قاضی زاده هاشمی:

استانی شدن انتخابات مجلس باعث کاهش تخلفات برخی از نمایندگان است

نماینده مجلس گفت: استانی شدن انتخابات مجلس در کاهش تخلفات برخی از وکلای ملت تاثیر گذار است.

عینی/ میرزایی/ قانون استانی شدن انتخابات باعث کاهش تخلفات برخی از نمایندگان استبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید‌احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی در نشست تخصصی، جایگاه سیاست‌های کلی انتخابات، در طرح اصلاح قوانین انتخابات که در دانشگاه تهران برگزار شد گفت: تاریخچه طرح سیاست‌های کلی انتخابات مربوط به ۴ یا ۵ دوره گذشته مجلس شورای اسلامی است و طرح جدیدی به حساب نمی‌آید که ما بخواهیم در این جلسه از آن رونمایی کنیم، اما اتفاقات و تحولات آن باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: یکی از مهمترین نکته این طرح سیاست‌های ابلاغ انتخابات است که توسط مقام معظم رهبری مطرح شد که دولت و مجلس مکلف به اجرای آن هستند، ضمن اینکه لایحه انتخابات قرار بود در ادوار گذشته ارائه شود و زمانی که مجلس یک مقدار در این زمینه جدی شد دولت اعلام کرد که ظرف ۲ هفته این طرح را به مجلس ارائه می‌دهد.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قانون استانی شدن به ۲ بخش فرعی و اصلی تقسیم می‌شود و تعریف جدیدی در این زمینه صورت گرفته است؛ من به این موضوع قائل هستم که قانون انتخابات جدید مجلس مانند انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود که این طرح می‌تواند نظام و ساختار را دگرگون کند.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه برخی از نمایندگان در زمان تبلیغات انتخابات غذا و هدایای گوناگون توزیع می‌کنند گفت: استانی شدن انتخابات مجلس بافت اینگونه حرکات را کاهش داده و تبلیغات و استفاده از امکانات را درست گسترش می‌دهد.

وی با بیان اینکه به نظرم استانی شدن انتخابات طرحی ایده‌آل نیست، بیان کرد: باید هزینه‌های انتخاباتی مشخص شود، تا بعد از انتخابات اسپانسر‌های مالی به سراغ نمایندگان نروند و درخواست‌های غیر مجاز نداشته باشند تا در این میان شاهد فساد‌های اقتصادی هم نباشیم.

قاضی زاده هاشمی با تاکید بر اینکه در دوره‌های مختلف از ابتدای دوره اول متاسفانه تاکنون شاهد زوال مجلس هستیم، تصریح کرد: مجلس نباید در برابر دولت حراج شود و این انتخابات کنونی بیشتر منجر به تقویت عوام گرایی می‌شود.

وی تاکید کرد: من از طرح استانی شدن حمایت مطلق نمی‌کنم، ولی این طرح می‌تواند قدمی رو به جلو برای کشور باشد که دیگر شاهد زوال مجلس شورای اسلامی با قانون قدیم نباشیم.

نماینده مردم فریمان و سرخس با تاکید بر اینکه میانگین و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات دیگر حداکثری است خاطر نشان کرد: علت استقبال این موضوع بیشتر از فضای تبلیغاتی انتخابات است که از جمله می‌توان به مناظره‌ها و شور انتخاباتی توسط مردم اشاره کرد، اینگونه موارد هم باعث استقبال بیشتر مردم از انتخابات ریاست جمهوری است.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به اینکه نماینده مجلس حق دخالت در امور اجرایی شهر و روستا را ندارد تاکید کرد: متاسفانه برخی از شورا‌های شهر به شورای شهرداری تبدیل شده‌اند.

قاضی زاده هاشمی یادآور شد: با تدابیر اندیشیده شده ایام تبلیغات در انتخابات مجلس از ۱ به ۲ هفته افزایش پیدا کرده و مسئله دیگر این است که نامزد‌های برگزیده شده مجلس مانند انتخابات ریاست جمهوری هم استفاده از امکانات رادیو و تلویزیون را دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۲:۰۰ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
استانی نکنید که واقعا به افتضاح میشه و عوامل و اعتراض به همون کشوری ازما گفتن مدیری 14سال باسفارش5نماینده یک استان عوض نشد تفاهمی ن و عوصش2کردن استانی نکنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۱:۱۲ ۰۳ بهمن ۱۳۹۷
قاضی زاده هاشمی جوان است و جویای نام طرحهای ایشان مثل قانون منع بکار گیری بازنشستگان که رهبری فرزانه دستور اصلاح آن را دادن و یا همین طرح استانی شدن انتخابات که فقط افراد ثروتمند میتوانند از پس هزینه تبلیغات استانی در بیایند (چهار سال نمایندگی هم باید دنبال جبران آن هزینه ها باشند یا باج به صاحبان ثروت که از آنها حمایت مالی کرده اند بدهند ) همچنین کاهش شدید انگیزه مشارکت شهرستانها در انتخابات را در پی خواهد داشت بنا بر این طرحهای مطرح شده توسط ایشان از پختگی لازم برخوردار نیست
آخرین اخبار