بنفشه خواه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

امیرکبیر به توسعه علم و دانش ایران کمک شایانی کرد

بازیگر سینما و تلویزیون گفت:امیرکبیر یکی از بهترین سیاست‌مداران، دانش دوستان ایران است که به توسعه علم و دانش ایران کمک‌ شایانی کرد.

امیرکبیر به توسعه علم و دانش ایران کمک شایانی کردرضا بنفشه خواه بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگارحوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که معرفی مشاهیر بزرگ مانند امیرکبیر و برگزاری کنگره‌های علمی درباره این افراد چه بازخورد‌هایی دارد، گفت: معرفی و نمایش اسطوره‌های ایران مانند امیرکبیر از یک سو عبرت و  تجربه برای مسئولان کشور است و از سوی دیگر  اهداف و آرمان‌های این اسطوره های بزرگ را برای نسل کنونی جامعه معرفی می کند.

وی با بیان اینکه باید به ساخت آثار درباره شخصیت‌ها و اسطوره‌های اصیل ایرانی بیش از پرداختن به شخصیت‌های بیگانه توجه کنیم، اظهار کرد: اثر‌های هنری مانند سریال صاحبقران و امیرکبیر نکات خوبی را درباره معرفی امیرکبیر مطرح کرده اند و بسیاری از ابعاد شخصیتی و زندگی او را برای مردم نمایش دادند اما با این وجود معرفی بزرگان تاریخ کشور باز هم ظرفیت پرداختن دارد.

این بازیگر در پاسخ به این سوال که کدام خصیصه اخلاقی امیرکبیر سبب ماندگاری او در تاریخ ایران شده است، بیان کرد: علم‌مداری، سیاست‌مداری و ساخت تاسیساتی مانند دارالفنون از شاخصه‌های اصلی زندگی این دانشمند بزرگ است. البته شاید بتوان گفت که امیرکبیر   جزء بنیانگذاران مشروطه است چراکه به دانش و بینش مردم اعتقاد اساسی داشت.

وی ادامه داد: امیرکبیر یکی از بهترین سیاست‌مداران، دانش دوستان و دانش پرور‌های ایران است که به توسعه علم و دانش ایران کمک‌های شایانی کرد.

بنفشه خواه در خصوص میزان کارگشایی پدیده وقف برای جامعه امروز بیان کرد: شایسته است که با توجه به نیاز جامعه به وجود مکان‌های خدماتی مانند بیمارستان، مدارس و ... افراد واقف به ارائه خدمات به این بخش‌ها اقدام کنند.

گفتنی است نخستین کنگره ملی «امیرکبیر» در چهار بخش آثار مقالات علمی، آثار ادبی، آثار هنری و آثار مجازی برگزار می شود.

علاقه‌مندان به شرکت در این کنگره تا ۳۰ بهمن ماه فرصت خواهند داشت تا آثار خود را از طریق سایت کنگره  به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

میرزا محمد تقی‌خان فراهانی (۱۲۲۲-۱۲۶۸ق.) مشهور به امیرکبیر، صدراعظم ایران در دوره ناصرالدین شاه قاجار بود، وی در دوره صدارت سه سال و سه ماه (۳۹ ماهه) خود، اصلاحاتی را در زمینه‌های آموزشی، اجتماعی و سیاسی ایران آغاز کرد. امیرکبیر دارُالفُنون را بنیان نهاد، مسجد و مدرسه دینی ساخت، وی که از مروجان فرهنگ وقف در زمان خودش محسوب می‌شد، با دسیسه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید شد و در حمام فین به دستور شاه به قتل رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار