موسیقی آذربایجان با خوانندگان نسل‌ دیروز و امروز روی صحنه رفت

کنسرت ارکستر ملی ایران با نام شب موسیقی آذربایجان، شامگاه چهارشنبه ۲۶ دی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کنسرت ارکستر ملی ایران با نام شب موسیقی آذربایجان، شامگاه چهارشنبه ۲۶ دی به رهبری مهمان وحید علیپور و خوانندگی یاشار احمدی و رشید وطن دوست در تالار وحدت برگزار شد. فریدون شهبازیان مشاور هنری این ارکستر بود.

موسیقی آذربایجان با نسل‌های دیروز و امروز روی صحنه رفت

وحید علیپور ۲۹ ساله، فارغ التحصیل رشته‌ی رهبری ارکستر سمفونیک و اپراست. او موسیقی را در ده سالگی با پیانو آغاز کرد. او ارکستر فیلارمونیک باکو را در سال ۹۴ در شهر باکو تاسیس کرد. او سال‌هاست در ایران و باکو با این ارکستر روی صحنه می‌رود.

موسیقی آذربایجان با نسل‌های دیروز و امروز روی صحنه رفت

رشید وطن دوست و یاشار احمدی، دو خواننده‌ی آذری از دو نسل متفاوت در این شب به اجرای موسیقی پرداختند. احمدی که متولد ۱۳۵۹ است، شاگرد وطن دوست ۷۶ ساله است. وطن دوست از سال ۴۷ عضوز اپرای تهران بود و الان به تدریس اپرا و آواز ایتالیایی می‌پردازد. او عضو درجه یک خانه‌ی موسیقی است. وطن دوست پیش از این بار‌ها در تالار وحدت آواز آذربایجانی خوانده است.

موسیقی آذربایجان با نسل‌های دیروز و امروز روی صحنه رفت

یاشار احمدی هم پیش از این به عنوان سولیست در ارکستر سمفونیک تهران به رهبری نادر مشایخی فعالیت داشته است. او همچنین در تالار رودکی ریستال‌های آواز کلاسیک برگزار کرده است.

فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران، علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی و سید عباس سجادی ترانه سرا، شاعر و کارشناس موسیقی و چند تن از نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مهمانان این اجرا بودند. بسیاری از حاضران در کنسرت، اهل آذربایجان بودند. نکته‌ی دیگر این بود که تمامی بلیت‌های این اجرا فروخته شده بود. سولداوت شدن کنسرت شب موسیقی آذربایجان، نشان از محبوب بودن موسیقی آذربایجان دارد. تمامی قطعات با کلام این کنسرت، با زبان آذری بودند.

موسیقی آذربایجان با نسل‌های دیروز و امروز روی صحنه رفت

پس از ورود نوازندگان، وحید علیپور با تشویق حضار روی صحنه آمد و قطعه‌ی بی کلام «قیزلارین رقصی» به آهنگسازی قاراقاراف و سینا جعفری کیا اجرا شد. پس از این قطعه‌ی کوتاه یاشار احمدی روی صحنه آمد و «سودیم یار دیرمنیم» اجرا شد. انور علی بی لی شاعر و فیکرت امیراف و سینا جعفری کیا آهنگسازان این قطعه‌ی حسی بودند.

بدون اتلاف وقت، قطعه‌ی بعدی که «تزگل» نام داشت، با صدای احمدی اجرا شد. توفیق قلی اف و سینا جعفری کیا آهنگسازان این اثر و انور علی بی لی شاعر آن بودند.

موسیقی آذربایجان با نسل‌های دیروز و امروز روی صحنه رفت

رشید وطن دوست در ادامه روی صحنه آمد و «باکی نغمه سی» با صدای این خواننده اجرا شد. توفیق قلی اف و سینا جعفری کیا آهنگس و انور علی بی لی شاعر آن بودند. «باکی نغمه سی» یک اثر حماسی در مدح آذربایجان و شرافت مردم این قوم بود.

«والس» به آهنگسازی سینا جعفری کیا، قطعه‌ی بی کلام دیگری بود که اجرا شد. با ورود دوباره‌ی وطن دوست و جابر اطاعی نوازنده‌ی کمانچه و آهنگساز، موزیک نوستالژی «ساری گلین» اجرا شد. عطایی آهنگساز این اثر بود. این قطعه به شدت مورد استقبال حضار واقع شد و بسیاری هنگام اجرای آن، ترجیع بند را زمزمه می‌کردند.

موسیقی آذربایجان با نسل‌های دیروز و امروز روی صحنه رفت

جابر عطایی در ادامه، فانتزی کمانچه را تک نوازی و با ارکستر اجرا کرد. محور ارکستر در این اجرا کمانچه بود. این موزیسین و نوازنده‌ی کمانچه، فارغ التحصیل دانشکده‌ی هنر‌های زیبا از دانشگاه تهران است. او بیش از پانصد اثر به زبان، آذری، لری، گیلکی، کردی و عربی ساخته است. عطایی با بسیاری از خوانندگان مشهور کلاسیک، اپرا، سنتی و پاپ همکاری داشته است. او علاوه بر کمانچه به ساز‌های پیانو، ویالن، کارمون و امور دئون نیز مسلط است.

اجرای «آریای بالاش» و «قرنفیل» با صدای یاشار احمدی بخش دیگر این کنسرت بود. سپس «سنده قالماز» با صدای وطن دوست اجرا شد. پس از استراحت ده دقیقه‌ای قطعات بی کلام «شنلیک رقصی»، «آخشام ماهنی» با تک نوازی کارمون و «قایتاغی» اجرا شدند. «عسگرین نغمه» آخرین قطعه‌ی با کلامی بود که با صدای یاشار احمدی اجرا شد.

انتهای پیام/

کنسرت شب موسیقی آذربایجان برگزار شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۷ اسفند ۱۳۹۷
بدک نبود