وزیر راه و شهرسازی:

لغو قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد مهم‌ترین دست آورد برجام است /شایسته‌سالاری و فساد ستیزی از شرایط انتخاب مدیران

اسلامی گفت: شایسته‌سالاری و فساد ستیزی از مهم‌ترین شرایطی است که برای انتصابات وزارت راه و شهرسازی ملاک عمل قرارگرفته است.

لغو قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد مهم‌ترین دست آورد برجام است /شایسته‌سالاری و فساد ستیزی از شرایط انتخاب مدیرانبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی در نشست با مدیران حراست‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی بابیان اینکه وظیفه حراست وظیفه مهمی است تصریح کرد: هیچ تردیدی نباید داشت که مهم‌ترین عاملی که می‌تواند به انقلاب ضربه بزند از بین بردن مشروعیت نظام است و دشمن از بدو پیروزی انقلاب همواره تلاش کرد تا مشروعیت نظام جمهوری اسلامی را زیر سؤال ببرد و سال‌ها سعی کرد تا بگوید که نظام ایران دارای مشروعیت نبوده و این نظام حاکم خواست تمامی مردم نیست.

وی با اشاره به اینکه چندین هزار رادیو، تلویزیون، سایت و رسانه همواره مسئله عدم مشروعیت را در اذهان تبلیغ می‌کنند، افزود: دشمن تلاش دارد با عملیات روانی و بی‌ارزش کردن دست‌آورد‌های انقلاب نظام جمهوری اسلامی را ناکارآمد جلوه دهد که البته با حضور همه‌جانبه مردم در صحنه‌هایی، چون انتخابات و راهپیمایی‌ها و ... و مشارکت بالا نتوانسته به نتیجه مطلوب خود دست یابد.

اسلامی ادامه داد: مردم وظیفه خود را به‌درستی درک کرده و به‌درستی این وظیفه را انجام می‌دهند و همین امر یک پشتوانه محکم برای نظام است به همین علت دشمن فاز عملیات روانی خود را از مشروعیت به سمت مقبولیت نظام جمهوری اسلامی ایران تغییر داد.

وی بابیان اینکه مقبولیت دارای چندین پیش‌فرض مشخص است افزود:یکی از این پیش‌فرض‌ها، فساد اداری است و امیدوار است که با غفلت مسئولین این فساد اداری را به یک باور همگانی تبدیل کند و بتواند این‌گونه جلوه دهد که مسئله فساد اداری به‌صورت سیستماتیک درآمده است و همه افراد مسئول فاسد هستند.

این عضو کابینه رانت و رانت‌خواری، امضاء‌های طلایی و فامیل بازی را جلوه‌های زشت فساد دانست و تصریح کرد: طریقه دوم خدشه به مقبولیت نظام، برهم زدن مناسبات رسمی و انتقال دادن این مناسبات به کانال‌های غیررسمی بود که در قالب تحریم اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از تحریم می‌کنیم یعنی اینکه فروشنده و کسی که مسئول تحصیل درآمد است ارتباط مستقیمی باهم ندارند و همین امر موجب می‌شود که جنس خریداری‌شده هم گران‌تر به فروش برسد و هم باعث ارزش‌افزوده و فساد در سیستم مدیریت کشور شود.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه اگر به مردم القا شود که مسئولین همه دزد و فاسد هستند مقبولیت نظام زیر سؤال خواهد رفت گفت: وقتی با چنین دشمنی و چنین نقشه‌ای مواجه هستیم که هدف اصلی آن ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی است و به هیچ‌چیز جز منافع خود فکر نمی‌کند تکلیف داریم که از همه ابزار‌ها استفاده کرده و با یک مدیریت قوی و منسجم و انضباط فکری و دقیق و پابرجا به کمک نظام جمهوری اسلامی رفته و به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که مشروعیت و مقبولیت هر دو کنار هم ارتقا یابند، زیرا این دو عامل با یکدیگر رابطه مستقیم دارند به این منظور که در صورت کاهش مقبولیت مشروعیت کاهش می‌یابد و با بالا رفتن مشروعیت به تبع مقبولیت آن نیز افزایش‌یافته است.

وی بابیان اینکه دشمن به نقطه درستی در سیستم مدیریتی ما دست گذاشته است افزود: اگر ما مراقب نباشم می‌تواند از این مسئله نتیجه بگیرد، زیرا مردم با انقلاب خود افراد فاسد را خارج کردند و بعد توقع ندارند که افراد جایگزین آن‌ها با پوشش اسلام، ایمان و قرآن همان فساد‌های دوره گذشته را در سیستم اداره کشور پیاده‌سازی کنند.

اسلامی تصریح کرد: دولت در این چندساله تمهیداتی در پیش گرفت تا بتواند از فضای تحریم خارج‌شده و بهانه‌ها را از دشمن بگیرد که اوج این تمهیدات در برجام خود را نشان داد و ما را از فصل ۷ منشور ملل متحد خارج کرده و به لغو قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد انجامید که می‌توان این مسئله را مهم‌ترین دست‌آورد برجام دانست.

وی با تأکید بر اینکه با اجرایی شدن برجام دیگر بهانه‌ای برای دشمن وجود نداشت و چرخ کشور وارد مسیر خود شده بود، اظهار کرد: کشور در حال طی کردن مسیر توسعه خود بود و در همین لحظه بود که آمریکایی‌ها متوجه شدند که این مسیر توسعه راهی است که آن‌ها را از اهدافشان دور می‌کند و به همین خاطر سریعاً معاهده بین‌المللی خود را برهم زدند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد:دولت برای اینکه در شرایط فعلی و قبلی سلامت اداری را تضمین کند دست به تصویب دولت الکترونیک زد تا بتواند در بستری شفاف سلامتی خود را ارتقا داده و مردم بتوانند راحت‌تر سرویس خود را دریافت کرده و بسیاری از مراجعات که می‌توانست فساد برانگیز باشد از بین برود و در همین راستا سال گذشته رئیس‌جمهوری دستور داد تا در تمامی ادارات و وزارت‌خانه‌ها یک میز خدمت وجود داشته باشد که همه افراد مراجعه‌کننده تنها از یک فرد و از میز خدمت مسائل خود را پیگیری کنند تا به‌وسیله آن برخورد‌های فیزیکی فسادبرانگیز به حداقل رسد.

به گفته اسلامی اقدامات دولت در رفع تحریم‌ها و ایجاد دولت الکترونیک به ارتقا با ارتقا کیفیت عملکرد و سلامت اداری منجر شد و روزبه‌روز جایگاه مشروعیت و مقبولیت نظام را در بین مردم ارتقا داد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود د. رابطه با وزارت راه و شهرسازی و جایگاه آن نیز در بین مردم گفت:در رابطه با وزارت راه و شهرسازی باید گفت که سه عامل سکونت، فعالیت و حرکت هر سه به این وزارتخانه مربوط و بازندگی مردم سروکار دارد که حرکت تند و یا کند آن باعث حرکت‌های تند و یا کند مردم می‌شود و اگر ما به وظایف خود واقف نباشیم باعث مشکلات برای مردم شده و درنتیجه به کشور و نظام آسیب جدی وارد خواهد آمد.

وی بابیان اینکه در جایگاهی که وزارت راه و شهرسازی قرارگرفته است نقش حراست بسیار مهم جلوه می‌کند، افزود: به همین خاطر نباید نیرو‌ها احساس کنند که در حال انجام به کار اداری صرف هستند، درحالی‌که کار حراست کار مستمر شبانه‌روزی با درگیری‌های بسیار است و این حراستی‌ها هستند که باید از اتفاقات مهم جلوگیری کرده و قبل از وقوع مشکلات جلوی لطمات به کشور را بگیرند.

اسلامی با یادآوری برخی از اتفاقات گذشته در وزارت راه و شهرسازی گفت: اتفاقاتی که درگذشته در این وزارت‌خانه افتاده است به عملکرد کشور لطمه زده و به همین خاطر ۳ تحقیق و تفحص در مجلس شورای اسلامی در مورد عملکرد‌های سازمان‌های تابعه و خود وزارت‌خانه در مجلس در جریان است که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین این بحث‌های غیرشفاف را موضوع اختصاص قیر دانست و افزود: موضوع تخصیص قیر بسیار سؤال‌برانگیز شده است، زیرا در چند سال گذشته ۶۰ هزار تن قیر به وزارت راه و شهرسازی تخصیص‌یافته بااین‌حال طبق گزارش‌ها همه این میزان فقط به ۳ پیمانکار اختصاص‌یافته است و حواله قیر‌های تحویلی نیز در حساب این پیمانکاران منظور نشده است که همین عامل مشخص است که فسادی در کار بوده و باید توسط حراست تذکر داده می‌شد.

وی با طرح این پرسش که چرا باید اعمال ما غیرشفاف باشد و پاسخ درستی به دستگاه‌های نظارتی نیز ندهیم، تصریح کرد: چرا درگذشته اجازه داده‌شده است که مسائل آن مقدار پر ابهام باشد و اقدامات به‌گونه‌ای صورت گیرد که راهی جز تحقیق و تفحص برای مجلس باقی نگذارد البته این تحقیق و تفحص‌ها یک سالی است که در مجلس در جریان‌اند و پاسخ‌های گذشته قانع‌کننده نبوده که همین امر باعث شده تا این مسئله به صحن برود و رای‌گیری برای آن صورت گیرد.

اسلامی ادامه داد: در کنار تحقیق و تفحص‌های مجلس باید دقت کرد که بازرسی کل کشور نیز موارد بسیاری را از این وزارت خانه سوال کرده، اما وزارت خانه به سوالات آن‌ها جواب نداده و باعث تنش در این حوزه نیز شده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم بابیان اینکه اتفاقات روی‌داده از دو عامل مدیریت ناآگاه و یا مشکلات سیستم خارج نیست افزود: درصورتی‌که مدیر ناآگاه باشد به‌وسیله تذکر متوجه اشتباه خود خواهد شد، ولی اگر سیستم دارای ایراد است این مسئله به حراست بازمی‌گردد که چرا نتوانسته به مسائل اشراف داشته باشد؟

وی تصریح کرد: درواقع پذیرفته نیست که حراست از مسائل مختلف و گوناگونی که در حوزه وزارت راه و شهرسازی می‌گذرد بی‌اطلاع باشد البته گاهی دیده‌شده است که مردم زودتر از حراست به مسئولین مسائل را گوشزد کرده‌اند که این مسئله با ماهیت حراست که باید همیشه و ۲۴ ساعته بر مسائل اشراف داشته باشد مغایر بوده، زیرا اگر اتفاقی در شرف تکوین باشد از اتفاقات کوچک شروع خواهد شد و اگر در همان وهله اول جلوی آن گرفته شود به بزرگ شدن مسئله منجر نخواهد شد.

اسلامی با تأکید بر اینکه باید حراست به دنبال عوامل برخی از اتفاقات باشد و در صورت یافتن عامل اصلی به‌سوی اصلاح آن گام بردارد اظهار کرد: اتفاقی نباید روی دهد که الزامات ایمنی در آن رعایت نشده باشد و در شرایط عادی در مسائل یومیه باید همه مسائل طبق چک‌لیست انجام شوند.

وی با اشاره به اینکه هیچ ملاحظه‌ای نباید با فاسد داشت و باید طبق سیستم و ضوابط به‌گونه‌ای رفتار شود که فساد در نطفه خفه شده و از بین برود گفت: همه عملیات و مسائل باید به‌صورت درست در وزارت راه و شهرسازی رعایت شود به این خاطر که اگر مشکلی وجود دارد یا در مدیریت فردی یا در سیستم معیوب است که باید به‌وسیله شما این مشکلات یافته و حل شوند.

اسلامی نکته بعدی حائز اهمیت را انگیزه خدمتی در نیرو‌های وزارت خانه خصوصاً حراست دانست و تأکید کرد:نباید بگذاریم در انتصابات و برخورداری‌ها تبعیضی رواج یابد و شایسته‌سالاری باید محقق شود، زیرا این عمل را ما در وزارت خانه با شروع به کار کمیسیون انتصابات آغاز کرده‌ایم و بدون تصویب این کمیسیون هیچ انتصابی را انجام نمی‌دهیم. کارکرد کمیسیون مربوطه بر اساس یک ضابطه شکل‌گرفته و آن شایسته‌سالاری و دوری از فساد است البته باید این کمیسیون‌ها در سازمان‌های تابعه و استان‌ها نیز شکل بگیرد و جلسات آن با حضور رئیس حراست برگزار شود.

وی بابیان اینکه فساد دو نوع است یا مالی یا ضعف مدیریتی گفت:ما نمی‌پذیریم که افراد توسط دیگران برای مسئولیت‌های این وزارت خانه معرفی شوند. باید به شیوه‌ای مدیریت کرد تا رشد سلسله مراتبی نیرو‌ها محقق شده و انگیزه افراد شایسته برای خدمت به مردم افزایش یابد، زیرا اگر انگیزه خدمتی نزول کند مشکلات افزایش می‌یابد.

اسلامی با تأکید بر اینکه باید حراست به‌گونه‌ای حرکت کند که کار از رکود خارج‌شده و به‌سوی حرکت پیش رود افزود: در بحث وزارتخانه نکاتی حائر اهمیت است و آن این است که سرمایه اجتماعی مردم برای ما مهم بوده، زیرا همیشه این وزارت خانه با تجمع‌هایی مواجه است که ناشی از عدم کارایی‌های سیستمی است.

وی با بیان اینکه در امور فعلی وزارت خانه جلب رضایت مردم در سطح کشور و تغییر نگرش‌های قبلی به مردم جاری است اظهار کرد: درگذشته مسئولین قبلی با روش‌های نامناسبی با تجمعات به‌حق مردم برخورد می‌کردند و با ناسزاگویی و بی‌توجهی و بی‌محلی به این تجمعات پاسخ می‌دادند که این امر در این دوره پذیرفته نیست و ما امروز به دنبال آن هستیم که مسکن مهر فعال شود و حراست پیوسته در این حوزه باید مراقبت کند تا در سازمان‌ها و ادارات مربوطه پیگیری و مانیتورینگ صورت گیرد تا کار مردم هرچه سریع‌تر رفع‌ورجوع شود.

وزیر راه و شهرسازی دیگر وظیفه حراست را کمک به تحقق وعده دولت و وزارت راه و شهرسازی برای ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکن در کشور دانست و افزود: برخی از پرونده‌های مسکن و زمین در کشور ممکن است معارضین ۳۰ ساله داشته باشد که در آن‌ها مردم گرفتارشده‌اند و باید شیوه‌ای اتخاذ شود که با شناسایی مشکل و گیر موضوع توسط حراست و یافتن عامل گرفتاری مردم به رفع آن‌ها مبادرت شود تا از رفت‌وآمد‌های اضافی مردم که باعث زحمت برای آن‌هاست جلوگیری شود.

وی بابیان اینکه در حوزه ریل، جاده، هوایی و دریایی نیز ما با مردم در ارتباط مستقیم هستیم، گفت: باید به دنبال آن باشیم که مشکلات در این حوزه‌ها به‌سرعت حل شوند به‌طور مثال در حوزه هوایی باید در مورد تأخیر‌های به وجود آمده در پرواز‌ها به مردم پاسخگو باشیم و اگر فردی مردم را در بی‌خبری قرارداد که باعث اعتراض و از دست رفتن سرمایه‌های انسانی خواهد شد این رفتار ناپسند توسط حراست گوشزد شده تا مسئله کوچک به یک بحران تبدیل نشود همچنین در حوزه حفظ اموال و رسیدگی به وسایل همراه مسافران نیز حراست مسئول است تا در کمترین زمان امنیت کامل وسایل سپرده‌شده به هواپیما یا راه‌آهن و یا هر وسیله نقلیه عمومی را که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی به فعالیت می‌پردازد به دست مردم برساند.

اسلامی با اشاره به اینکه در بحث کامیون داران نیز همین غفلت از رسیدگی و پاسخ گوئی باعث آن مشکلات شد، افزود: نباید ما اجازه دهیم که این مشکلات دوباره تکرار شوند و مهم‌ترین نکته‌ای که در حوزه سرمایه انسانی و مقبولیت عمومی وجود دارد مسئله پیش‌بینی و پیشگیری است که این دو مسئله مهم از کانال حراست پیگیری می‌شوند.

وی در پایان به‌صورت تیتر وار به موضوعات ارائه‌شده پرداخت و گفت: سلامت اداری و دولت الکترونیک و حذف ارتباط متقاضی با کارمندان، کارآمدی مدیریتی در همه حوزه‌ها، نظارت در جهت یافتن مقصر (فرد یا سیستم) و پایش سرمایه اجتماعی کشور و مراقبت برای پیش‌بینی و پیشگیری مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی مأموران حراست باید مثل الماس شفاف باشند و مراقبت کنید تا افراد ناصالح شناسایی‌شده و با آن‌ها قطع همکاری صورت گیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار