افزایش بهای نفت در بازار آسیا ­

بهای طلای سیاه روز جمعه تحت تأثیر بحران ونزوئلا که از صادرکنندگان بزرگ نفت است، در بازار آسیا افزایش یافت.

افزایش بهای نفت در بازار آسیا ­به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، بهای نفت روز جمعه تحت تأثیر بحران ونزوئلا که از صادرکنندگان بزرگ نفت است، در بازار آسیا افزایش یافت، اما افزایش ذخایر نفت خام آمریکا سبب شد این افزایش محدود باشد. هر بشکه نفت خام سبک شیرین آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت/نفت خام پایه آمریکا) برای تحویل در ماه مارس با ۷۱ سنت افزایش، ۵۳ دلار و ۸۴ سنت معامله شد. بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مارس نیز ۷۳ سنت افزایش یافت و به ۶۱ دلار و ۸۲ سنت رسید.

ونزوئلا، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر نفت جهان را دارد و با وجود کاهش شدید تولید نفت این کشور در سال‌های اخیر، همچنان یک عضو مهم سازمان کشور‌های صادرکننده نفت «اوپک» به شمار می‌رود.

سرکیت ویجایاکار، تحلیل‌گر دفتر مشاوران تریفکتا اعلام کرد: «وقتی به این موضوع در دراز مدت فکر می‌کنیم، می‌بینیم که چین منافع عظیمی در ونزوئلا دارد. اگر آمریکا به دنبال در تنگنا قرار دادن ونزوئلا است، چین با نگاهی بد به این مسئله می‌نگرد. این موضوع بر مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و رشد اقتصادی تأثیر خواهد گذاشت.»

نگرانی‌ها در مورد مازاد عرضه نیز از دیگر عوامل تأثیرگذار بر بهای نفت بوده است. بنابر گزارش آژانس آمریکایی اطلاع رسانی در مورد انرژی، ذخایر هفتگی نفت خام آمریکا هشت میلیون بشکه افزایش یافت. مارگارت یانگ یان، تحلیل‌گر «سی ام سی مارکتس» در سنگاپور اعلام کرد: «این افزایش غیرمنتظره به این معناست که کاهش رشد تقاضا و افزایش تولید نفت شیل مانع از آن می‌شود که بازار به یک توازن بین عرضه و تقاضا برسد.»

تولید طلای سیاه به نوبه خود در هفته گذشته در آمریکا رکورد شکست. آمریکا هفته گذشته به طور متوسط ۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کرد. بهای نفت ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ به علت نگرانی‌ها در مورد فراوانی عرضه، ۴۰ درصد کاهش یافته بود. اوپک و شرکایش که روسیه در صدر آن‌ها قرار دارد، به منظور تلاش برای برقراری توازن دوباره در بازار، تصمیم گرفتند از ماه ژانویه تولید خود را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش دهند، اما چشم انداز‌های کند شدن رشد اقتصادی جهان، افزایش بهای نفت را با مانع روبرو کرده است.

بنجامین لو، تحلیل‌گر فیلیپ فیوچرز در سنگاپور اعلام کرد: «هر چند قیمت‌ها در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ از پتانسیل افزایش برخوردارند، اما چالش‌های اقتصادی فزاینده همچنان احتمال افزایش قابل توجه را در دراز مدت محدود می‌کنند.»

پنجشنبه، در بازار لندن، هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با پنج سنت کاهش، ۶۱ دلار و ۹ سنت معامله شده بود. در بازار نیویورک نیز هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با ۵۱ سنت افزایش، ۵۳ دلار و ۱۳ سنت به فروش رفته بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار