یونان رأی‌گیری تغییر نام مقدونیه را به تعویق انداخت

پارلمان یونان رأی‌گیری درباره تغییر نام مقدونیه را در حالی که تظاهرات در این کشور بالا گرفته است، به تعویق انداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، پارلمان یونان دیروز (پنجشنبه) رأی گیری درباره تغییر نام مقدونیه را در حالی که تظاهرات در این کشور بالا گرفته است به تعویق انداخت. رأی گیری قرار بود بعد از نیمه شب پنجشنبه برگزار شود، اما از آنجا که ۲۳۰ قانونگذار قصد دارند درباره این مسئله سخنرانی کنند رأی گیری به جمعه موکول شد.

این در حالی است که در خارج از پارلمان یونان پلیس با گاز اشک آور در حال مقابله با تظاهرکنندگانی است که مخالف توافق تغییر نام مقدونیه هستند.

«آلکسیس سیپراس» نخست وزیر یونان روز پنجشنبه در این خصوص گفت: «فردا رأی گیری مهمی در پیش است ... زمان آن رسیده که از چرخه فاسد ملی گرایی خارج شویم و به همکاری‌های آینده فکر کنیم».

پارلمان مقدونیه ده روز پیش از  تغییر نام این کشور به جمهوری مقدونیه شمالی حمایت کرد. اما برای اینکه این تغییر رسماً صورت بگیرد اعضای پارلمان یونان هم باید آن را تایید کنند.

این در حالی است که روز یکشنبه ده‌ها هزار نفر در آتن علیه این تغییر نام تظاهرات کردند که به مصدوم شدن ۴۰ تن منجر شد. برخی از احزاب یونان با این اقدام مخالف هستند، اما احتمالاً ۱۵۱ قانون گذار (از کل ۳۰۰ کرسی پارلمان) این قانون را تایید می‌کنند.

اجرا شدن این توافق یکی از طولانی‌ترین مشاجره‌های سیاسی جهان را حل می‌کند. تنش‌های کنونی از سه دهه پیش که مقدونیه اعلام استقلال کرد شروع شد، اما ریشه‌های آن به قرن‌ها قبل برمی‌گردد.

آتن از سال ۱۹۹۱ میلادی با اینکه همسایه اش مقدونیه نام بگیرد مخالف بود، زیرا یونان یک استان شمالی به همین نام دارد. این شهر در دوران باستان مهد اسکندر و باعث افتخار یونانی‌ها بوده است. اکنون با تلاش‌های مقامات دو کشور این مسئله در حال حل شدن است.

انتهای پیام/

برچسب ها: یونان ، رای گیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار