به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،کاهش قدرت بازدارندگی جرایم ارتباط مستقیم با افزایش میزان تصادفات داشته است و طبق آماری که از مرجع پزشکی قانونی کشور در هشت ماهه اخیر سال ۱۳۹۷ به دست آمده است میزان آمار تصادفاتی که منجر به فوت افراد شده، نسبت به سال گذشته ۰.۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

مهران قربانی عضو هیئت مدیرهی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در رابطه با تصادفات جادهای اظهار کرد: رشد ۳.۵ درصدی تصادفات با رشد ترافیکهای جادهای ارتباط مستقیم دارد و با افزایش ۱۳ تا ۱۴ درصدی ترافیک جادهها افزایش تصادفات جادهای اتفاق عجیب و غریبی نیست.
وی افزود: یکی از دلایل افزایش ترافیک و به دنبال آن تصادفات جادهای کاهش سفرهای هوایی به مقاصد داخلی و خارجی است. لذا به دلیل افزایش قیمت بلیت هواپیما میزان تمایل به سفرهای هوایی داخلی و خارجی کاهش پیدا کرده است و بخشی از تقاضای سفر به شبکههای جادهای منتقل شده است.
بیشتر بخوانید: ۸ درصد جانباختگان حوادث رانندگی کودکان هستند/ اجباری شدن استفاده از صندلی کودکان در خودروها
تعداد افرادی که بر اثر تصادفات درون شهری و برون شهری جان باختهاند ۱۱۶۰۸ نفر و تعداد مصدومان ناشی از تصادفات ۲۵۹۹۸۸ نفر گزارش شده است. در تصادفات دورن شهری، استان فارس با بالاترین میزان تصادف در صدر جدول قرار گرفته است و همچنین استان کهگیلویه و بویراحمد با کمترین میزان تصادفات به عنوان کم تلفاتترین شهر در تصادفات شناخته شده است.

سرهنگ نادر رحمانی رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا اظهار کرد: عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم عامل ۶۴ درصد تصادفات است و پس از آن تخطی از سرعت مطمئنه، تغییر مسیر ناگهانی و انحراف به چپ در رتبههای بعدی و مهم علل تصادفهای درون شهری قرار گرفتهاند.
با توجه به افزایش تعداد تلفات تصادفات رانندگی و افزایش تخلفات رانندگی حالا ناجا به فکر آن افتاده تا طرح افزایش جرایم رانندگی را کلید بزند.
سردار ایوب سلیمانی جانشین فرمانده ناجا روز گذشته در این ارتباط گفت: طبق قانون، قواعد راهنمایی و رانندگی هر سه سال یکبار باید بازنگری شود و متناسب با نوع تخلف و شدت آن افزایش پیدا کند تا خاصیت بازدارندگی داشته باشد و این ویژگی را از دست ندهد. در حال حاضر سه سال از مدت تعیین جریمههای راهنمایی و رانندگی گذشته و طبق روال وظیفه دولت است که به این موضوع بپردازد.
بیشتر بخوانید: رانندگان بیسواد ۴۳ درصد تصادفات درون شهری را رقم زدهاند
وی افزود: از آنجایی که دولت با افزایش ۳۷ درصدی درآمدهای خود از محل جرایم راهنمایی و رانندگی برخوردار است، مبلغ جریمه به حساب نیروی انتظامی واریز نمیشود و دولت باید افزایش جریمه را تأیید کند.
جانشین فرمانده ناجا تأکید کرد: مسئولان در افزایش نرخ جریمه تخلفات راهنمایی و رانندگی به سایر مولفههای اجتماعی و شرایطی که در جامعه وجود دارد و همچنین مشکلات اقتصادی مردم توجه میکنند و افزایش نرخ جریمهها با توجه به تمامی این مسائل اتفاق میافتد.
انتهای پیام/
1-جریمه قدرت بازدارندگی ندارد
2- مبارزه با ماموران خاطی
3- مصوب کردن قوانین بازدارنده
الف- شرکت در کلاس های آموزشی
ب- محرومیت از رانندگی به صورت زمانی-و در صورت تکرار مادم العمر
ج-هدایت افراد خاطی جهت تست روانشناسی
د-بالا بردن فرهنگ رانندگی
و بازهم تکرار می کنم مبارزه با ماموران خاطی در صدر همه این امور می باشدکه هم وجه ماموران که شب و روز در جاده های خطر ناک خدمت می کنند را خراب می کنند و هم وجه نیروزی انتظامی و هم قوانین خوب اجرا نمی شود
مثلا طرز خط كشي كردن وزارت راهيا جوريه كه به جاي اينكه ماشينا رو از هم دور كنه تا حد برخورد آينه بغلا به هم نزديكشون ميكنه
آمار پیش پلیس است و رانندگی افتضاح مردم هم جلو چشمون.
جاده هم دلیل میشه و وزارت راه باید درست کنه.
اما رانندگی افتضاح دلیل میشه.
معلوم شد عيب از جايي ديگه است و اين چيزا فقط برا كاسبيه
به نظر شما چرا در کشورهای اروپایی اینقدر خوب رانندگی می کنند؟
بله، رفاه اجتماعی ، استاندارد جاده و خیلی چیزهای دیگه تاثیر داره.
ولی عامل دیگه سختگیری در این کشورهاست.
رد کردن چراغ قرمز را می فرستند دادگاه.
گواهینامه را سریع باطل می کنند.
تمام این تخلفاتی که معمولا پلیس نمیاد، را با جرثقیل می برند.
شما اگر بدونی مثلا اگه چراغ قرمز رد کنی باید بری دادگاه و بدویی دنبال ماشین یا موتورت، دیگه کسی جرئت می کنه رد بشه؟
داریم از رو خط عابر رد میشیم (با عابرین خلافکار کار ندارم) یارو سرشو میندازه میره تازه برای عابر بوق میزنه که دارم رد میشم.
اگه راهنمایی رانندگی ماشین این رو توقیف کنه و بفرسته دادسرا برای به خطر انداختن عابر، آیا فکر نمی کنید مشکل حل نمیشه؟
چند دهه گفتیم لطفا درست رانندگی کنید، درست شد؟
نه فقط جریمه باید سنگین بشه، بلکه ماشین ها باید توقیف بشه.
اگه خودروها بی کیفیت هستن باز هم من و شما مقصر نیستیم و این هم به خاطر بی توجهی یک سری دیگه از مسئولین هست که خدا به اینها هم خیر نده.
حالا که مجبوریم گاهی از خودرو استفاده کنیم و جون خودمون و مسافرامون برامون مهم هست بهتره که فرهنگ رانندگی رو در خودمون تقویت کنیم تا کمتر آسیب ببینیم.این کاریه که از دستمون برمیاد.
به امید روزی که مسئولین هم سر عقل بیان و اون دو مورد اولی رو درست کنن.انشاء الله
خودروهای بی کیفیت وظیفه وزارت صنعت و سازمان ملی استاندارد. اینجا شکایت کنید و اگر کاری از پیش نرفت، دیوان عدالت اداری شکایت کنید.
در مورد رانندگی مردم باید درست بشوند ولی چون یک سری خلاف می کنند و کسی جلوشونو نمی گیره باید مجازات بشن.
باور کنید امار کشته های خیلی خیلی خیلی کاهش پیدا میکنه
اگر جریمه زیاد بشه، مردم نمیگن خلاف می کنم فوقش پولشو می دم.
یاد میگیره یا خلاف نکنه و یا آدم بشه.
البته کار بهتر اینه که ماشین ها رو توقیف کنند.
اما اینجا بحث چیز دیگری است که رانندگی ایرانی ها افتضاح چون جرایم بازدارنده نیست. الان شده که یارو خلاف می کنه و میگه پولشو میدم تا بزنه یکی رو بکشه و بعد احساس ندامت کنه. فرمول ساده است، خلاف نکن تا جریمه نشی و اگه می خوای با خلاف مردم را به خطر بندازی باید ماشینت توقیف بشه یا یادمیگری مثل آدم رانندگی کنید یا دیگه ماشین سوار نشو.
یعنی دقیقا هر چه به جلو میریم خودرو کیفیت بدتری داره
مثلا ترمز یه خودروی مدل 91 بهتر از 97 - ضخامت بدنه همینطور -
فقط خدا نگهدار جون مردم باشه