پنجمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شوشتر با حضور نماینده شهرستان شوشتر در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، پنجمین جلسه انجمن شهرستان شوشتر با حضور سهراب گیلانی، نماینده شهرستان شوشتر در مجلس شورای اسلامی؛ منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان؛ حسین پنبه دانه، فرماندار شهرستان شوشتر و اعضای انجمن کتابخانه های عمومی برگزار شد.

سهراب گیلانی، نماینده مردم شهرستان گتوند و شوشتر در مجلس شورای اسلامی در پنجمین نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان شوشتر گفت: همدلی و همکاری نهاد ها با بدنه جامعه باعث توسعه و همچنین سرعت بخشی به فرایند های اجرایی می شود.

وی تصریح کرد: با پیگیری هایی که صورت گرفت ۱۲ میلیارد ریال برای ساخت کتابخانه عمومی حکیم وفایی شوشتر در نظر گرفته شد که در سال جاری ۷ میلیارد محقق شده است و مابقی آن در اعتبارات سال ۹۸ تحقق پیدا خواهد کرد.

نماینده مردم شهرستان گتوند و شوشتر در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: با وجود پتانسیل جمعیتی و فرهنگی در شهرک شرافت و حومه آن و مطالبه مردم برای راه اندازی کتابخانه در این منطقه، می بایست پیگیری های لازم برای احداث کتابخانه در این منطقه فراهم شود. ان شاءالله ساخت این کتابخانه در بهمن ماه آغاز می شود.

همچنین منصور کوهی رستمی، مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان در پنجمین جلسه انجمن کتابخانه های عمومی افزود: کتابخانه عمومی حکیم وفایی شوشتر با اعتبار قرارداد به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۷۵۸ میلیون و ۱۶۰ هزار ریال و با اعتبار اولیه ۶ میلیارد و ۳۴۱ میلیون و ۲۹۲ هزار ریال با زیربنای ۴۵۰ متر در مساحت ۱۶۳ متر مربع و در ۴ طبقه احداث خواهد شد.

کوهی رستمی با اشاره به شاخص های کتابخانه ای در شهرستان شوشتر اظهار کرد: ۲ درصد از مردم شهرستان شوشتر عضو کتابخانه های عمومی شهرستان هستند که این میزان از میانگین استان پایین تر است و در سال های اخیر با احداث و راه اندازی دو کتابخانه «ن و القلم» و «آیات» سرانه فضای کتابخانه ای رشد خوبی داشته است و امروز به ازای هر ۲۵ هزار نفر در شهرستان یک کتابخانه وجود دارد.

این مقام مسئول گفت: شهرستان شوشتر دارای سابقه تاریخی و دینی است و قطعا می تواند قطب کتاب و کتابخوانی نیز باشد. از این جهت برای ارتقای شاخص های کتابخانه ای نیازمند توجه بیشتری است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان با تاکید بر لزوم پرداخت نیم درصد سهم کتابخانه های عمومی از شهرداری ها بیان کرد: تنها منبع درآمدی کتابخانه های عمومی برای مدیریت هزینه های جاری مثل آب، برق و ... و همچنین اجرای فعالیت های فرهنگی سهم کتابخانه های عمومی از محل درآمدهای شهرداری ها است. قانونگذار، شهرداری ها را مکلف به پرداخت کرده است اما در عمل می بینیم شهرداری ها نسبت به پرداخت به موقع اقدام نمی کنند.

منصور کوهی رستمی با تاکید بر لزوم تکمیل پروژه های نیمه تمام به ویژه پروژه حکیم وفایی شوشتر اظهار داشت: این پروژه در اسفند سال ۹۲ به دلیل استحکام نداشتن بنا و مشکلات ساختمانی تعطیل و مکان آن به مدت ۲ سال در ساختمانی متعلق به آموزش و پرورش منتقل شد. از سال ۹۴ کتابخانه مذکور به دلیل نیاز آموزش پرورش به ساختمان به صورت کامل تعطیل شد.

مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان افزود: با توجه به اینکه کتابخانه عمومی حکیم وفایی شوشتر در منطقه مرکزی شهر واقع شده بود، شهرداری شهرستان در تیر ماه ۹۷ اولین سند شش دانگ کتابخانه را به نام کتابخانه حکیم وفایی شوشتر ثبت کرد. در سال های اخیر تا امروز با پیگیری های صورت گرفته، این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و هفتصد و پنجاه هشت میلیون و یکصد و شصت هزار ریال منعقد شد؛ اعتبار اولیه این کتابخانه ۶ میلیارد و سیصد و چهل و یک میلیون و دویست نود دو هزار ریال بوده و با زیر بنای ۴۵۰ متر در مساحت ۱۶۳ متر مربع و در ۴ طبقه احداث خواهد شد.

در ادامه این نشست، حسین پنبه دانه، فرماندار شهرستان شوشتر گفت: شهرستان شوشتر میراث دار فرهنگی غنی و با اصالت است و به همین جهت بحث فرهنگ و کتاب و کتابخوانی در این شهرستان از اهمیت بالایی برخوردار است.در اعتبارات عمرانی شهرستان در سال ۹۷ برای کتابخانه عمومی شهر شرافت با پیگیری های نماینده شهرستان مبلغ ۷ میلیارد ریال اختصاص یافته است که باید پیگیری های بیشتری برای تحقق آن در استان صورت گیرد تا مردم این منطقه نیز از خدمات کتابخانه ای برخوردار شوند.

انتهای پیام/گ

بررسی مشکلات کتابخانه های عمومی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.