ثبت سه رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور

رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت:سه آئین سنتی - مذهبی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مهران سرمدیان رییس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: این سه آیین شامل آداب و رسوم پخت سمنوی نذری مشکات(مشکان)، آیین باران خواهی چشمه آب دراز روستای آزران و مهارت پخت شیره انگور کامو است.

وی با تاکید بر اینکه این اداره تاکنون ۲۵ اثر میراث معنوی کاشان را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس به ثبت رسانیده است افزود: ثبت ترجیع بند محتشم کاشانی که با مصرع« باز این چه شورش است که در خلق عالم است» شروع می شود و ابیات آن با گستره فرهنگی فراملی زینت بخش تکایا و حسینه ها است، دانش پخت کلوچه سنتی و سوهان میرزا حسینی، دانش ساخت جوزقند برزک و قمصر، دانش نظام آبیاری چشمه ثلاثه جوشقان و استرک از پرونده های میراث فرهنگی ناملموس در حوزه شهرستان کاشان است که در مرحله ثبت است.

عباس تراب زاده، مسئول ثبت پرونده های میراث معنوی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، نیز در ادامه یادآورشد: نذر پخت سمنو در حوزه فرهنگی شهر مشکات (مشکان)،جشن مذهبی است که صاحبان نذر در پی اتفاقی که برایشان رخ داده بدون توجه به سمنوی سفره هفت سین، در طول فصل زمستان به طور متناوب در منزل شان برگزار می کنند.

وی رباره آیین باران خواهی چشمه آب دراز روستای آزران نیز گفت: مردمان آزران و روستاهاى اطراف معتقدند امام زادگانی که برای پیوستن به امام هشتم به طوس می رفته اند در کنار چشمه آب دراز اتراق و استراحت می کردند به همين علت اين چشمه مورد تقدس و احترام قرار گرفته است، طوری که برای طلب باران و برکت آب چشمه، در آخرین جمعه ی ماه خرداد در کنار چشمه جمع می شوند که در واقع روز خاص زيارتى اين چشمه است.

کارشناس مردم شناسی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در مورد مهارت پخت شیره ی انگور کامو توضیح داد:اهالی کامو انگور بی دانه را به لحاظ کیفیت به دو نوع انگور سرچین و انگورشیره ای تقسیم می کنند انگورسرچین را به کشمش تبدیل و با انگور شیره ای، شیره می پزند.

تراب زاده، تصریح کرد: آداب و رسوم پخت سمنوی نذری مشکات(مشکان) به شماره ۱۶۸۴ و آیین باران خواهی چشمه آب دراز آزران به شماره ۱۶۸۶ و مهارت پخت شیره ی انگور کامو به شماره ۸۳۶ در تاریخ ۲۸ آبانماه ۱۳۹۷ در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شده است.

 

انتهای پیام/م

 

ثبت سه رویداد فرهنگی کاشان در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.