دبیر کل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر مطرح کرد؛

مرگ و میر ۸۰ درصد ایرانیان بر اثر بیماری‌های غیرواگیر/ عملکرد ضعیف دولت در اعمال مالیات بر سیگار

مسجدی با اشاره به علل بیماری‌های غیرواگیر در مرگ و میر گفت: بیش از ۸۰ درصدایرانیان به علت بیماری‌های غیر واگیر فوت می‌کنند.

مرگ و میر ۸۰ درصد ایرانیان بر اثر بیماری‌های غیرواگیر/ عملکرد ضعیف دولت در اعمال مالیات بر سیگاربه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رضا مسجدی دبیر کل شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر صبح امروز در حاشیه اولین همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری های غیر واگیر کشور که در مجموعه تلاش برگزار شد، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در دنیا پیشگیری از بیماری های غیرواگیر و ارتقای سطح سلامت مردم است؛‌بر این اساس  در ۲نوبت اجلاس سازمان ملل به موضوع پیشگیری از بروز بیماری های غیر واگیر می پردازد.

وی ادامه داد: امروزه ۷۰ درصد از مرگ و میر‌های مردم دنیا به علت بیماری‌های غیرواگیر است و براساس گزارش‌های ارسال شده در ایران هم ۸۰ درصد از فوت‌ها مربوط به همین بیماری‌هاست.

مسجدی افزود: چهار بیماری قلبی و عروقی، سرطان مزمن تنفسی و دیابت عامل اصلی و دو سوم مرگ و میر‌ها در دنیا محسوب می‌شوند که تصادفات و سوانح را می‌توان به این آمار اضافه کرد.

وی بیان کرد: مرگ قبل از سن ۷۰ سالگی جزء فوتی‌های زودرس محسوب می‌شوند و سازمان بهداشت جهانی تاکید زیادی به انجام برنامه ریزی برای کاهش مرگ‌های زودرس دارد.

وی اضافه کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، مزمن تنفسی، دیابت و سرطان باعث وقوع مرگ‌های زودرس می‌شوند به همین دلیل باید اقدامات پیشگیرانه مناسب را انجام داد..

مسجدی ادامه داد: استعمال دخانیات، مصرف الکل رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی از جمله عوامل مهم بروز بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شوند.

فعالیت سمن‌ها در بیش از ۶۰ کشور  برای جلوگیری از بیماری‌های واگیر

وی تاکید کرد: پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر واگیر از مرگ‌های زودرس جلوگیری می‌کند به همین دلیل سازمان‌های مردم نهاد زیادی در دنیا در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر در بیش از ۶۰ کشور فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: در ایران ۳۲ سازمان مردم نهاد در زمینه شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با مجوز وزارت کشور فعالیت می‌کنند و امروز شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در ایران رونمایی می‌شود.

مسجدی افزود: ۱۰ درصد از مردم مصرف الکل را تجربه کرده اند و معتقدم حاکمیت با تهیه غذای سالم باید از شیوع بیماری‌های غیرواگیر جلوگیری کند.

وی با اشاره به اینکه باید در زمینه کاهش استعمال دخانیات کار‌های فرهنگی انجام داد تا آمار مرگ‌های زودرس در کشور کاهش پیدا کند،‌ادامه داد: متاسفانه دولت و مجلس در تعیین مالیات بر سیگار ضعیف عمل کرده است، اما ترکیه با اعمال مالیات ۷۰ درصدی بر خرده فروشی سیگار بسیار خوب فعالیت داشته است.

کاهش ۲۵ درصد از مرگ‌های زودرس تا سال ۲۰۲۵

در ادامه امیر کامران نیکوسخن دبیرعلمی شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر اظهار کرد: در سال ۲۰۰۹، ۴ فدراسیون قلب، دیابت و سرطان و ریوی با هدف پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر و کاهش مرگ و میر‌های ناشی از آن به یکدیگر پیوستند.

وی ادامه داد: عوامل خطر بیماری‌های قلبی ریوی سرطان و  دیابت یکسان هستند که فعالیت فیزیکی نامناسب، آلودگی هوا،  استعمال دخانیات و تغذیه ناسالم باعث بروز این بیماری‌های غیر‌واگیر می‌شود.

دبیرعلمی شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر بیان کرد: بر اساس برنامه سازمان بهداشت جهانی با انجام اقدامات مناسب از ابتلای افراد به بیماری‌های غیر‌واگیر تا سال ۲۰۲۵، ۲۵ درصد از مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های غیر‌واگیر در دنیا کاهش پیدا می‌کند و با انجام برنامه ریزی مناسب تا سال ۲۰۳۰ مرگ و میر‌های ناشی از بیماری‌های غیر‌واگیر به میزان ۱/۳ کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: مردم در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر‌واگیر نقش تعیین کننده‌ای دارند و با تشکیل کمپین‌های مانند نه گفتن به سیگار و انجام فعالیت فیزیکی مناسب از شیوع بیماری‌های غیر‌واگیر جلوگیری می‌کنند.

دبیرعلمی شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیرادامه داد: سیاست‌گذاران حوزه سلامت نقش مهمی در پیشگیری از بروز بیماری‌های غیر‌واگیر دارند همچنین رسانه‌ها با اطلاع رسانی خوب خود می‌توانند جلوی بروز بیماری‌های غیر‌واگیر را در میان افراد جامعه بگیرند.

نیکو‌سخن ادامه داد: مفهوم بیمه در کشور نادرست جا افتاده است، زیرا افراد تصور می‌کنند که سازمان‌های بیمه گر وظیفه دارند تا هزینه‌های درمان آن‌ها را بپردازند در صورتی که در کشور‌های پیشرفته صندوق بیمه‌گر به معنای پیشگیری انواع بیماری‌های غیر‌واگیر است و  سازمان‌ها موظفند سالی یک بار افراد تحت پوشش خود را چکاپ کنند تا در صورت بروز بیماری در همان مراحل اول اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شود.

تدوین برنامه برای مداخله در زمینه بیماری های غیرواگیر

دبیرعلمی شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر‌واگیر اظهار کرد: امروزه سازمان بهداشت جهانی برنامه‌ای را تدوین کرده که در آن ۸۸ مداخله در زمینه بیماری‌های غیر‌واگیر تبیین شد و در صورت انجام این برنامه از سه چهارم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیر‌واگیر جلوگیری می‌شود.

وی افزود: در کشور‌هابی با درآمد کم یا متوسط با انجام ۱۶ برنامه مداخله‌ای تا سال ۲۰۲۵ از مرگ ۹ میلیون ۶۰۰ هزار جلوگیری می‌شود.

نیکو‌سخن اظهار کرد: افزایش قیمت سیگار و مالیات بر آن ممنوعیت تبلیغ کالا‌های آسیب رسان کاهش کاربرد نمک در غذا، تغذیه سالم و فعالیت بدنی مناسب باعث کاهش ابتلا افراد به بیماری‌های غیر‌واگیرو افزایش عمر آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار