من انقلابی ام/

رمز اتحاد و هم‌بستگی، نوید آینده‌ای روشن در کشور/ دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان

بسیاری از استعداد‌های جوان پس از پیروزی انقلاب اسلامی توانستند در عرصه‌های مختلف مدیریتی و علمی به موفقیت‌های بزرگی دست یابند.

رمز اتحاد و هم‌بستگی، نوید دهنده آینده‌ای روشن در کشور/ دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستانبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان دهی اجتماعی و اقتصادی ایران پس از انقلاب به طرز چشمگیری تغییر کرد و در بسیاری از عرصه ها موجب بهبود و تحول شرایط پیش از خود شد. با وجودی که انقلاب اسلامی، وارث صنعتی شد که میزان وابستگی آن به خارج بسیار زیاد بود و به همین سبب پس از انقلاب، صنایع کشور به دلیل محاصره اقتصادی و فقدان تأمین مواد اولیه و واسطه ای دچار رکود شد، صاحبان و مالکان این صنایع که با استفاده از اعتبارات بانکی آنها را تأسیس کرده بودند، با سرمایه های جاری که در دست داشتند از کشور خارج شدند و با وجودی که به دلیل وابستگی شدید و پیچیده اقتصادی ایران به کشورهای صنعتی در طول حاکمیت رژیم مشروطه و فقر عمومی، ساخت اقتصاد معیشتی، دریافت کمک های مالی و تکنولوژیکی، اقتصاد متکی به فروش مواد خام اولیه نفت و ده ها مشکل دیگر، هیچ روزنه ای برای بهبود وضع ایران وجود نداشت، اما انقلاب اسلامی در طول چهار دهه، آنچنان دگرگونی هایی ایجاد کرد که موج‌های جدیدی در استعدادیابی جوانان و رشد علمی و پرورش نخبگان در حوزه‌های مختلف را موجب شد.

 یکی از عرصه‌های که در آن، جمهوری اسلامی دستاوردهای قابل ملاحظه ای داشت، آموزش و بهداشت عمومی است. در عرصه آموزش، مدارس از بودجه دولتی یارانه دریافت می کردند. از جمله در ساخت و ساز مدارس در روستاها و نواحی فقیر نشین. در دسترس بودن مدارس باعث شد که حضور دختران آسان تر شود. در نظام جدید نه تنها سواد آموزی در میان دختران و پسران به همگانی شدن نزدیک شد بلکه درصد دختران در میان پذیرفته شدگان به دانشگاه ها نیز پیوسته افزایش یافت. امروز راه همه رشته های دانشگاهی به روی زنان باز است و بیشتر روستاها حداقل یک مدرسه دارند. مجموعه این عوامل موجب شد تا بسیاری از استعدادهای جوانی که در گذشته فرصت نشان دادن خود را در عرصه‌های مختلف مدیریتی و علمی نداشتند، بتوانند با ادامه تحصیل، در عرصه‌های مختلف به موفقیت‌های بزرگی دست یابند.

در رابطه با تاثیرهمگانی شدن امکانات آموزشی بعد از انقلاب اسلامی با عبدالرضا کردی که با ۴۰ سال سن، یکی از مدیران جوان کشور بوده و توانسته است با کسب مدرک دکترای اقتصاد یکی از پویاترین مدیران دولتی در منطقه آزاد چابهار باشد و پس از ۳ سال دستاورد‌های موثری در این حوزه کسب نماید به گفتگو پرداخته‌ایم که در ادامه می‌آید:

تقویت نظام آموزشی پس از انقلاب اسلامی موجب بروز قابلیت‌ها و استعدادهای جوانان شد

عبدالرضا کردی: یکی از کار‌های مهمی که در ۴ دهه اخیر به آن توجه ویژه شد و موجب شد تا افرادی همچون من بتوانم قابلیت‌ها و استعداد‌های خود را نشان داده و در عرصه اقتصاد و سیاست نقش پررنگی ایفا کنم، تقویت نظام آموزشی پس از انقلاب اسلامی بود. در زمان قبل از انقلاب امکان دسترسی به تحصیل در مدارس برای همه وجود نداشت و بسیاری از افرادی که دوست داشتند فرزاندانشان ادامه تحصیل دهند، مجبور بودند آن‌ها را به شهر‌های دورتر بفرستند، اما پس از انقلاب و با همگانی و عمومی شدن نظام آموزشی بسیاری از دانش آموزان توانستند زمینه‌های مناسبی برای نشان دادن استعداد‌های خود پیدا کرده و خانواده‌های روستایی نیز از نعمت آموزش برخوردار شدند تا جایی که در روستا‌ها تا مقطع دبیرستان تأسیس شد.

فرصت‌هایی که پیش روی جوانانی همچون من قرار گرفت و با استفاده از تجربیاتی که در عرصه اجتماع کسب کردیم، موجب شد تا بتوانیم در حوزه اجرایی کشور از دانش خود بهره ببریم.

رابطه بین بخش خصوصی و دولت باید تعاملی باشد

من دانش آموخته رشته اقتصاد هستم و بعد از دوره لیسانس ۴ تا ۵ سال کارشناس سازمان برنامه و بودجه در زاهدان بودم. اصالتا اهل استان سیستان و بلوچستان و شهر خاش هستم. برای ادامه تحصیل دکترا به شهر مشهد مراجعه کرده و آنجا توانستم در کنار فعالیت در بازار کار و بخش خصوصی مدرک دکترای خود را کسب کنم. فعالیت در بخش خصوصی موجب شد تا نگاه تکمیلی در این حوزه پیدا کنم و مدیریت منطقه آزاد چابهار موجب شد تا بتوانم در هر دو بخش دولتی و خصوصی ایجاد هماهنگی بیشتری کنم. بسیار از مشکلات فقدان توسعه در کشور، ریشه در مشکلات واقعی ندارد و به نظر من باید شناخت عمیق‌تری در حوزه مشکلات کشور پیدا کنیم و با تعامل هرچه بیشتر بخش خصوصی و دولتی بتوانیم زمینه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی را در کشور فراهم آوریم. نمی‌توانیم در این میان یک بخش دولتی یا خصوصی را محکوم کرده و بگوییم کوتاهی از جانب یک بخش بوده است بلکه این دو بخش مهم نتوانسته‌اند در سال‌های گذشته نگاه درستی نسبت به هم داشته باشند. اگر بپذیریم بخش خصوصی باید بار بزرگی از کار کشور را به دوش بکشد، خیلی از امور تسهیل خواهد شد.

ضرورت اتحاد و همگرایی در شرایط جدید کشور

نگاه من در این هنگام به بحث توسعه تفاوت کرد، زیرا همیشه عادت داریم یک فرد یا دولت را به عنوان مقصر پیدا کنیم اما بهتر است خودمان در جهت توسعه کشور از خود بپرسیم که چه کرده‌ایم و چه میزان نقش در توسعه ملی ایفا کرده‌ایم. در زمان جنگ تحمیلی، هم‌گرایی بین همه مردم و نهادهای دولتی افزایش یافت و همه در کنار هم ایستادند و برای کشور جنگیدند، اگر بعد از جنگ هم همگی با این روحیه کنار هم می‌ایستادیم و تلاش می‌کردیم به طور حتم اکنون کشور توسعه بهتری یافته بود هرچند که اتفاق‌های بزرگی در چهار دهه گذشته رخ داده است اما هنوز فاصله زیادی با جایگاه واقعی کشور داریم.

کاهش بروکراسی اداری، رمز موفقیت ما در چابهار

در ابتدای دولت یازدهم توجه ویژه‌ای به بکارگیری جوانان و مشارکت اقوام در شاکله دولت مطرح شد و دولت تلاش کرد از همه طیف‌ها در مناصب مدیریتی بهره گیرد. ابتدا از طرف استانداری سیستان و بلوچستان به عنوان عضو هیئت مدیره منطقه چابهار انتخاب شدم و از همان ماه‌های اول به دلیل تجربه در امور اقتصادی مختلف به عنوان معاون اقتصادی منطقه کار را آغاز کردم و به زودی متوجه شدم که زمینه‌های بزرگی برای کار در چابهار وجود دارد زیرا بسیاری از رویه‌هایی که در آن زمان سرمایه‌گذاران با آن مواجه بودند، طولانی و خسته کننده بود و موجب می‌شد برخی از سرمایه‌گذاران گاهی دو تا سه سال دنبال کارهای بروکراسی خود باشند و ثبت شرکت تا ۴ ماه طول می‌کشید. به عنوان اولین وظیفه مزاحمت‌ها را برای سرمایه‌گذاران کاهش داده و در مرحله دوم کمک‌های مختلفی در جهت تسهیل شرایط اقتصادی سرمایه‌گذاران انجام دادم.

در واقع یک بازمهندسی برای کوتاه کردن فرآیند سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار و کاهش بروکراسی‌ها صورت گرفت به عنوان مثال ثبت شرکت اکنون در این منطقه در عرض ۴۸ ساعت انجام می‌شود. برای بررسی مشکلات بیشتر سرمایه‌گذاران در این منطقه آزاد ابتدا جلسات متعدد با آنها تشکیل داده و مشکلات را جویا می‌شدم و اکنون با تشکیل یک پروتال سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار، می‌توان گفت بسیاری از مشکلات پیش روی سرمایه‌گذاران برطرف شده و از میزان بروکراسی‌ها کاسته شده است.پس از تمام شدن دوره مدیر قبلی منطقه آزاد به من پیشنهاد شد تا به دلیل داشتن ۳ مؤلفه جوانی، تسلط به روابط بین‌الملل و داشتن سوابق اقتصادی، مدیریت منطقه آزاد چابهار را به عهده بگیرم.

اهمیت منطقه چابهار و مکران در دنیا

شاید دلیل عدم توجه مناسب به منطقه آزاد چابهار را در عدم وجود دیدگاه مناسب نسبت به این منطقه دانست اما بدون شک با حضور استراتژیک چین در بندر گوادر پاکستان، بحران‌های منطقه خلیج‌فارس و اهمیت پیدا کردن دریای عمان، منطقه چابهار نیز مهم‌تر از گذشته جلوه می‌کند.توسعه زیرساخت‌ها به معنای بندر، راه‌آهن، جاده‌ها، پتروشیمی و فولاد در چند سال اخیر سرعت چندبرابری گرفته است و با توجه به اهمیت دسترسی به بازار و دسترسی به مواد اولیه در سال‌های اخیر در تجارت جهانی، مناطقی همچون مکران و چابهار از اهمیت استراتژیکی برخوردار هستند.کشورهایی همچون هند و افغانستان که در سال‌های گذشته رشد خوبی را تجربه کرده‌اند نیازمند مکانی برای انتقال و رساندن کالاهایشان به بازارهای جهانی هستند و این موضوع خود اهمیت چابهار را چندبرابر می‌کند.سرعت توسعه زیرساخت‌ها و توجه مسئولان به این منطقه موجب رشد چشم‌گیر چابهار در سال‌های گذشته شده است.

دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان

با وجود اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در تمام کشور محسوس است اما باید دانست دستاوردهای انقلاب در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه در مناطق حاشیه‌ای کشور پررنگ‌تر و مهشود‌تر است و مردم خدمات و اثرات نظامی را در تمام ابعاد احساس می‌کنند.

اگر استان سیستان و بلوچستان را با تهران مقایسه کنیم، هنوز هم فاصله زیادی وجود دارد اما اگر شرایط این استان را با قبل از وقوع انقلاب اسلامی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم اتفاقات بزرگی در این منطقه رخ داده و اصل در نظام عدالت محور بوده است.

رمز اتحاد و هم‌بستگی می‌تواند نوید آینده‌ای روشن در کشور باشد

اعتقاد دارم اگر امروز مسائل و مشکلاتی در کشور وجود دارد و هنوز با شاخصه‌های مدنظر و هدف گذاری شده اختلاف زیادی داریم می‌بایست همه مشکلات را با کار و تلاش افزون جبران کنیم. تحریم‌ها ما را با اهدافمان فاصله داد اما اکنون در حال حرکت در مسیر درستی هستیم و بدون شک با توانمندی‌های بالای ملت ایران می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم و رمز اتحاد و هم‌بستگی می‌تواند نوید آینده‌ای روشن در کشور باشد.

گزارش از سمیه عرب

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار