ترتیب این تغییر مسیر در تصمیمات فضایی دولت رخ داده و امیدوارم ادامه یابد!

۱- انشالله یکی دو هفته بعد، ثریا به دستاورد‌های غرورانگیز فضایی ایران خواهد پرداخت و برخی چالش‌های مسیر را بررسی می‌کند!
۲- در خصوص پرتاب‌های فضایی ایران، برای وزیر دفاع، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزیر جوان ارتباطات و سایر مسوولان فضایی کشور، یک پیشنهاد مهم داریم که انشالله فردا شب در ابتدای برنامه ثریا عرض خواهم کرد! "

دو پیام متفاوت و مهم از پرتاب ماهواره

انتهای پیام/

برچسب ها: ماهواره ، پیام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار