مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران:

ضخامت آبرفت‌های استان تهران به حداقل ممکن رسیده است/ ضرورت جایگزینی پساب تصفیه شده با آب خام برای کشاورزی

رضوی گفت: در حال حاضر هیچ منبع جایگزینی به جز پساب تصفیه شده برای بخش کشاورزی و صنعت وجود ندارد.

ضخامت آبرفت‌های استان تهران به حداقل ممکن رسیده است/ ضرورت جایگزینی پساب تصفیه شده با آب خام برای کشاورزیبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وزارت نیرو، سید حسن رضوی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در جلسه انسجام بخشی آب و آبفای استان تهران اظهار کرد: بخش زیادی از منابع آب در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد که باید با انجام کار فرهنگی از ظرفیت کشاورزان برای مدیریت مصرف آب در این بخش استفاده کرد.

وی مدیریت مصرف آب را یک موضوع فرا سازمانی عنوان کرد و گفت: علاوه بر شرکت‌های آب منطقه‌ای و آب و فاضلاب سایر سازمان‌های متولی همچون جهادکشاورزی باید برای نجات منابع آب استان تلاش کنند.


بیشتر بخوانید: کنترل از راه دور به تاسیسات آبی رسید


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تاکید بر اینکه ضخامت آبرفت‌های استان تهران به حداقل ممکن رسیده است، افزود: اگر آب با همین شیوه مصرف شود نه تنها منابعی برای نسل آینده باقی نمی‌ماند بلکه نسل فعلی هم با کمبود شدید آب مواجه می‌شود.

وی بر لزوم اتخاذ سیاست مشترک بین دستگاه‌های متولی برای نجات منابع آب استان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر هیچ منبع جایگزینی به جز پساب تصفیه شده برای بخش کشاورزی و صنعت وجود ندارد و برای جایگزینی آن با آب خام همکاری بیشتری باید میان دستگاه‌ها صورت بگیرد.

همچنین محمد شهریاری مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه‌ای تهران در این نشست اظهار کرد: خوشبختانه با حاکم شدن وضعیت آب و هوایی جدید و موج جدید بارش‌ها در کشور، در حال حاضر دغدغه روز‌های انتهای شهریور وجود ندارد، ولی همچنان وضعیت منابع آبی با شرایط مطلوب فاصله دارد.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهر تا بیست و ششم دی‌ماه بیش از ۱۶۴ میلی متر بارش در سطح استان به وقوع پیوسته است، گفت: این رقم در مدت مشابه سال گذشته حدود ۲۳ میلی متر بوده است که براین اساس شاهد افزایش ۶۰۰ درصدی بارندگی‌ها نسبت به سال گذشته هستیم. همچنین میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون در مقایسه با متوسط بلند مدت نیز ۶۵ درصد رشد داشته است.

مدیر دفتر بهره برداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه‌ای تهران میزان بارش برف در حوزه آبریز سد لار از ابتدای سال آبی را بی سابقه توصیف کرد و گفت: میزان بارش برف در چهار ماه گذشته در این منطقه به سه متر و ۳۰ سانتی متر رسیده که یک رکورد محسوب می‌شود.

کاهش ۱۳ درصدی برداشت آب از سد‌های پنجگانه تهران

وی تاکید کرد: با توجه به اقدامات انجام شده و همکاری مردم میزان برداشت آب از سد‌های پنجگانه تامین کننده آب شهر تهران برای مصارف شرب و بهداشتی حدود ۱۳ درصد کاهش یافته است.

شهریاری میزان آب ذخیره شده در مخازن سد‌های امیرکبیر، طالقان، لار، لتیان و ماملو را ۵۴۷ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: این درحالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۵۸۶ میلیون متر مکعب بوده است که با وجود بارش‌های نسبتا مناسب همچنان میزان آب ذخیره شده در مخازن پنجگانه نسبت به سال گذشته ۳۸ میلیون مترمکعب و نسبت به شرایط نرمال ۱۰۵ میلیون متر مکعب کمتر است.

در ادامه "محمدرضا بختیاری" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه پساب را نباید به عنوان یک منبع آبی جدید نگاه کرد، گفت: با توجه به وضعیت بسیار نامناسب منابع آب زیرزمینی پساب باید به عنوان یک منبع آبی جایگزین تلقی شود و با جلوگیری بهره برداری از منابع آب زیرزمینی، پساب تحویل حقابه بران بخش کشاورزی داده و از توسعه کشاورزی در استان جلوگیری نمود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار