سرهنگ ترحمی خبر داد

۹۰ هزار تاکسی فرسوده در جاده‌های کشور تردد می‌کنند

رئیس اداره حقوقی پلیس راه گفت: ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در ایران وجود دارد که میزان تردد این تاکسی‌ها هشت برابر خودرو‌های عادی است.

۹۰ هزار تاکسی فرسوده در جاده‌های کشور در حال تردد هستندبه گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سرهنگ محمد ترحمی رئیس اداره حقوقی پلیس راه در جلسه کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا اظهار کرد: یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده و ۹ میلیون موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد. برهمین اساس  ۱۱ میلیون وسیله نقلیه در کشور در حال تردد است که ۳۵ میلیون نفر جمعیت با این تعداد وسیله نقلیه فرسوده درگیر هستند.

وی افزود:متاسفانه حیات اسقاط به واردات گره خورده است و از آنجا که واردات ممنوع شده است، اسقاط نیز صورت نمی‌گیرد.

سرهنگ ترحمی گفت: در کشوری که خودرو و موتورسیکلت تولید می‌شود، اسقاط نیز باید هم‌ راستا با تولید صورت گیرد و حتما باید تمهیداتی در این زمینه اتخاذ شود.

وی راه با اشاره به ماده ۸ قانون هوای پاک ادامه داد: این ماده قانونی محدودیت‌هایی برای خودرو‌های فرسوده در زمینه معاینه فنی و بیمه وضع کرده و لازم است که اهتمام جدی در زمینه اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های فرسوده انجام شود.

رئیس اداره حقوقی پلیس راه با بیان اینکه خودروی پیمایش و سوخت مولد‌های آلودگی هوا هستند، گفت: متاسفانه ما در زمینه این مولد‌ها هیچ تغییر خاصی ایجاد نکرده است و این‌ها را کاهش نداده‌ایم. انتظار داریم تولید کنندگان در زمینه نوسازی موتورسیکلت‌ها و خودرو‌ها جدی‌تر عمل کنند.

وی ادامه داد: چند ماه پیش مصوبه‌ای در هیات دولت وضع شد که بر اساس آن باید خودرو‌هایی که هشت لیتر مصرف سوخت داشتند نسبت به اسقاط خودرو اقدام کنند. متاسفانه عمر این مصوبه تنها یک هفته بود و بعد از یک هفته حذف شد. باید دقت کنیم که اگر جدیت سازمان حفاظت محیط زیست نبود مصوبه اسقاط موتورسیکلت‌های کاربراتوری نیز حذف می‌شد.

رئیس اداره حقوقی پلیس راه با تاکید بر اینکه حتما باید برای اسقاط وسایل نقلیه فرسوده تمهیدات لازم اندیشیده شود، تصریح کرد: انتظار داریم که در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برای سال آینده روی اسقاط موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های فرسوده تمرکز شود. دقت داشته باشیم که کارشناسان ایمنی ترافیک و سوخت معتقدند حتما باید مدیریت تقاضای سفر صورت گیرد، اما تا زمانی که حمل و نقل عمومی فرسوده است نمی‌توانیم در زمینه مدیریت تقاضای سفر نیز عملکرد مناسبی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۹۰ هزار تاکسی فرسوده در ایران وجود دارد، افزود: میزان تردد این تاکسی‌ها هشت برابر خودرو‌های عادی است. متاسفانه موضوع وسایل نقلیه فرسوده تا کنون مسکوت مانده است و انتظار داریم که در جلسات آینده کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا این موضوع در اولویت قرار گیرد. پلیس نیز در زمینه اسقاط خودرو‌ها و موتور‌های فرسوده در سنگر سازمان حفاظت محیط زیست است و از این موضوع حمایت می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترافیک ، آب و هوا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار