عشایر نماد اقتصاد مقاومتی/۲ برابر شدن میانگین درآمد خالص عشایر تا پایان سال ۱۴۰۰

میانگین درآمد خالص عشایر تا پایان برنامه ششم توسعه 2 برابر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، علایی مقدم قائم مقام سازمان  امور عشایر ایران بیان کرد: جامعه عشایر یک جامعه جست و جوری است که به علت تفاوت در اقلیم از استراتژی کوچ استفاده می کنند.
وی با بیان اینکه ۱ میلیون و دویست هزار عشایر در کشور وجود دارد افزود: آنها نماد اقتصاد مقاومتی هستند.

علایی مقدم گفت: باوجود داشتن ۸۴ میلیون هکتار مرتع در کشور این جمعیت کم ۳۴ میلیون هکتار از مراتع  کشور  و همچنین ۲۸ درصد از دام سبک کشور را در اختیار دارند 

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران افزود: ۲۵ درصد از گوشت کشور توسط عشایر تولید می شود که هر به ازای هر کدام از آنها گوشت ۱۶ نفر از مردم کشور تولید می شود که این اوج حضور امنیت غذایی در ایران است.

وی  با اشاره به اینکه حدود ۲۲ هزار عشایر به صورت رسمی توسط بسیج عشایر از مرزهای کشور دفاع می کنند گفت: در دنیایی که از توسعه پایدار و حفظ محیط زیست صحبت میشود عشایر حافظان آن هستند.

علایی مقدم بیان کرد: امروزه ۳۵ درصد صنایع دستی و ۴۰ درصد فرش در اختیار عشایر کشور قرار دارد.

قائم مقام سازمان امور عشایر استان اظهار کرد: تا به حال عشایر خدمات محور بوده اند اما اکنون باید از لحاظ معیشت و رفاه وضعیت بهتری را برایشان فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه میانگین درآمد خالص عشایر ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است گفت: باید تا پایان برنامه ششم این رقم را به دوبرابر برسانیم.

علایی مقدم با بیان اینکه: ۶۱۵ نفر از نمایندگان مجلس عضو فراکسیون عشایر ی مجلس هستند و در برنامه پنجم فقط یک بار آن هم در خصوص بیمه جامعه عشایر یاد شده بود که در امروز لاین تعداد در برنامه ششم به ۱۷ بار تغییر پیدا کرده است گفت:تلاش می کنیم تا پایان سال هزار و 400 با تکمیل زنجیره تولید گوشت و فرآوری لبنیات، توسعه کشت گیاهان دارویی در مراتع عشایر نشین و آموزش عشایر برای جذب توریست به ارتقای معیشت عشایر کشور کمک کنیم.

قائم مقام سازمان امور عشایر ایران با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی جزو استان‌های اول در خصوص جذب تسهیلات است گفت: امسال ۸۸۰  میلیارد تومان تسهیلات به بخش عشایری کشور اختصاص داده شده که ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار راس دام از مرتع خارج شده است.

وی در خصوص برنامه ها ی تنظیم شده در حوزه ی عشایر بیان کرد: تکمیل زنجیره ی تولید و عرضه تا سفره ی مردم،توسعه ی گردشگری و و بوم کردی، تولید، عرصه و فرآوری لبنی،ایجاد نمایشگاه های مرزی،گیاهان دارویی،توسعه اراضی شیب دار و ایجاد شرکت های خدماتی و فنی مهندسی عشایری از جمله این برنامه ها است.

علایی مقدم گفت: با استقبال عشایر از آخرین یافته های تحقیقاتی آنها توانستند تعداد دام پرواز بندی شده از سال ۹۴ تا ۹۷ را به ۳۴ هزار و ۸۸۵ تن برساند که با افزایش رو به رو بوده است.

قایم مقام سازمان امور عشایر ایران در خصوص نتایج حاصل از اجرای طرح زنجیره تولید گوشت قرمز بیان کرد: به ازای هر ۱۰ کیلو گرم علوفه ۱ کیلو افزایش وزن دام بوده است که آنرا به ۷ کیلو رساندیم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان برنامه ششم باید ۱۰۰ هزار خانواده را به انرژی های نو تجهیز کنیم در حال حاظر تنها ۲۸ هزار نفر از این نوع انرژی استفاده می کنند.

اختصاص 14 میلیارد تومان اعتبار به عشایر خراسان جنوبی

علوی مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری  گفت: یکی ازارزشمند ترین جوامع جامعه عشایری است زیرا دربخش های مرزی به عنوان مرزداران غیور و جزو ذخایر کشور محسوب می شوند.

وی بابیان اینکه در خراسان جنوبی این دومین جلسه شورای عشایر است که برگزار می شودافزود: تنها اداره کل امور عشایر نباید مشکلات مربوط آنها را دنبال کند بلکه همه دستگاه ها باید به این امر توجه کنند.

علوی مقدم گفت: با همکاری استاندار خراسان جنوبی کار گروه توجه به مناطق محروم شکل گرفته است که هدف آن برنامه ریزی مدون و مشخص در خصوص مسائل عشایری است.

حسین پور سرپست اداره کل امور عشایر استان افزود: در حال حاظر جمعیت عشایر استان 817 هزار نفر است که تنها 7 درصد از جمعیت عشایر کشور را دربر می گیرد و اگر نتوانیم برنامه ریزی مناسب در حوزه ی عشایرداشته باشم در بلند مدت این مناطق خالی از سکنه خواهد شد.
وی گفت: مجموع اعتبارات سازمان امور عشایر در سال جاری بالغ بر 230 میلیارد تومان بوده است 7 درصد از آن یعنی 14 میلیارد تومان به استان خراسان جنوبی اختصاص پیدا کرده است.

حسین پور افزود: از مجموع اعتبارات مصوب ملی که حدود 10 میلیارد تومان بوده، 30 درصد آن برای استان تخصیص داده شده است که با این حساب بیشترین اعتبار در شهرستان نهبندان و کمترین آن برای شهرستان بیرجند بوده است.

سرپست اداره کل امور عشایر استان در خصوص مبلغ اعتبار از حوزه ی سازمان امور عشایری  بیان کرد:  به لحاظ خانوار بیشترین مبلغ اعتبار به شهرستان بشرویه و کمترین آن برای شهرستان درمیان بوده است.

وی اظهار کرد: 50 درصد از عشایر استان به صورت سیار آبرسانی می شوند بدین معناکه از 15 هزار خانوار عشایری نزدیک به 7 هزار خانوار آب رسانی سیار برای دام و انسان می شوند.

حسین پور تصریح کرد: در خراسان جنوبی به طور میانگین از محل آبگیری تانکر ها تا محل اسکان عشایر حدود 30  تا 110 کیلومتر فاصله وجود دارد.

سرپست اداره کل امور عشایراز 15 پروژه عمرانی در حال اجرا در استان خبرداد و گفت: در صورت تامین اعتبار تا پایان سال مالی  در تیر ماه سال 98 به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی 20 سال با خشکسالی موجه است افزود: در حال حاظر 450 هزار تن علوفه یارانه ای است با اعتبار230 میلیارد تومان اعتبار نیازاست.

حسین پوردر خصوص پنل های خورشیدی گفت: حداقل 2000 خانوار در خواست این پنل ها را دارند که تنها 750 عدد آن در حال تامین شدن است.

سرپرست اداره کل امور عشایر افزود: در حوزه ی بهداشت و درمان 22 مورد  از مناطق عشایر در استان از خدمات ضعیفی بهره مند هستند که امیدواریم با همکاری علوم پزشکی استان اکیپ های سیار را در این مناطق قرار دهند.

اسد زاده نماینده جامعه عشایری استان گفت: تعاونی های استان باید بیش از پیش توانمند شوند و آیین نامه های احرایی سازماندهی به امور عشایری بیشتری باید تصویب شود.

وی افزود: خرید تضمینی تولیدات دائمی و گوشت قرمز مردم عشایر یکی از مشکلات آنها است که عوایدش به جیب دلال ها می رود.

برچسب ها: استانداری ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.