واشنگتن برای دوره بعد از خروج از سوریه برنامه‌ای ندارد

«برت مک گورک» نماینده سابق آمریکا در ائتلاف ضد داعش مجدداً از تصمیم یکباره دونالد ترامپ در خصوص خروج نیرو‌های آمریکایی از سوریه انتقاد کرد.

نماینده سابق آمریکا در ائتلاف ضد داعش: واشنگتن برای دوره بعد از خروج از سوریه برنامه‌ای نداردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، برت مک گورک، نماینده سابق آمریکا در به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی ضد داعش، اعلام کرد آمریکا برای دوره پس از خروج نظامیان خود از سوریه برنامه‌ای ندارد و این فضا را برای داعش باز می‌کند.

برت مک گورک که نماینده ویژه آمریکا در ائتلاف ضد داعش بود روز یکشنبه اعلام کرد آمریکا برای دوره بعد از اجرایی شدن دستور دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه برنامه ای ندارد.

مک گورک گفت برای پس از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه برنامه ای وجود ندارد و این میزان خطر را برای نیروهای آمریکایی که در منطقه حضور دارند، افزایش می دهد.

مک گورک ماه دسامبر پس از اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از سمت خود استعفا کرد. مک گورک پس از حمله انتحاری چهارشنبه هفته گذشته در منبج سوریه با نوزده کشته از جمله چهار آمریکایی با شبکه سی بی اس نیوز گفتگو کرد. داعش مسئولیت این حمله را در شهری که تحت کنترل نیروهای کُرد تحت حمایت نظامیان آمریکایی است، بر عهده گرفت. این مرگبارترین حمله علیه نظامیان آمریکایی از زمان اعزام این نیروها به سوریه در سال دو هزار و چهارده بود.

دونالد ترامپ ماه گذشته فرمان خروج حدود دو هزار نظامی آمریکایی از سوریه را صادر کرد. این اقدام ترامپ استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و برت مک گورک را به همراه داشت که مخالفت خود را با این تصمیم اعلام کردند. مقامات عالی رتبه آمریکایی هم مخالفت خود را با دولت اعلام کردند اما پنتاگون اعلام کرد خروج نیروهای آمریکایی آغاز شده است اگر چه مشخص نیست این روند تا چه زمانی ادامه یابد.

مک گورک گفت: رئیس جمهور کاملا واضح اعلام کرد ما از سوریه خارج می شویم. این بدان معناست که نیروهای ما قرار است یک ماموریت داشته باشند و آن خروج در امنیت کامل است. وی افزود: اما در این زمان ما برنامه‌ای نداریم. این بر آسیب‌پذیری نیروهای ما می‌افزاید. این شرایط، خطرات را برای نیروهای ما در سوریه افزایش می دهد و فضا را برای داعش باز می‌کند.

مک گورک تاکید کرد شریکی مانند ترکیه که متحد آمریکا در ناتو است، آن طور که آنکارا اطمینان می‌دهد در شرایطی نیست که جایگزین آمریکا شود. وی گفت این واقع‌گرایانه نیست. خروج نیروها و هم زمان جستجوی راهی برای جایگزین کردن نیروها با متحدی دیگر در ائتلاف ضد تروریستی کاری دشوار است. این برنامه پایداری نیست.

مک گورک در مطلبی که هجدهم ژانویه در روزنامه واشنگتن پست منتشر شد، اعلام کرد ترکیه به تنهایی ابزارهای نظامی برای ایفای چنین نقشی را در اختیار ندارد.

دونالد ترامپ دلیل تصمیم خود برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه را شکست داعش اعلام کرده بود، اما مک گورک و کارشناسان این توجیه را زیر سوال می‌برند. مک گورک تاکید کرد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه جایگاه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را تقویت خواهد کرد و میزان نفوذ آمریکا را در سوریه در برابر روسیه و ایران کاهش خواهد داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار