وزیر آموزش‌وپرورش:

برخی مدارس به محیطی خشک و خشن تبدیل شده‌اند/ در روش‌های آموزشی ۷۰ سال عقب هستیم

بطحائی در گردهمایی بازی و یادگیری گفت: موفقیت اجرای طرح بازی و یادگیری در گرو تغییر نگرش و باور مجریان است.

ضرورت تغییر محتوای دروس/ برخی مدارس به محیطی خشک و خشن تبدیل شده‌اندبه گزارش  حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید محمد بطحایی وزیر آموزش‌وپرورش در گردهمایی مشترک مسئولان، کارشناسان، رابطان استانی و معاونت آموزش ابتدایی در پروژه بازی و یادگیری اظهار کرد: امروز آغاز حرکتی مبارک در نظام تعلیم و تربیت است هرچند ممکن است در حال حاضر انعکاس لازمه را نداشته باشد، اما سرآغاز تحولی خوب و زیباست.

وی با تشکر از متصدیان این طرح ادامه داد: مدارس از نشاط و سرزندگی و اشتیاقی که شرط لازم برای یادگیری است، بی‌بهره مانده و در برخی موارد به یک محیط خشک و خشن تبدیل‌شده‌اند که به‌صورت مداوم تمایلات بچه‌ها را در رقابت‌های ایجاد شده سرکوب می‌کند؛ از میان جمع یک نفر مدال پیروزی به گردن می‌اندازد و او نیز خودش در رقابتی دیگر سرکوب می‌شود.

بطحایی از ضرورت شاداب سازی مدارس از سال‌ها قبل خبر داد و تصریح کرد: فاصله‌ای که بین ما و کشور‌های توسعه‌یافته وجود دارد ناشی از عدم‌ تغییر روش‌های یادگیری است.

ضرورت تغییر در روش‌های یادگیری

وی تغییرات در روش‌های یادگیری را ضروری دانست و گفت: لازمه هرگونه تحول، تغییر در نگرش‌هاست، البته باید سال‌ها طول بکشد تا این تغییرات جواب دهد و اجرای چنین طرح‌هایی ایده یک وزیر نیست بلکه طرحی است که دنیا سال‌ها به دنبال آن است و آن را اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: در محتوا نسبتا جلو هستیم، اما در روش‌ها شاید ۷۰ سال عقب هستیم. شادی و نشاط شرط اصلی در پایداری و ماندگاری یادگیری است بنابراین باید این شادی را در مدارس حاکم کنیم.

بطحایی بیان کرد: در دهه‌های اخیر انرژی که صرف تغییرات ساختاری شد، اجازه ترمیم روش‌ها را به ما نداد و هرگاه دانش آموزان از تعطیلی مدرسه احساس ناراحتی کردند آن زمان تحول مورد نظر انجام شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید اظهار کرد: بسیاری از کشور‌ها که از لحاظ فرهنگی و تاریخی اصلاً قابل قیاس با کشور ما نیستند. با اصلاح روش‌ها، محیطی شاداب و پرانرژی را در مدارس خود ایجاد کردند.

استفاده از فضای آموزشی و رنگ‌های مناسب در یادگیری بسیار مؤثر است

وی ادامه داد: در اجرای طرح بازی و یادگیری بر اساس علم روانشناسی رنگ‌ها، استفاده از رنگ‌های مناسب و فضای آموزشی در یادگیری بسیار مناسب و مؤثر است.

بطحایی گفت: چگالی درس‌ها بسیار مهم است و محتوا نیز باید تغییر کند و در برخی موارد نیز کاهش یابد.

وی ادامه داد: موفقیت این طرح در گرو امکانات و اعتبارات نیست، بلکه موفقیت در گرو باور مجریان این طرح است که باید با تمام وجود این پروژه را باور کنند.

وزیر آموزش‌وپرورش افزود: این طرح باید کاملا به‌صورت اختیاری و با درخواست مدیر مدرسه اجرا شود و کلاس بازی باید در مکانی باشد که والدین بتوانند از پشت شیشه بازی فرزندان خودشان را مشاهده کنند.

بطحایی افزود: مسئول مستقیم این طرح باید با تمام انرژی برای اجرای این طرح تلاش کند لذا این طرح امانتی است که رابطان و مسئولان باید با جدیت آن را اجرا کنند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با همکاری اولیا و مدیران مدارس ۱۰۰۰ مدرسه مجری آزمایشی این طرح به‌خوبی از عهده آن برآیند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۷:۱۳ ۲۹ دی ۱۳۹۷
شور و نشاط مدارس امروز حاصل تلاش همه جانبه معلمان زحمت کش است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۹ دی ۱۳۹۷
مدرسه نگو پادگان بگو
آخرین اخبار