آموزش تهیه بادمجان شکم پر

در این مطلب قصد داریم دستورالعمل تهیه بادمجان شکم پر را به شما عزیزان آموزش دهیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بادمجان از آن دسته غذا‌هایی است که کمتر کسی آن را رد می‌کند و تقریبا می‌توان گفت اکثر افراد عاشق غذا‌های آمده شده با بادمجان هستند.

بادمجان را می‌توان به صورت سرخ شده، یا با گوجه به حالت خورشتی یا کشک بادمجان و یا شکم پر استفاده کرد که هر کدام از این‌ها طعم خوب و خوشمزه‌ی خود را دارد. در این مطلب قصد داریم طرز تهیه بادمجان شکم پر را بیان کنیم.

این غذا در شهر‌های مختلف کشورمان با روش‌های مختلفی طبخ می‌شود. می‌توانید بادمجان شکم پر را بدون گوشت چرخ کرده تهیه کنید. ضمن اینکه می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن این غذا به آن قارچ و پنیر پیتزا هم اضافه کنید. این غذای خوشمزه را ما ایرانی‌ها به دلمه بادمجان می‌شناسیم.

یکی از نکاتی که قبل از پخت این غذا باید در نظر گرفته شود، این است که حتما بادمجان‌ها را یکی دو ساعت از قبل در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود و همچنین روغن کمتری مصرف کند.


بیشتر بخوانید


مواد لازم برای تهیه بادمجان شکم پر:

بادمجان ۴ عدد

پیاز متوسط ۲ عدد

گوجه فرنگی ۳ عدد

روغن مایع به اندازه کافی

گوشت چرخ کرده ۲۰۰ گرم

سبزی خشک ۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق غذاخوری

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه:

برای تهیه بادمجان شکم پر، ابتدا بادمجان‌ها را پوست می‌گیریم ومی شوییم و مقداری نمک روی آن‌ها می‌پاشیم و به مدت ۳۰ دقیقه صبر می‌کنیم تا هم تلخی بادمجان و هم آب اضافه آن کاملا خارج شود. همانطور که گفتیم این کار باعث می‌شود بادمجان‌ها روغن کمتری نیز جذب کنند.

یکی از نکاتی که قبل از پخت این غذا باید در نظر گرفته شود، این است که حتما بادمجان‌ها را یکی دو ساعت از قبل در آب نمک قرار دهید تا تلخی آن گرفته شود و همچنین روغن کمتری مصرف کند.

در این مدتی که بادمجان‌ها را داخل آب نمک قرار دادیم تا تلخی آن گرفته شود، بهتر است مواد داخل بادجان را آماده کنیم.

برای تهیه این مواد، پیاز‌ها را پوست می‌گیریم و می‌شوییم و روی تخته نگینی خرد می‌کنیم و در تابه‌ای روغن به میزان لازم می‌ریزیم و حرارت را کم می‌کنیم تا داغ شود سپس پیاز‌ها را در آن تفت می‌دهیم تا نرم و طلایی شوند.

سپس کمی زردچوبه روی پیاز‌ها می‌ریزیم و رب گوجه فرنگی را هم به آن اضافه می‌کنیم و تفت می‌دهیم تا سرخ شود و طعم خام آن از بین برود و زیر شعله همچنان کم است و ما پس از سرخ شدن رب گوجه فرنگی و تفت دادن آن نیمی ازمواد را برای تهیه سس مخصوص بادمجان شکم پر بر می‌داریم و کنار می‌گذاریم.

در مرحله بعد گوشت چرخ کرده را داخل تابه می‌ریزیم و با مواد تفت می‌دهیم و کمی نمک، فلفل سیاه روی آن‌ها می‌ریزیم و مجددا تفت می‌دهیم تا رنگ گوشت کاملا تغییر کند، بعد نیمی از سبزی خشک (مانند، گشنیز، جعفری، ترخون و ...) را روی مواد می‌ریزیم و خوب تفت می‌دهیم تا مواد کاملا مخلوط شوند و تابه را کنار می‌گذاریم.

سپس گوجه فرنگی‌ها را می‌شوییم و با رنده ریز رنده می‌کنیم و در قابلمه‌ای می‌ریزیم و نصف لیوان آب روی آن می‌ریزیم و مخلوط پیاز داغ و رب گوجه فرنگی که کنار گذاشته بودیم را به مواد قابلمه اضافه می‌کنیم.

باید حرارت را ملایم کنیم تا آب داخل قابلمه بجوش بیاید، آن وقت نمک و فلفل سیاه روی مواد سس می‌ریزیم و صبر می‌کنیم و ۳ دقیقه بعد قابلمه را از روی حرارت بر می‌داریم و کناری می‌گذاریم.

اگر به بادمجان‌ها نمک زیادی زده باشیم، بهتر است آن را آب بکشیم، تا باعث شوری غذا نشود، ولی اگر نمک آن کم باشد، نیاز به آبکشی نیست و تنها با دستمال می‌توانیم آن را خشک کنیم و و از طول آن‌ها با چاقو می‌بریم تا پایین، ولی نصف نمی‌کنیم فقط یک برش عمیق به وسط بادمجان‌ها می‌زنیم، چون مواد را داخل آن‌ها می‌خواهیم بریزیم.

در مرحله بعد در یک تابه روغن می‌ریزیم و روی شعله با حرارت کم اجازه می‌دهیم تا روغن داغ شود و بادمجان‌ها را داخل تابه می‌چینیم تا سرخ شود. هر دو طرف بادمجان‌ها را سرخ می‌کنیم. داخل تمام بادمجان‌های سرخ شده را با قاشق از مایه گوشت پر می‌کنیم.

سپس در قابلمه‌ای که سس درست کردیم بادمجان‌های شکم پر را می‌چینیم و مجددا قابلمه را روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا آب سس تبخیر شود و بادمجان‌ها طعم سس را جذب کنند. در آخر بادمجان‌های شکم پر را در دیس می‌کشیم ومیل می‌کنیم.
بادمجان شکم پر

روش دوم:

روش دیگری هم برای تهیه این غذای خوشمزه وجود دارد. در این روش می‌خواهیم از پنیر پیتزا هم استفاده کنیم:

مواد لازم برای تهیه بادمجان شکم پر:

بادمجان شیرین و کوچک (یک کیلو)

گوشت چرخ کرده (۱۵۰گرم)

پیاز متوسط (یک عدد)

روغن، نمک، زردچوبه، آویشن، فلفل قرمز، به مقدار دلخواه

قارچ و نخودفرنگی‌

طرز تهیه:

این غذا تا حد زیادی سلیقه‌ای است، یعنی می‌توانید موادی که طعمشان را دوست دارید به موارد داخل بادمجان اضافه یا کم کنید.

در ابتدا بادمجان‌ها را تمیز با آب سرد می‌شوییم و با چاقوی تیز آشپزخانه آن را پوست می‌کنیم و دقیقا از وسط، آن‌ها را به دو نیمه مساوی قاچ می‌زنیم. با کمک همون چاقو یا یک قاشق شربت‌خوری، یا هر چیزی که راحتری هستید داخل بادمجان‌ها را خالی می‌کنیم. بعد با یه برس روی سطح بادمجان‌ها را روغن می‌زنیم. دلیل اضافه کردن روغن این است که در اثر حرارت فر، قبل از پخته شدن کامل، بادمجان‌ها خشک و جمع نشوند.

در مرحله بعد باید بادمجان‌ها را داخل فر بگذاریم. فر‌های مختلف درجه حرارت‌ها و طبقات متفاوتی دارند و یک استاندارد همگانی برای آن‌ها وجود ندارد. بادمجان‌ها را در دمای ۱۷۵ درجه، روی حالتی که هم از بالا، هم از پایین حرارت به آن‌ها وارد شود، بین پانزده تا بیست دقیقه (با توجه به ابعاد بادمجان‌ها) قرار می‌دهیم تا به پخت مطلوب و مورد نظر برسند.

حتما با روغن روی بادمجان‌هایی که شکمشان رو خالی کردیم بپوشانیم، تا بافت نرم و شکل ظاهری بهتری پیدا کنند. چون اگر به بادمجان روغن نزنید به سینی می‌چسبد.

در این مدت زمانی که بادنجان‌ها درداخل فر می‌پزند، مواد داخل آن را آماده می‌کنیم. برای اینکار پیاز‌ها را خرد می‌کنیم و در روغن تفت می‌دهیم. زردچوبه و فلفل (یا هر ادویه‌ای که دوست دارید) اضافه می‌کنیم و در حد چند ثانیه تفت می‌دهیم. گوشت چرخ کرده را به این مواد اضافه می‌کنیم، کمی صبر می‌کنیم تا رنگ گوشت حالت پختگی به خودش بگیرد.

برای خوشرنگ کردن این مواد از دو قاشق رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنیم. می‌توانید هر مواد دیگری را که دوست دارید به این معجون خود اضافه کنید. در واقع نخود فرنگی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، قارچ، ذرت، جعفری ساطوری شده مواد دل‌خواهی هستند که اگر دوست داشته باشید می‌تونید به مواد پایه بادمجان شکم پر اضافه کنید.

با اضافه کردن این مواد، مایه درون بادمجان آماده شده است.

در مرحله بعد بادمجان‌ها را از فر بیرون می‌آوریم و یک لایه نازک پنیر پیتزا درون آن‌ها می‌ریزیم. بعد با دقت و حوصله درون بادمجان‌ها را با مواد گوشتی پر می‌کنیم و باز روی آن‌ها هم پنیر پیتزا می‌ریزیم. حالا بادمجان‌های شکم‌پر را باید درون فر بگذاریم. آن‌ها را چک کنید، توی این مرحله باید تا حدی داخل فر بمانند که پنیر‌ها آب شوند. در این مرحله ده دقیقه حرارت بالای فر را روشن می‌کنیم.

با آب شدن پنیر پیتزا، بادمجان ها‌ی شکم پر آماده خوردن می‌باشد.

نکات مهم:

بادمجان‌ها باید شیرین باشند تا طعم تلخ آن مزه بدی به غذا ندهند.

حتما با روغن روی بادمجان‌هایی که شکمشان رو خالی کردیم بپوشانیم، تا بافت نرم و شکل ظاهری بهتری پیدا کنند. چون اگر به بادمجان روغن نزنید به سینی می‌چسبد.

قسمت سبز رنگ بالای بادمجان را اصلا نبرید، چون هم شکل ظاهری آن به هم می‌ریزد و هم ممکن است اصطلاحا بادمجان‌ها وا بروند.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

برچسب ها: خانه داری ، آشپزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار