خبرنگاران رسانه‌های مختلف جهان خواستار آزادی مرضیه هاشمی شدند

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران رسانه‌های جهان ضمن محکوم کردن بازداشت مرضیه هاشمی، آزادی فوری وی را خواستار شدند.

خبرنگاران رسانه‌های مختلف جهان آزادی مرضیه هاشمی را خواستار شدندبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرنگاران و روزنامه نگاران رسانه‌های جهان ضمن محکوم کردن بازداشت مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری شبکه پرس تی‌وی، آزادی فوری وی را خواستار شدند.

خانواده مرضیه هاشمی نیز از مقامات آمریکایی خواستند فورا وی را آزاد کنند و در صورت لزوم، او بتواند همانند یک شاهد عادی در دادگاه حضور یابد تا به پرسش‌های قاضی پاسخ دهد. فرزندان مرضیه هاشمی با صدور بیانیه‌ای نگرانی خود را از سرنوشت مادرشان که یک هفته است بدون هیچ گونه اتهامی در زندان به سر می‌برد اعلام کردند. آن‌ها تاکید کردند مرضیه هاشمی یک خبرنگار مشهور است و هیچ نوع جرمی مرتکب نشده است، اما با وی همانند جنایتکاران رفتار می‌شود. فرزندان هاشمی همچنین گفتند اطلاعاتی درباره زمان آزادی وی ندارند و این شرایط برای همه اعضای خانواده بسیار سخت است.

همکاران مرضیه هاشمی در شبکه پرس تی وی نیز خواستار آزادی فوری وی شدند. مجریان این شبکه با حضور در استودیوی این شبکه به طور مستقیم از مقامات آمریکایی خواستند او را از زندان آزاد کنند. همکاران هاشمی امیدوارند وی آزاد شود و فعالیت خود را در این شبکه از سر بگیرد.

احمد القزوینی، خبرنگار شبکه العالم در گزارشی گفت: مرضیه هاشمی به عنوان شاهد در پرونده‌ای که هنوز ماهیت آن مشخص نیست در آمریکا بازداشت شده است. این‌ها مطالبی است که یک دادگاه آمریکایی پس از یک هفته بایکوت خبری درباره بازداشت مرضیه هاشمی، خبرنگار و مجری شبکه پرس تی وی-که آمریکایی الاصل است-اعلام کرده است.

رسانه‌های مختلف در جهان از وی حمایت کردند. در شهر نجف اشرف در جنوب عراق اصحاب رسانه و شخصیت‌های فرهنگی عراقی ضمن محکوم کردن بازداشت مرضیه هاشمی حمایت خود را از وی و خانواده اش اعلام کردند. آن‌ها همچنین از دولت آمریکا خواستند فورا وی را آزاد کند.

حسن محمد علی، از شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی عراق در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «ما این رفتار آمریکا و بازداشت مرضیه هاشمی را محکوم می‌کنیم». جواد آل طالب، نویسنده عراقی نیز در این زمینه گفت: «من فکر می‌کنم رسانه‌ها در جهان باید از این رفتار آمریکا احساس خطر کنند و اعتراض خود را ضد این گونه رفتار‌ها بیان کنند».

در کشور یمن نیز شخصیت‌های رسانه‌ای بازداشت مرضیه هاشمی را محکوم کردند و آن را مغایر با ارزش‌ها و اصول دموکراسی و حقوق و آزادی‌ها دانستند. طلعت شرجبی، سخنگوی وزارت حقوق بشر یمن گفت: «ما به عنوان یک مرکز حقوقی حمایت خود را از مرضیه هاشمی اعلام می‌کنیم؛ زیرا وی را بدون هیچ اتهامی و بدون هیچگونه توضیحی درباره آن بازداشت کرده اند».

فهمی الیوسفی، معاون وزیر رسانه در یمن نیز در مصاحبه با خبرنگار العالم گفت: «بازداشت مرضیه هاشمی با اصول دموکراسی و حقوق و آزادی‌ها مغایرت دارد و ثابت می‌کند که مقامات آمریکایی سرکوب گر هستند و از دوربین‌های خبری و قلم آزاد وحشت دارند».

در الجزایر هم شخصیت‌های رسانه‌ای و دانشگاهی بازداشت خبرنگار و مجری شبکه پرس تی وی را محکوم کردند و این بازداشت را مغایر با ادعا‌های آمریکا درباره آزادی بیان و آزادی حرفه روزنامه نگاری برشمردند. عبدالعلی رزاقی، استاد دانشگاه در الجزایر در این باره گفت: «من تاکید می‌کنم که این رفتار‌ها نشان می‌دهد تصمیماتی ضد اشخاصی وابسته به ایران گرفته شده و نام‌های آن‌ها از قبل مشخص است».

وی ادامه داد: انجمن ملی روزنامه نگاران تونسی و جامعه مدنی تونس خواستار مطرح شدن اعتراض به مسئله بازداشت مرضیه هاشمی در سطح جهانی و بین الملل شدند. سوسن الشاهد، عضو انجمن روزنامه نگاران تونس نیز در این زمینه گفت: «امروز باید توضیح فوری درباره شرایط بازداشت همکارمان مرضیه هاشمی (از مقامات آمریکایی) مطالبه شود».

شهرزاد عکاشه، سردبیر روزنامه الجریده تونس نیز گفت: «آنچه برای همکار روزنامه نگارمان مرضیه هاشمی اتفاق افتاد از آنجا ناشی می‌شود که آمریکا می‌خواهد با این رفتار هرگونه صدای برخاسته از مقاومت را خاموش کند».

خبرنگار العالم در پایان گفت: دستگاه اطلاعاتی آمریکا موسوم به اف بی آی مرضیه هاشمی را به شیوه آدم ربایی در فرودگاه سنت لوئیس آمریکا بازداشت کرد. این در حالی است که ناظران احتمال می‌دهند دلیل این بازداشت انتشار فیلم مستندی است که مرضیه هاشمی علیه اقدامات نژادپرستانه آمریکا ضد سیاه پوستان تهیه کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار