آیت الله خمینی رهبر جنبش مذهبی، مخالفان ایران درخواست جیمی کارتر رئیس جمهوری آمریکا را برای آرامش رد کرد و از ابر قدرت‌ها خواست دست از مداخله در امور داخلی ایران بردارند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  نوفل لوشاتو خبرگزاری‌ها  آیت الله خمینی در بیانیه‌ای که توسط یکی از نزدیکان برای خبرنگاران خوانده شدگفت آرامش و ثبات زمانی در ایران برقرار می‌شود که دولت‌های خارجی و بویژه ابر قدرت‌ها از مداخله در امور داخلی ما خودداری کنند. در تفسیری پیرامون درخواست کارتر برای حفظ آرامش در ایران و اینکه آیت الله خمینی باید به دولت شاپور بختیار فرصت موفقیت بدهد ایشان گفتند این برعهده رئیس جمهوری کارتر نیست که درباره مشروعیت یک دولت ایرانی تصمیم بگیرد. وی افزود قانونی بودن یا نبودن دولت کنونی مربوط به مردم ایران است. بیانیه آیت الله افزود: ما امیدواریم که بیانات کارتر و قول وی درباره عدم دخالت در امور ایران اساس سیاست آینده آمریکا باشد.


بیشتربخوانید : شکست ساواک در پروژه تخریب چهره امام خمینی + سند


نزدیکان آیت الله ابراز اطمینان کردند هنگامی که آیت الله اسامی دولت موقت خود را معرفی کند ظرف یک هفته دولت کنونی سرنگون خواهد شد. آن‌ها گفتند اعضای شورای انقلاب اسلامی بزودی اعلام خواهد شد و پس از آن، شورا در مشورت با رهبر شیعیان ایران دولت موقت را اعلام خواهد کرد. آیت الله خمینی درباره گزارش‌های مربوط به کشته شدگان ۳۰ تا ۱۰۰ تن در حوادث اهواز، گفت: تیراندازی‌ها نشان میدهند که ارتش هنوز به طور کامل واقعیت را نپذیرفته است. وی گفت: ارتش باید درک کند که کار سلطنت به پایان رسیده است و افزود معتقد نیست که در حال حاضر میتوان یک کودتای نظامی براه انداخت، زیرا نیرو‌های مسلح به شدت دچار تفرقه شده اند.

یکی از نزدیکان آیت الله گفت: ارتش درحال حاضر بسیار آسیب‌پذیر شده است و بخش‌های مختلفی از آن نسبت به آیت‌الله ابراز وفاداری کرده اند. وی ازدادن جزئیات بیشتری درباره این حمایت خودداری کرد.

همچنین نزدیکان آیت الله العظمی خمینی گفتند آیت الله از ملاقات با نماینده شورای سلطنت که از ایران به پاریس رفته است خودداری خواهد کرد. شورای سلطنت که در غیاب شاه زمام امور را در دست دارد سیدجلال الدین تهرانی یکی از اعضای خود را برای گفتگو با رهبر شیعیان ایران به پاریس فرستاده است. نزدیکان آیت الله گفتند ملاقات بین آیت الله و نماینده شورای سلطنت اصلا مطرح نیست. آن‌ها افزودند اقدام شورا به منظور تلاش برای مصالحه با آیت الله خمینی است که منجر بشکست خواهد شد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

روزشمار وقایع انقلاب تا پیروزی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار