تحولات میدانی مرزهای سوریه و عراق؛ هدف ها و اثرات

واشنگتن می کوشد که مرزهای سوریه و عراق همیشه ناآرام باشد ولی ارتش های این دو کشور دست برتر را دارند.

تحولات میدانی مرزهای سوریه و عراق؛ هدف ها و اثراتبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، ارتش های سوریه و عراق نقشه های آمریکا در شرق استان دیرالزور را همیشه و پیوسته خنثی می کنند به نحوی که با حملات پیاپی و برنامه ریزی شده تروریست های داعش را در این منطقۀ مرزی سرکوب و نابود می کنند زیرا هیچ داعشی نباید در این منطقه وجود داشته باشد.

در همین راستا، فرماندهی بسیج مردمی عراق اعلام کرد که در منطقه السوسه در شهر البوکمال استان دیرالزور مخفیگاه های داعش را به دقت منهدم کرد و 35 داعشی را به هلاکت رساند و زخمی کردند.

بسیج مردمی عراق پس از جمع آوری اطلاعات با توپخانۀ خود مخفیگاه های داعش را در السوسه زیر آتش گرفت و اطلاعاتی که به دست آورده بود، نشان می داد که این گروه تروریستی و تکفیری، خود را برای حمله به پایگاه های بسیج مردمی در غرب عراق آماده می کند ولی انهدام مخفیگاه های داعش در مرزهای سوریه و عراق سرکردگان و اربابان داعش را شوکه و سردرگم کرد.

هماهنگی بسیار خوب در دو سوی مرزهای سوریه و عراق پس از آن آغاز شد که "فالح الفیاض" مشاور امنیت ملی عراق به دمشق رفت و با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد و این دیدار راه را برای مبارزه با تروریسم از طریق هماهنگی در دو بخش امنیتی و نظامی هموار کرد به نحوی که عملیات نظامی مشترک در مناطق مرزی برای سرکوب داعش آغاز شد. البته زمینۀ این گونه هماهنگی ها پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای بیرون بردن نیروهای آمریکایی از سوریه آماده شده بود و دمشق پس از اعلام تصمیم ترامپ، خود را برای اجرایی کردن همۀ گزینه های پیش رو با هدف پُر کردن جای نیروهای آمریکایی و استفاده از تجارب سیاسی و اجتماعی بسیج مردمی عراق در مناطق شرقی و شمال شرقی سوریه آماده کرد به نحوی که عشایر این مناطق فرصت بیشتری برای مبارزه با داعش و طرح های جدایی طلبانۀ افراد وابسته به آمریکای اشغالگر به دست بیاورند.

هدف این هماهنگی ها معلوم است: آغاز مرحلۀ پیشرفته تر مبارزه با تروریسم و جلوگیری از فعالیت آمریکا در مرزهای عراق و سوریه زیرا آمریکا در صحرای استان الانبار و دقیقاً در نزدیکی گذرگاه مرزی "القائم" چند پایگاه نظامی احداث کرده است تا بر مسیرهای رابط بین بغداد و دمشق را زیر نظر بگیرد. به همین دلیل، عراق و سوریه تصمیم گرفتند که حضور نظامی خود را در مرزهای مشترک خصوصاً در نزدیکی مناطق استقرار داعش تقویت کنند همچنین تصمیم گرفتند که عملیات نظامی مشترکی را به طور همزمان در دو سوی مرزهای مشترک خود برای پاکسازی مناطق مرزی از نیروهای داعش آغاز کنند و این عملیات در مناطقی همچون "جبل الغراب" (شرق استان حمص سوریه و نزدیک مرزهای عراق) و منطقه "عکاشات" و حومه (صحرای الانبار عراق) اجراء شود. مناطق جبل الغراب و عکاشات در دو سوی مرزهای عراق و سوریه و روبروی همدیگر قرار دارند و بغداد و دمشق می خواهند که دامنۀ عملیات نظامی مشترک خود را گسترش بدهند و منطقۀ تحت پوشش این عملیات شامل صحرای الانبار تا شهر البوکمال (استان دیرالزور) باشد به نحوی که دیگر داعش نتواند در این منطقۀ عملیاتی نفوذ یا فعالیت کند.

در این عملیات مشترک گسترده نیروهای بسیج مردمی عراق و نیروهای مردمی و نیروهای متحد ارتش سوریه نیز مشارکت خواهند کرد و برای پاکسازی مناطق مرزی مشترک از لوث وجود بیش از 4500 تروریست داعشی تلاش خواهند کرد.

پاکسازی مناطق مرزی مشترک عراق و سوریه نیاز به هماهنگی نظامی بسیار بالا و پشتیبانی مشترک نیاز دارد و این دو کشور همسایه تصمیم دارند که دوشادوش و تنگاتنگ همدیگر در میدان جنگ بایستند زیرا محور مقاومت که ضلع های تشکیل دهندۀ آن ایران، عراق، سوریه، لبنان و فلسطین هستند، باید همیشه در میدان حاضر و ناظر باشد.

ارتش های عراق و سوریه نیروهای بیشتری را در مرزهای مشترک خود مستقر می کنند و یکی از دلایل این امر آنست که آمریکای اشغالگر به تلاش های خود برای احداث پایگاه های نظامی در خاک عراق افزایش داده و بیش از پیش با داعش همدستی می کند.

ارتش های عراق و سوریه نیز متقابلاً به همکاری های اطلاعاتی خود افزایش دادند تا اطلاعات بیشتری را درباره فعالیت داعش و اربابش در مناطق مرزی مشترک به دست بیاورند و این در حالیست که از آمادگی کامل برای مبارزه با تروریست های داعشی در این مناطق برخوردار هستند.

هماهنگی و همکاری سوریه و عراق باعث عصبانیت آمریکای اشغالگر شده است آمریکایی که می کوشد وجهۀ بسیج مردمی عراق را تخریب کند، آمریکا از ابتدای تشکیل نیروهای بسیج مردمی در پی تخریب این تشکیلات مردمی عراقی بود.

آمریکا می کوشد که خود را از بدشگونی که در سوریه و عراق دامنگیرش شده است، برهاند و هنگامی که می خواهد کاری برای رهایی از این بدشگونی بکند، گرفتارتر می شود.

آمریکا تلاش می کند که معادلۀ بازی در منطقۀ خاورمیانه تغییر نکند و توافقاتی برای حل بحران های منطقه به دست نیاید تا بتواند تداوم حضور خود در منطقه را تضمین کند ولی همانگونه که نقشه های قبلی اش به بن بست رسید، این نقشه اش نیز به بن بست خواهد رسید.

منبع:العالم

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، داعش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.