در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

باستانی: دولت باید به میزان سهام خود در خودروسازی دخالت کند/خلخالی: در مدیریت صنعت خودرو، شایسته‌سالاری وجود ندارد

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع  نقش ناکارآمدی مدیریت در مشکلات صنعت خودرو برگزار شد.

خلخالی: در مدیریت صنعت خودرو، شایسته‌سالاری وجود ندارد/باستانی: صنعت خودروسازی استراتژی واقعی نداردبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب (یکشنبه، ۳۰ دی ماه) با موضوع نقش ناکارآمدی مدیریت در مشکلات صنعت خودرو با حضور سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و حسین قره یی نماینده خودروسازان برگزار شد.

در ابتدای برنامه سعید باستانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازی گفت: بخش عمده‌ای از مشکلات صنعت خوردوسازی، مدیریتی است. مدیریت خودروسازی بعنوان یک صنعت مادر و وابسته که هم ارتباطات گسترده‌ای با خارج و داخل کشور دارد و هم با بخش بزرگی از حوزه‌های دولتی به لحاظ مالیاتی، بانکی و بیمه‌ای در ارتباط است، نیازمند مدیریت ویژه است که ما تاکنون شاهد این مدیریت ویژه‌ در ساختار خودروسازی نبودیم.

وی با تاکید به اینکه مدیریت صنعت خودروسازی به اندازه ۵۰ سال با رشد چندانی مواجه نبوده است، تصریح کرد: در حوزه مدیریتی یک بخش مربوط به حوزه‌های استراتژیک صنعت خودرو است که به لحاظ مفهوم واقعی وجود ندارد و یک مدیر توانایی راهبری و هدایت آن را ندارد؛ از همین رو می‌توان گفت که استراتژیک صنعت خودرو وجود ندارد و هر مدیری قائم به شخص است و چنین صنعت کلانی با حدود ۶۰۰ هزار ارباب جمعی و با ۲ میلیون خانوار که ارتباط مستقیمی با این صنعت دارند، با این رویه مدیریت نخواهد شد.

قره یی با اشاره به ارزیابی مدیریت مدیران صنعت خودروسازان تصریح کرد: خودرو سازی پیچیده‌ترین صنعت دنیا به حساب می‌آید، اگرچه تا سال ۲۰۱۶ صنعت هواپیما دشوارترین صنعت دنیا بوده است، اما در حال حاضر صنعت خودرو سازی جایگزین آن شده است. به این دلیل که خودروسازی شامل تعداد زیادی قطعه ساز و غیر قطعه ساز و زنجیره توزیع است و دو خودروساز بزرگ کشور در مجموعه حدود ۱۳۰۰ نمایندگی توزیع دارند و بیش از ۱۵۰۰ واحد تولیدی هم برای خودرو سازی کار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه عوامل زیادی مانند قانون، دولت و سهولت کسب و کار بر روی صنعت خودروسازی اثرگذار است، افزود: ایران در سهولت کسب و کار در جهان رتبه ۱۲۴، اما کره جنوبی رتبه چهارم را دارد.

 نماینده خودروسازان با اشاره به اینکه خوشبختانه در صنعت خودروسازی مدیران از بخش‌های صنایع دفاعی حضور داشته‎اند، تاکید کرد: صنعت خودروسازی حضور اینگونه مدیران را هم در کارنامه خود به ثبت رسانده است و من به فعالیت مدیران خودروساز با وجود مشکلات و فشار‌ها، ۷۰ امتیاز از صد امتیاز می‌دهم.

در ادامه ابوالفضل خلخالی، کارشناس صنعت خودرو گفت: حدود ۲ هزار شرکت با هم باید کار کنند تا محصولات خودرویی وارد بازار شود، این‌ها شبکه‌ای را تشکیل می‌دهند که در مرکز آن خودروساز قرار دارد اگر هر کدام از این شرکت‌ها درست کار نکنند نمی‌توانیم ­خودروی مناسب تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه دانش فنی، فناوری و تجربه‌ها و توانمندی‌های خوبی داریم، افزود: متاسفانه در حلقه اصلی که به خودروساز ختم می‌شود ضعف مدیریتی داریم و مدیریت حرفه‌ای نبوده است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه نوع مدیریت‌ها در صنعت خودرو سازی حرفه‌ای نبوده است، اذعان کرد: این نوع مدیریت بحث علمی است و باید به صورت آکادمیک دنبال شود در حالی که از تحصیلات غیرمرتبط هم به عنوان مدیریت در این صنعت استفاده می‌شود، به عنوان نمونه یکی از مدیران بخش صنعت خودرو ساز، لیسانس پرستاری داشته است که هیچ ارتباطی به این صنعت ندارد و نشان‌دهنده آن است که در مدیریت صنعت خودرو، شایسته سالاری وجود ندارد.

امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو در ارتباط تلفنی گفت: متاسفانه ۲ خودروساز بزرگ کشورمان خصولتی هستند و مدیریت خودروسازی کشورمان نمی‌تواند مبتنی بر علم مدیریت باشد بلکه باید مبتنی بر علم سیاست باشد زیرا سیاستمداران در این موضوع دخالت می‌کنند.

وی ادامه داد: هنوز نمی‌دانیم خودروساز ما باید مونتاژ کار خوبی باشد یا طراح خوبی و همه چیز را خودش طراحی کند؟

کاکایی تاکید کرد: دولت متاسفانه سال‌هاست که نگاه خود را نسبت به صنعت خودروسازی منسجم نکرده و اجازه نمی‌دهد مدیرعامل شرکت خودروساز آن گونه که باید برنامه‌های علمی، مهندسی و مدیریتی خود را اجرا کند.

باستانی با بیان اینکه سهامداری در شرکت‌های خودروسازی ما به مفهوم واقعی رعایت نمی‌شود، گفت: دولت حدود ۱۴ و نیم درصد در ­ایران خودرو و ۱۶ درصد در سایپا سهام دارد، اما انتخاب مدیرعامل با دولت است بنابراین اساس مشکل خودروسازان از این جا آغاز می‌شود، دولت باید به میزان سهام خود دخالت کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه سایت‌های خودروسازی که در کشور طراحی و اجرا شده است ­اصلاً صرفه اقتصادی ندارد، افزود: تکلیف ما با صنعت خودروسازی مشخص نیست که مونتاژ کار، طراح  یا تولیدکننده هستیم.

قره یی با تاکید بر اینکه  قانون خودروسازی باید بازنگری شود، گفت: صنعت خودروی کشورمان برنامه و راهبرد دارد.

خلخالی تصریح کرد: اهدافی برای سال ۱۴۰۴ درباره صنعت خودروسازی داشتیم که محقق نشده است. در ۲۰ سال گذشته در طرح‌های مختلف توسعه محصولات جدید این گونه به نظر می‌رسد که دستی پشت صحنه است که می‌خواهد این موضوع محقق نشود علت آن این است که صنعت خودروسازی سودآور است. زیرساخت‌ها و دانش فنی خوبی در کشور در زمینه خودروسازی وجود دارد.

وی یادآور شد: تنها حالتی که خودروسازی می‌تواند اقتصادی باشد این است که طراحی و توسعه محصولات بومی انجام شود چراکه مونتاژ صرفه اقتصادی ندارد.

امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو تصریح کرد: در شرایطی که تحریم‌ها به این سنگینی رخ می‌دهد، برنامه‌های ما در سطح کلان با مشکل روبرو شده، صنعت خودرو در طی چهار ماه گذشته دچار سیاست غلط قیمت گذاری شده و بالای ده هزار میلیارد تومان زیان داده است، این صنعت به شدت سیاسی مدیریت شده و بر آن اعمال مدیریت می‌شود، خیلی از مسائل در دست مدیران صنعتی ما نیست، دولت باید این شرکت‌ها را خصوصی کند و مجلس با کمک دولت باید قوانین را به روز کند.

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه تا زمانی که اجماع ملی نباشد نمی‌توان کاری انجام داد، گفت: ۲۳ سال است که پراید را تولید می‌کنیم و آن را با تعرفه به خورد مردم می‌دهیم، متولی حوزه خودروسازی وزیر است و باید از مجلس قانون بخواهد.

وی خاطرنشان کرد: در کشور در خصوص موبایل به نتیجه رسیده ایم که باید چطور عمل کنیم، اما در رابطه با خودرو به نتیجه نرسیده ایم، ما حامی تولید هستیم، خودروسازان سالیانه ۵ هزار و دویست میلیارد تومان هزینه تامین مالی دارند و هر یک با زیان انباشته مواجه هستند، مردم انتظار دارند خودروی با کیفیت سوار شوند که متناسب باشد.

باستانی با اشاره به اینکه تعرفه‌ها را بالا برده ایم و اجازه نمی‌دهیم که مردم خودشان انتخابی داشته باشند، افزود: قرار بود پراید ۷-۸ سال پیش از رده خارج شود چرا این مسئله تاکنون صورت نگرفته است؟

حسین قره یی نماینده خودروسازان در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید در سطح خودروسازی سطح مدیریت رشد پیدا کند، خاطرنشان کرد: در سطح خودروسازی اگر نوابغ دنیا را هم بیاوریم ارتقای زیادی رخ نخواهد داد لذا برای مدیریت کردن پیچیده‌ترین صنعت دنیا، همزمان باید سطح قوانین ارتقاء پیدا کند.

وی با بیان اینکه سطح اثر بخشی دولت و قوانین باید ارتقاء پیدا کند، ادامه داد: مدیران خودروسازی به هیچ وجه دست و پا بسته نیستند، خودروسازان بازار را انحصاری نکردند.در هیچ کجای دنیا داخلی سازی به صورت ۱۰۰ درصدی نیست.

این نماینده خودروسازان با اشاره به اینکه شرکت‌های خودروساز استراتژی دارند، سند استراتژیک باید با حمایت دولت و مجلس پیش برود، اظهار کرد: باید در رابطه با استراتژی صنعت خودرو به اجماع برسیم.

قره یی با اشاره به اینکه استاندارد‌های خودرو ارتقاء پیدا کرده است، گفت: پراید و همه محصولات استاندارد‌ها را پاس کرده اند، استاندارد‌ها از ۱/۱۰/۹۷ به استاندارد‌های ۶۳ گانه ارتقاء پیدا کرد، وقتی محصولی استاندارد‌ها را پاس کند، باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار ۵-۶ سال ثابت می‌ماند آیا این موضوع برای قطعه ساز داخلی سازی صرفه دارد، تصریح کرد: اگر دولت متناسب با تورم قیمت ارز را واقعی نگه دارد، قطعا قطعات داخلی سازی می‌شوند، در سطح مدیریت اشکالاتی وجود دارد، اما این صنعت از لحاظ سطح مدیریتی و مدیران از سایر صنایع کشور به هیچ وجه پایین‌تر نیست، مدیرانی از سطح صنایع سال‌ها در خودروسازی مدیریت کردند، خودروسازی صنعت پیچیده‌ای است.

ابوالفضل خلخالی استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این سال‌ها قطعه سازان به خوبی کار کردند، افزود: آن‌ها از ظرفیت‌های خوبی برخوردار هستند، متاسفانه مدیریت غلط در این حوزه باعث شده تا به قطعه سازان لطمه وارد شود، قابل قبول نیست که ۱۵ هزار میلیارد تومان خودروساز به قطعه ساز بدهکار باشد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی محمودیان
۲۳:۱۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
با سلام - متاسفانه خودروسازها بخصوص سایپا وایران خودرو دیگر هیچ ارزش افزوده ای نمی توانند تولید کنند که به نطر بنده نیاز به کارکارشناسی بیشتر دارد ؟
1-ستاد های اداری این شزکت بیش تر یک ناد دانی است تا یک مرکز جهت هدایت وکنترل نقدینگی شرکت و میزان تولید .
2 سالن های تولید این شرکت ها دیگر با شرایط امروز توجیه اقتصادی ندارد یعنی به عبارتی باید 70 درصد این خط تولیدها حدف شده یا به امور عیر تولید خودر اختصاص پیدا کند ؟ یعنی مثلا تولید کانکس یا ادوات کشاورزی و سایر ابزارهای مشابه
3_باتوجه به فعالیت مستقیم شرکت های چینی در ایران مبنی برتولید خودرز و وتغییر ذائقه خریدان ایرانی به خودروهای چینی عملا بیش از 30 درصد سهم بازار ایران را خودروسازهای داخلی ازدست داده اند و درحال جاضر نیاز واقعی کشور به سالانه 300 تا 500 هزار خودرواست نه یک میلیون خودرو .
4_بخشی از ناکارمدی خودروسازی و ورشکستگی این شرکت ها در گزراش های مالی سالانه جساب سازی و پنهان می شودو درواقع این مشکلات سلانه در این شرکت ها حل نمی شود بلکه از سال جاری به سال بعد منتقل می شود و متاسفانه دولت ومجلس هم در این تخلف شریک جرم هستند یهنی به عبارتی تزریق نقدینگی ها به این شرکت ها از طرف دولت و خریدان انجام می شود اما این نقدینگی به سمت تولید وتعهدات خودروساز ها نسبت به قطعه سازها هدایت نمی شود.
5-خوروساری ما دیگر نمی تواند در کشورهای خارجی بازار داشته باشد وایران خودرو یا سایپا یک سهم اندک وبی ارزش بدون توجیه اقتصادی در بازارهای خارجی (عراق وسوریه و ؟)دارند و به عبارتی بیشتر نمایشگاه خودرو داریم تا فروش خودرو
و قس علی هذا-توخود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
مردم بدبخت ایران بی کیفیت ترین خودروهای جهان را به گرانترین قیمت جهان میخرند. هم از نقطه نظر قیمت دلاری و هم از نقطه نظر قدرت خرید و درآمد سرانه.
کشورهای زیادی مثل استرالیا و هلند به این نتیجه رسیدند که خودرو ساز نیستند و بهتر است که خودرو را وارد کنند. نمیدانم چه اصراری است که بعد 60 سال هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که خودرو سازی کار ما نیست؟!
اگر اجازه دهند خودروی دست دوم وارد این مملکت بشود و تعرفه ها را بردارند مردم ایران بهترین خودروهای جهان را به کمترین قیمت سوار میشوند. این افراد هم که در قطعه سازی و ساخت خودرو هستند میتوانند به قسمت خدمات و تعمیرات وارد شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۰۸ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
خودروسازی به دو عامل نیازمند است: 1- مدیران لایق، شایسته و خلاق 2- شفاف سازی حساب ها و دارایی ها و خروج از بانکداری و ساخت و ساز و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۴ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
واقعا آیا سودهایی که به قیمت جان مردم به جیب خودوسازان میرود خوردن دارد؟؟؟چرا نمیگذارید مردم خودشان ماشینی که میخواهند سوار شوند؟؟؟انحصار تا کی؟واقعا ۳۰ سال بس مونتاژکاران نیست؟به چه قیمتی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۹ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
اینهمه دارن ظلم به مصرف کننده میکنند دولته دیگه پس چه جور دخالت کنه
Iran (Islamic Republic of)
J
۰۷:۲۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
اگر واقعا پرایدتان یا هر خودروی تولیدیتان واقعا استاندارد است پس چرا برای تست تصادف به یورو انکپ نمیفرستید؟!!!هر چند که سمند ایمنتان که در یورو انکپ مشخص شد چند مرده حلاج است چه برسه به پراید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۵ ۰۱ بهمن ۱۳۹۷
جای تاسف است
آخرین اخبار