جریان زندگی در خانه‌های کاهگِلی دنانشینان / وقتی کاهگل جای خودرا با نمای سنگی و آجری عوض می‌کند

خانه های کاهگلی یادآور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی هستند که از شهر می‌آمدند، نان تیری می‌پختند و با متیل‌های شیرین خود از آن‌ها پذیرایی می‌کردند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر چه خانه‌های باصفا و صمیمی از جنس کاهگِل در شهر سی سخت در ورطه نانودی و جایگذینی هستند، ولی هنوز هم بوی خوش کاهگِل گرما بخش زندگی برخی از دنانشینان است.


بیشتربخوانید: جاذبه‌های بهشت ناشناخته ایران/ از قطب گیاهان دارویی تا نقطه‌ای برای پیوند تاریخ و طبیعت


با پیشرفت جوامع و افزایش تجملات، اکثر خانه‌های کاهگلی قدیمی جایشان را با نمای سنگی و آجری عوض کرده‌اند. دیگر از آن خنه قدیمی که سقفش با چوب و دیواره اش با کاهگل ساخته شده است چیزی به چشم نمی‌خورد، گویی زمان رنگ عوض کرده و مردمانش نیز از نسلی به نسل دیگر تغییر کرده اند.

در روزگار نه چندان دور بافت همه خانه‌های شهر سی سخت و روستا‌های اطراف از کاه و گل و به اصطلاح از خشت ساخته می‌شد، خانه‌هایی که صفا و صمیمیت منحصربفردی داشتند، اکنون با پیشرفت جوامع شهری و افزایش مهاجرت و شهرنشینی، بافت زیبا و خاطره انگیز شهر سی سخت و حتی روستا‌های اطراف از بین رفته و اکنون تنها تعداد انگشت شماری از این خانه‌های باصفا و خاطره انگیزه را در شهر سی سخت مشاهده می‌کنم.

این خانه‌ها یادآور پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی هستند که آخر هفته‌ها برای نوه‌های خود که به اصطاح از شهر می‌آمدند نان تیری می‌پختند و با متیل‌های شیرین خود از آن‌ها پذیرایی می‌کردند.

ما انسا‌ها عادت داریم بگذاریم چیزی از بین برود سپس با هزینه‌های گزاف به فکر نگهداری و مرمت آن باشیم، بی شک بافت قدیمی هر شهر و روستا تداعی گر فرهنگ و یاداور خاطرات تلخ و شیرین آن منطقه است.

مسوولان شهر و استان باید چاره‌ای بیندیشند که بافت‌های اندک قدیمی و سنتی بجای مانده از گذشته در شهرستان دنا از بین نرود چرا که این بنا‌ها میراثی هستند از نسل‌های گذشته که نسل کنونی باید به آیندگان بسپارند.

روستا‌های شهرستان دنا اغلب دارای بافت‌های قدیمی بوده که اکنون این روستا‌ها نیز دستخوش تغییرات در معماری خانه‌ها شده اند و اقدام به ازبین بردن بافت قدیمی خانه‌ها کرده اند.

یکی از روسستا‌های شهرستان دنا که هنوز آن بافت قدیمی و دلنشین خود را حفذ کرده است روستای زیبای "کریک" بوده که به ماسوله جنوب مشهور است و خانه‌ها به گونه‌ای ساخته شده است که صفا و صمیمیت روزگاران قدیم را تداعی می‌کند.

روستای کریک از توابع شهرستان دنا به عنوان روستای هدف گردشگری استان کهگیلویه وبویراحمد معرفی شده، امروز در نبود بودجه و اعتبار کافی برای بازسازی، کم کم رو به تخریب می‌رود که این امر خبر خوشایندی برای تاریخ دوستان و طبیعت گردان نیست.

در ادامه تصاویری از بافت قدیمی خانه‌های کاهگلی شهر سی سخت و روستای کریک دنا آمده است:

منبع: سفیر دنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار