کتاب جعفر طیار؛ مردی که اگر می‌بود منتشر شد

جعفر طیار، پسرعموی رسول خدا و برادر امیرالمؤمنین بود و جزء نخستین ایمان آورندگان به رسول خدا است.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،تقویم ماه جمادی الاول، روز‌های سختی را برای پیامبر و خانواده اش در خود ثبت کرده است. روز‌هایی که پس از آن، چشمان پیامبر را گریان کرده بود. روز‌هایی که حضرت علی (علی السّلام) در بیان آن فرمودند: «الان انفصم ظهری» روز‌هایی که غم را بر دل حضرت زهرا(س) نشاند. این چه غمی است که این چنین بر دل رسول و اهل بیتش نشسته؟! از دست دادن جعفر طیار، کسی که ما، تنها با نماز معروفی که از او در صفحه های تاریخ نشسته، در دورادور ذهن مان، نامی از او را به یاد داریم.

«جعفر طیار؛ مردی که اگر می‌بود...»

جعفر طیار، پسرعموی رسول خدا و برادر امیرالمؤمنین بود و جزء نخستین ایمان آورندگان به رسول خدا. او در جنگ موته، در حالی که روزه دار بود، هر دو دستش از بدن جدا شد، در حالی که بیش از هفتاد زخم بر بدن داشت. با ضربه ی دشمنان خدا، بدن مطهرش دو نیم شده و به شهادت رسید. به حدی که گفته اند: هروقت پیامبر اکرم(ص)  یاد این اتفاق می افتاد، چشمانش پُر از اشک می شد.

رسول خدا(ص) فرمودند: خداوند در بهشت، به جعفر دو بال عنایت فرموده تا سرتاسر بهشت را سیر کند. علاوه بر فضائل او، افتخارات دیگری نیز برای جناب جعفر، شمرده می شود. حضرت زینب کبری، عروس او و در خطبه ی معروف امام سجاد(ع) در شهر شام، از جناب جعفر به عنوان یکی از افتخارات خانواده ی پیامبر، نام برده شده است.

«جعفر طیار؛ مردی که اگر می‌بود...»

در دی ماه سال جاری و برای نخستین بار، همایشی با عنوان «جعفر طیار؛ مردی که اگر می بود» در شهر مقدس قم همراه با رونمایی از کتابی با همین نام در بنیاد فرهنگی امامت برگزار شد که رنگ و بوی دیگری به این روز‌ها بخشید. نویسنده ی کتاب، حجت الاسلام محمدمهدی معماریان است که سال ها با مطالعه بر زندگی این صحابی بزرگ پیامبر، توانست چنین کتابی را به زیور طبع، آراسته کند.

این کتاب در هفت فصل ولادت، اسلام، هجرت، بازگشت از حبشه، خانواده، نبرد موته و فضائل جعفر طیّار نگاشته شده است. مؤلف این اثر در مقدمه آن آورده است: بررسی و شناخت زوایای گوناگون زندگانی صحابی بزرگ پیامبر اسلام (ص) جناب جعفر بن ابی طالب به عنوان فصلی مهم و تأثیر گذار در تاریخ اسلام همواره مورد بی مهری و کم توجهی بوده است.

«جعفر طیار؛ مردی که اگر می‌بود...»

علی رغم اهمیت ویژه این موضوع تاکنون نوشته‌ای جامع، پیرامون شخصیت آن حضرت، جمع آوری و تألیف نشده است لذا با احساس نیاز به این امر مهم و ضروری پرداخته شده است.

گفتنی است جعفر، کنیه او ابوعبدالله و مشهور به جعفر طیار پسرعموی پیغمبر و از شهدای بزرگ صدر اسلام است که نزد پیامبر اکرم (ص) مقام و منزلت فراوانی داشت به گونه‌ای که رسول خدا (ص) او را به سرپرستی کاروان مسلمانان در مهاجرت به حبشه برگزید و پس از بازگشت جعفر از حبشه به او نمازی آموخت که به نماز جعفر طیار مشهور است، جعفر در جنگ موته به شهادت رسید و مزار او هم‌اکنون در اردن است.

«جعفر طیار؛ مردی که اگر می‌بود...»

در این مراسم، آیت الله سیدعلی حسینی میلانی، حجت الاسلام مهدی پور، حجت الاسلام معاونیان و اساتید و اهل علم بسیاری حضور داشتند. رسالت بوذری، اجرای مراسم را به عهده داشت و محمود حبیبی کسبی، حجت الاسلام محمد زمانی و استاد غلامرضا سازگار به شعرخوانی و اجرای برنامه پرداختند.

گقتنی است: همایش  «جعفر طیار؛ مردی که اگر می بود»  از شبکه سوم سیماپخش شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار