نخستین بارش شهابی مصنوعی در فضا به وسیله ماهواره ژاپنی

تماشای بارش‌های شهابی به اندازه‌ای هیجان انگیز و زیباست که دانشمندان درصدد ساخت و طراحی نمونه مصنوعی بارش شهابی و زیباتر شدن آسمان شب برای علاقه‌مندان هستند.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان ژاپنی در نظر دارند ماهواره‌ای به فضا ارسال کنند که بتواند به تولید بارش شهابی مصنوعی بپردازد و دنباله دار‌های مصنوعی در آسمان ایجاد کند.
 
این ایده به وسیله طراحان ژاپنی شرکت (Astro Live Experiences) ارائه شده است، آن‌ها اعتقاد دارند بارش شهابی مصنوعی می‌تواند طولانی‌تر و حتی زیبا‌تر از نمونه‌های طبیعی در آسمان شب باشد.
 

قیمت گذاری ساخت و پرتاب این ماهواره محرمانه است، اما کارشناسان اعتقاد دارند هزینه ساخت این ماهواره مبلغی افزون بر چند میلیون پوند باشد.
این ماهواره در مسیر خود و دربازه‌های زمانی ویژه‌ای گلوله‌هایی با اندازه کمتر از دو و نیم سانتی متر را در فضا آزاد می‌کند که در اثر رسیدن به جو کره زمین می‌سوزند و تشکیل مسیر‌های طلایی و زیبا در آسمان شب می‌دهند.
 

ژاپنی‌ها اعلام کرده‌اند از این ماهواره می‌توان دربرخی جشن‌ها و مهمانی‌ها یا رویداد‌های ویژه استفاده کرد و قابلیت تنظیم محل بارش شهابی نیز وجود دارد.
شرکت ژاپنی سازنده این ماهواره که ابعادی برابر با یک کوله پشتی دارد اکنون نمونه آزمایش آن را با کمک آژانس فضایی ژاپن (JAXA) به فضا پرتاب کرده است تا در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش نمونه اصلی را به فضا پرتاب کند.
 

کارشناسان زمان اجرای این طرح را سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کرده‌اند. هدف از ساخت این ماهواره، سرگرم شدن مردم در آسمان شب و نیز برخی کشفیات علمی است.
شرکت ژاپنی اعلام کرده است در زمان بارش شهابی افراد درمنطقه‌ای به وسعت صد کیلومتر می‌توانند شاهد آن باشند.
 

محل قرارگرفتن ماهواره در ارتفاع ۳۵۰ کیلومتری از زمین است و می‌تواند بارش شهابی را در هر زمان و با رنگ‌های متنوع انجام دهد.
 
مدت زمان رها شدن گلوله فلزی تا سوختن در جو کره زمین حدود ۱۰ ثانیه به طول می‌انجامد، سرعت حرکت گلوله‌ها حدود هشت کیلومتر درثانیه خواهد بود.
 
فرمول شیمیایی گلوله‌های کوچکی که تشکیل باران شهابی می‌دهند مخفی است و می‌توانند رنگ‌های مختلفی ایجاد کنند.
 
کارشناسان ساخت و پرتاب این ماهواره را جزو صنعت سرگرمی فضایی دانسته‌اند.
 
منبع:Dailymail
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار