روایت یک مسیر/

تولید سالانه ۲۵ میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی در کشور/ تولید ۷ برابری سیب زمینی در سال‌های بعد از انقلاب

تولید سالانه ۲۵ میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی در کشور/ تولید ۷ برابری سیب زمینی در سال‌های بعد از انقلابیک مقام مسئول گفت: سالانه ۲۵ میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی همچون کلم، کاهو، سبزیجات، هویج، سیب زمینی و گوجه فرنگی در کشور تولید می‌شود.

حسین اصغری مدیرکل دفتر محصولات علوفه و جالیزی معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سطح زیرکشت کنونی سبزی و صیفی در کشور را ۸۰۰ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: سالانه ۲۵ میلیون تن انواع محصولات سبزی و صیفی همچون کلم، کاهو، سبزیجات، هویج، سیب زمینی، گوجه فرنگی و... در کشور تولید می‌شود که این امر نشان دهنده تنوع غذایی بالای این بخش برای خانوار است.

وی افزود: سال گذشته، سه میلیون تن کالا در حوزه سبزی و صیفی با ارزش بالغ بر ۹۹۱ میلیون دلار به بازار‌های هدف صادر شد، در حالیکه قبل از انقلاب صادراتی در این بخش نداشتیم و تنها میزان تولید در حد مصرف داخل بود.

اصغری سطح زیر کشت دو محصول سیب زمینی و پیاز را در سال ۵۷ حدود ۵۸ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: در سال ۵۷ مجموع تولید این دو محصول ۷۳۵ هزارتن و متوسط عملکرد ۱۲.۸ تن در هکتار بود در حالیکه سال گذشته سطح زیر کشت سیب زمینی به ۱۴۱ هزار هکتار رسید.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سال گذشته ۵ میلیون تن سیب زمینی در کشور تولید شد، بیان کرد: تولید چشمگیر سیب زمینی در سال‌های بعد از انقلاب بیانگر آن است که عملکرد در هکتار ۳ برابر و تولید بیش از ۶ تا ۷ برابر رشد داشته است.

وی با اشاره به اینکه محصول پیاز در سبد خانوار نقش اساسی دارد، اظهار کرد: براساس آمار، سطح زیر کشت پیاز از ۲۷ هزار هکتار سال ۵۷ به ۵۳ هزار و ۵۰۰ هکتار در سال گذشته رسید.

اصغری تولید پیاز در سال ۵۷ را ۳۹۲ هزار تن و متوسط عملکرد در هکتار را ۱۴.۱ تن اعلام کرد و افزود: این در حالی است که سال گذشته تولید پیاز به ۲ میلیون و ۴۲۰ هزارتن و متوسط عملکرد به ۴۵.۳ تن در هکتار رسید.

مدیر کل دفتر محصولات علوفه و جالیزی معاونت امور زراعت با اشاره به دلایل افزایش محصولات سبزی و صیفی در سال‌های بعد از انقلاب بیان کرد: عواملی همچون تکنیک‌های کشت، توسعه روش‌های نوین آبیاری، تامین نهاده‌های با کیفیت، توسعه آبیاری میکرو، استفاده از بذور هیبرید و دسترسی کشاورزان به اطلاعات فنی  مهم‌ترین دلیل افزایش تولید طی ۴۰ سال اخیر در این بخش به شمار می‌رود.

وی با اشاره به برنامه‌های پیش روی معاونت برای افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح گفت: اگرچه معاونت امور زراعت برنامه مختلفی برای افزایش تولید محصول در بخش سبزی و صیفی دارد، اما افزایش بهره وری آب، انتقال محصولاتی همچون سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه و توسعه گلخانه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است چرا که محصولات تولیدی در فضای گلخانه از بازار پسندی بیشتری نسبت به فضای باز برخوردار است.

اصغری با اشاره به اینکه توسعه گلخانه‌ها به عنوان سیاست اصلی برای دستیابی به بهره وری آب در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی، مشکلات اقلیمی و تنش‌های سرمایی و گرمایی، معاونت امور زراعت برای رسیدن به بهره وری آب، توسعه سطح نشایی در محصولات سبزی و صیفی، تغییر سیستم‌های آبیاری از روش‌های سنتی به نوین و مباحث تغذیه گیاهان را جز اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.

این مقام مسئول ادامه داد: معاونت در نظر دارد به جز محصولات سبزی و صیفی، تمامی محصولات را از طریق نشا، کشت کند چرا که کشت نشایی ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه جویی در مصرف آب را به همراه دارد.

به گفته وی، مباحث تغذیه گیاهان به عنوان مهم‌ترین پروژه بهره وری آب و به منظور دستیابی به پتانسیل تولید در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه و جالیزی معاونت امور زراعت درباره آخرین وضعیت صادرات سبزی و صیفی در سال ۹۷ گفت: با توجه به اتفاقاتی که در حوزه تغییر قیمت ارز افتاده است، در بسیاری از موارد صادرات محصولات سبزی و صیفی ارزش بیشتری پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی تولید، تامین بازار داخل است، بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید، نسبت به تامین غذای مردم متعهد است و پس از تامین نیاز کشور باید اقدام به صادرات مازاد نیاز داخل به بازار‌های هدف کند.

اصغری با اشاره اینکه میزان صادرات سال ۹۷ با مدت مشابه سال قبل تفاوتی نخواهد داشت، افزود: این در حالی است که به سبب نوسان نرخ ارز، میزان درآمد‌های صادراتی بیشتر از سال گذشته خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای افزایش حجم صادرات تاکیدی به صادرکنندگان نداریم، اظهار کرد: البته به صادرکنندگان توصیه می‌کنیم که به جای صادرات محصولات خام، محصولات با ارزش افزوده بالا و فرآوری شده را صادر کنند که ارزآوری بیشتری برای کشور در بر دارد.

به گفته وی، با توجه به آنکه محصولات سبزی و صیفی بیشتر تازه خوری هستند از این رو به سبب کاهش ضایعات، به کشور‌های حاشیه خلیج فارس از جمله عراق و روسیه که مسیر کوتاهی دارند، صادر می‌شود. هر چند که از دیرباز تاکنون، اروپا بازار هدف محصولات سبزی و صیفی ایران بوده است.

 صادرات هندوانه به معنای آب مجازی نیست/ کشت نشایی هندوانه یک راه برای صرفه جویی مصرف آب

اصغری با تکذیب این موضوع که صادرات هندوانه به معنای صادرات آب مجازی است، بیان کرد: واقعیت امر آن است که هندوانه مظلوم واقع شده است چرا که تکنیک کشت عامل اصلی افزایش مصرف آب است نه خود گیاه.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه و جالیزی با اشاره به اینکه هندوانه همانند دیگر محصولات نیاز آبی دارد، افزود: هندوانه در کشور به صورت نشایی کشت می‌شود که این امر بیانگر کاهش ۲۰ درصدی آب مصرفی است، ضمن آنکه کشت هندوانه با مالچ و پوشاندن سطح خاک با پلاستیک و سیستم آبیاری قطره‌ای میکرو یکی دیگر از روش‌های کاهش مصرف آب  به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه هندوانه در سبد غذایی خانوار نقش اساسی دارد، گفت: براین اساس با کشت نشایی، مالچ و سیستم آبیاری میکرو علاوه بر تامین نیاز داخل می‌توان بخشی از هندوانه تولیدی را به بازار‌های هدف صادر کرد، این در حالی است که صادرات این محصول با این روش هیچ ضربه‌ای به منابع آبی کشور وارد نمی‌کند.

اصغری ادامه داد: معاونت امور زراعت، دیگر محصولات سبزی و صیفی همچون سیب زمینی، گوجه فرنگی، کاهو، کلم و پیاز را به روش‌های نشایی و آبیاری طیف کشت می‌ کند چرا که این تکنیک ما را به سمت و سوی کاهش مصرف آب می‌برد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ذات محصولاتی نظیر هندوانه، پیاز، سیب زمینی و گوجه فرنگی همانند برنج و نیشکر آب بر نیست، بیان کرد: براین اساس تغییر روش کشت و آبیاری در این محصولات نقش بسزایی در کاهش مصرف آب دارد.

وی با اشاره به اینکه توسعه کشت نشایی و آبیاری طیف در استان‌های جنوبی کشور در حال انجام است، افزود: در شرایط کنونی، معاونت امور زراعت به سبب افزایش بهره وری مصرف آب در صدد توسعه کشت نشایی محصول است.

اصغری درباره علل گرانی محصولاتی همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و ... در یک مقطع از سال گفت: علی رغم آنکه کشوری ۴ فصل داریم، اما در برهه‌ای از سال امکان کشت و عرضه محصولات به بازار وجود ندارد. به عنوان مثال در ماه‌های آبان و آذر که امکان عرضه گوجه فرنگی به بازار وجود ندارد، شاهد نوسان قیمت این محصول در بازار بودیم.

مدیر کل دفتر محصولات علوفه و جالیزی ادامه داد: با توجه به آنکه سطح زیر کشت در فضای باز در فصول سرد سال دچار تنش سرما می‌شود، از این رو نیاز بازار از طریق محصولات گلخانه‌ای و انباری تامین می‌شود، ضمن آنکه در یک سال زراعی سطح زیر کشت محصول به سبب رغبت کشاورزان به کشت محصولی افزایش و در سال بعد کاهش می‌یابد که تمامی این عوامل در قیمت محصولات کشاورزی موثر است.

سطح زیر کشت سیب زمینی کاهش یافت/ ضرورت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره

وی از کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی خبر داد و گفت: علی رغم کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی، تولید افزایش پیدا کرده است به طوریکه در برخی مواقع مازاد تولید بازار را دستخوش تغییر و تحولاتی قرار می‌دهد، از این رو مازاد محصول باید روانه صنایع تبدیلی و بازار‌های صادراتی شود.

به گفته اصغری، سطح زیر کشت سیب زمینی از ۱۵۹ هزار هکتار سال ۹۳ به ۱۴۱ هزار هکتار در سال گذشته تقلیل یافت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در تامین محصولات سبزی و صیفی مورد نیاز وابستگی به خارج نداریم، بیان کرد: با توجه به اهمیت محصولات سبزی و صیفی برای تامین نیاز کشور نه تنها هیچ وابستگی به خارج نداریم، بلکه پتانسیل خوبی برای صادرات کالا به کشور‌های دیگر وجود دارد.

وی در پایان با اشاره به ضرورت کاهش ضایعات محصولات کشاورزی افزود: علی رغم تمامی مشکلات و ناملایمات طبیعی از جمله کمبود منابع آبی، کالایی تولید می‌کنیم که خیلی قابل قبول نیست چرا که بخش اعظم تولید در هنگام برداشت، توزیع و مصرف از مزرعه تا سفره دچار ضایعات می‌شود.بنابراین  باید کاری کنیم که میزان ضایعات در بخش سبزی و صیفی به حداقل برسد چرا که این امر ضربه مهلکی به منابع پایه آب و خاک وارد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۴ ۱۲ بهمن ۱۳۹۷
مسئولین‌از‌کارها‌کردارهای‌خود‌ تفره‌ میرن‌
آخرین اخبار