در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

کسب رتبه ۱۵ تولید علم در بین ۲۰ کشور برتر دنیا/ حریرچی:هنوز توزیع امکانات پزشکی در کشور عادلانه نیست

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع توسعه پزشکی و بهبود شاخص‌های سلامت برگزار شد.

کسب رتبه ۱۵ تولید علم در بین ۲۰ کشور برتر دنیا/ حریرچی:هنوز توزیع امکانات پزشکی در کشور عادلانه نیستبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب پنج شنبه با موضوع توسعه پزشکی و بهبود شاخص‌های سلامت  برگزار شد.

در ابتدای برنامه ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد:تمام دنیا در حوزه سلامت ما را تایید می‌کنند و نباید نا امید باشیم، سواد، آب بهداشتی، و برق، آموزش، تحصیلات عوامل موثر بر سلامت هستند.

وی افزود:کار منسجمی در طی ۴۰ سال گذشته صورت گرفته و پیش رفت‌های خوبی در حوزه سلامت داشته ایم اکنون از نظر تعداد پزشک در مرحله خوبی قرار داریم به نحوی که زمانی ۵۷۰۰ متخصص داشتیم که ۶۸ درصد ان در تهران مستقر بودند،و در حال حاضر  ۳۹ هزار پزشک فعال داریم که در اقصی نقاط کشور فعالیت می‌کنند.

حریرچی گفت: ما در سال ۵۶، ۷هزار پرستار شاغل در بیمارستان‌های دولتی داشتیم، اما اکنون ۷۲ هزار پرستار داریم.

وی گفت: در کسب رضایت مردم مطابق کرامت آن‌ها هنوز به موفقیت‌های بزرگ نرسیده ایم.

وی افزود: خانه‌های بهداشت روستایی در گذشته حدود ۱۴۸۰ تا بوده، اما اکنون دو هزار و هشتاد خانه بهداشت روستایی داریم به این معنا که در برخی حوزه‌ها شاهد رشد و افزایش دو تا ده برابری بوده ایم.

در ادامه برنامه حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش زیادی در ۳ الی ۴ دوره اخیر مجلس در حوزه بهداشت صورت گرفته و وزارت بهداشت حداکثر هماهنگی را با ما داشته است و تمام تلاشمان را کرده ایم که دغدغه‌های مردم مخصوصا آن‌هایی که در نقاط محروم زندگی می کنند و دسترسی به امکانات ندارند را فراهم کنیم.

وی افزود: اکنون وضعیت سلامت در مناطق محروم در مقایسه با گذشته بسیار متفاوت است البته ما هرچه قدر برای ملت کار کنیم‌کم است چرا که مردم در طی ۴۰ سال گذشته آنچه که داشتند در طبق اخلاص گذاشته اند و ما مسئولین مدیون مردم و خون شهدا هستیم.

حریرچی بیان کرد:اگر امروز در حوزه پزشکی و پیراپزشکی دارای نیرو‌های بسیاری هستیم به دلیل تشکیل وزارت بهداشت و درمان است و انشالله تا چند سال آینده تمامی مناطق کشور مخصوصا شهر‌های کوچک متخصصان منطقه‌ای و بومی خود را خواهند داشت.

شهریاری رییس کمیسیون بهداشت افزود: از سال گذشته پزشکان فارغ التحصیل وارد شهرستان‌ها شده اند و طبق مصوبه مجلس فارغ التحصیلان باید سه برابر طول تحصیلشان به شهر‌هایی که از قبل مشخص شده بروند.

وی افزود: ما به دنبال این بودیم که نامه‌ای به وزارت بهداشت و درمان بنویسیم که نمایندگان بتوانند در خصوص فارغ التحصیلانی که حوزه کاری آن‌ها مشخص شده مطالبه گری داشته باشند.

شهریاری ادامه داد: بالای ۶۰ درصد دانشجویان رشته‌های پزشکی را زنان تشکیل میدهند و این افراد باید شرایط و استثنا را در نظر بگیرند چرا که بعدا به هیچ دلیلی نمی‌توانتد از خدمت در محل تعهد خود انصراف بدهند.

حریرچی گفت: ما در حوزه بهداشت و درمان موفقیت‌های به سزایی کسب کرده ایم ما با مبالغ کمی توانسته ایم ۵ بیماری مختلف را واکسینه کنیم اکنون عواملی که بر سلامت مردم اثر دارد در حوزه سلامت قرار ندارند.

وی افزود:۶۰ درصد مردم ما یا چاق هستند و یا اضافه وزن دارند که این امر بیماری محسوب می‌شود از طرفی مصرف بالای چربی، عدم استفاده از سبزیجات، نمک و دخانیات باعث ایجاد بیماری می‌شود، پذیرش یک شب آی سی یو نزدیک به هزار دلار در تمامی کشور‌های جهان هزینه دارد.

در ادامه برنامه مرتضی ایزدی عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله اظهار کرد: استقلال و آزادی جمهوری اسلامی زمانی تحقق پیدا می‌کند که بتوانیم به مرجعیت علمی دست پیدا کنیم.

وی افزود: تا سال ۱۹۹۵ ما چندان تولید علمی نداشته ایم، اما از سال ۹۵ میلادی به بعد دچار تحول شده ایم و این امر حکایت از تلاش محققان و هیات‌های علمی کشورمان دارد.

ایزدی بیان کرد:امروز ما بیش از ۸ هزار هیات علمی مجرب داریم، و نزدیک به ۱۰۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه علوم پزشکی و ۸۰ مرکز رشد و فناوری را در کشور داریم و در گذشته حجم بسیاری از واکسن‌ها را وارد می‌کردیم، اما امروز قادر هستیم که به تولید واکسن‌ها بپردازیم

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در طی ۵ سال گذشته به دنبال تمام ارزیابی‌های دستگاه‌های نظارتی وزارت بهداشت رتبه اول و دوم را از لحاظ رضایتمندی کسب کرده است گفت: تا سال ۹۲ در تمام ارزیابی‌های انجام شده وزارت بهداشت و حوزه سلامت رتبه ۳۵ تا ۳۸ را از لحاظ رضایتمندی برخوردار بود که خوشبختانه اکنون شاهد کسب رتبه اول و دومی هستیم، البته این موضوع به معنای حاصل شدن رضایت مردم نیست.

وی با اشاره به اینکه هنوز توزیع امکانات پزشکی در کشور عادلانه نیست، در برخی از رشته‌ها ۶۰ تا ۵۰ درصد متخصصان در تهران هستند، خاطرنشان کرد: در کسب رضایت مردم مطابق کرامت آن‌ها هنوز به موفقیت‌های بزرگ نرسیده ایم، هنوز به آنچه که در شان ملت ایران است دست نیافته ایم، باید با مردم همدردی کرده به آن‌ها احترام گذاشت تا به شرایط عادی برسیم، باید احترام را برای مردم قائل شد.

حریرچی با اشاره به اینکه ایران ۱/۲ درصد جمعیت دنیا را به خود اختصاص داده این در حالی است که ۲/۹ درصد علم دنیا را تولید می‌کنیم عنوان کرد: ایران پانزدهمین تولید کننده علم در میان کشور‌های تولید کننده علم است، یک زمانی در تعداد مقالات حتی از مصر و عربستان عقب‌تر بودیم، اما اکنون به بالاترین حد رسیده‌ایم به طوری که از ترکیه، رژیم صهیونیستی، سنگاپور و بسیاری از کشور‌های دیگر جلو افتاده ایم.

وی با اشاره به اینکه راهنمای بالینی، نظام ارجاع و پرونده الکترونیک از مراجعه به پزشک خانواده شروع می‌شود، در دو سال آینده حتما اتفاقات مهمی در این حوزه‌ها رخ خواهد داد افزود: نظام ارجاع را تکمیل خواهیم کرد،۲۴ هزار تخت به تخت‌های موجود در بیمارستان‌ها اضافه شده است.

معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه هیچ پروژه عمرانی در شهر‌های کوچک و روستایی نخواهیم داشت، الان به وقت میوه چینی رسیده ایم البته شرایط تحریم را می‌دانیم ادامه داد: چند ماه آینده در فرهنگ سازی و همکاری مردم با ما کلید موفقیت در حوزه سلامت برای پاسخگویی عادلانه به نیاز مردم و افزایش کیفیت منطبق با نیاز مردم منطبق با سطح بندی خواهد بود.

حریرچی با اشاره به اینکه کیفیت تولید در ایران رشد سریع‌تر از کمیت تولید علم داشته است، گفت: سهم ایران از مقالات پر استناد و داغ دنیا ۱/۹ درصد است، ایران از ۲۰ کشور برتر دنیا از نظر تولید علم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ رتبه ۱۵ را به دست آورده است.

وی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت تا انتها ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: پزشک عمومی دروازه بان سیستم ارجاع و پزشک خانواده است.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تا انتهای سال فاز اول نظام ارجاع را در اکثر استان‌ها آغاز خواهیم کرد، گفت: پرونده الکترونیک سلامت آن‌هایی که یک بار خدمت دریافت کرده‌اند به آمار نزدیک ۶۰ میلیون نفر رسیده است.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه برنامه با اشاره به اینکه کمبود پرستار یکی از مشکلات جدی است ما نتوانستیم این مشکل را برطرف کنیم، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم طرحی را ارائه دهیم که بار مالی برای دولت داشته باشد، پرداخت‌های ما به بیمارستان‌های دولتی ۱۰ تا ۱۲ ماه عقب افتاده است به طوری که پزشکان هیچ وقت اعتراضی نداشتند.

وی با اشاره به اینکه سیستم ارجاع و پزشک خانواده به معنای رضایتمندی ۱۰۰ درصدی مردم نیست، اما تنها راه عدالت در سلامت و مدیریت منابع است، تصریح کرد: سطح سواد سلامت جامعه را بالا ببریم و باید نخبگان را به معنای واقعی حمایت و باور کنیم.

مرتضی ایزدی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید علم تبدیل به ثروت و قدرت شود تا امنیت و آرامش مردم تامین تامین شود، گفت: اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باید به سمت ایجاد شرکت دانش بنیان بروند، ما در این زمینه شاهد رشد هستیم.

وی با اشاره به اینکه در بحث شتاب دهنده تحول خوبی را در کشور شاهد هستیم عنوان کرد: در نانو جزو ۱۰ کشور اول دنیا هستیم، هدف از شرکت دانش بنیان یعنی تولید فناوری و ایجاد محصول تا بتوان مشکلات کشور را در حوزه‌های مختلف را برطرف کرد.

شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به کمبود پرستار در بیمارستان‌های دولتی افزود: هر قدر تلاش کردیم موفق نشدیم این مشکل را حل کنیم، زیرا هنوز نتوانسته ایم مجوز استخدامی برای پرستاران را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه به قدر کافی نیرو تربیت کرده ایم، اما به دلیل کمبود منابع مالی، اقدامی برای سامان بخشیدن به اوضاع پرستاران صورت نداده ایم گفت: البته کمبود منابع مالی مشکل همیشگی است، برای استخدام ۲۰ هزار پرستار حدود چند هزار میلیارد بودجه لازم است و این رقم در اختیار مجلس نیست.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: اینکه می‌گویند بودجه طرح تحول سلامت برای گروه‌های پزشکی ارائه شده، واقعیت ندارد، فقط ۱۲ درصد این بودجه به پرستاران و پیراپزشکان و پزشکان اختصاص یافته، ما باید نخبگان کشور را به معنای واقعی حمایت کنیم، باید جلو وارداتی که مشابه داخلی دارند گرفته شود تا از تولید کنندگان و نخبگان داخلی حمایت شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۰۶:۲۲ ۲۸ دی ۱۳۹۷
باتوجه به رشد حجم سالمندان، پرستاران در این بخش خصوصی بوسیله خانواده ها میتوانند بکار گرفته شوند و خانواده ها هزینه مراقبت های پرستاری را بپردازند.
آخرین اخبار