رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛

راه اندازی ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در کشور/ غربالگری رایگان در ۲۵۰ شهر

قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت از افتتاح همزمان ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان در کشور خبر داد.

علی قنبری مطلق رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، از راه اندازی همزمان ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان خبر داد و گفت: از ۱۳۷ مرکزی که ساخت آنها از سال ۹۴ آغاز شده بود ساخت ۷۵ مرکز به اتمام رسیده است و امروز هفت بهمن طور رسمی افتتاح خواهند شد.

وی ادامه داد: با راه اندازی این ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان ۲۵۰ شهر که ۶۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند تحت پوشش مراکز تشخیص زودهنگام سرطان قرار می گیرند.

راه اندازی ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان با پوشش ۶۰ درصد جمعیت کشور/ ساخت مراکز تیپ ۲ و ۳ سرطان در ۴ استان

شناسایی افراد مشکوب به سرطان در دستور کار

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت اظهار کرد: در مراکز تشخیص زودهنگام سرطان افراد مشکوک به بیماری را در نظام بهداشتی شناسایی می کنیم؛ در واقع برنامه اصلی ما شناسایی افراد مشکوک به سرطان است؛ همچنین کسانی که خطر ابتلا به سرطان در آنها بالاست و  سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دارند، شناسایی و تحت نظر قرار می‌گیرند.

قنبری مطلق ادامه داد این برنامه از سال ۹۷ به صورت آزمایشی در چند شهر کشور اجرایی شد و ما هم دریافتیم که نیروهای شبکه بهداشت اعم از مراقبان سلامت، ماماها و کارشناسان بهداشتی می‌توانند اقدامات خوبی در پیشگیری از سرطان در قالب شبکه بهداشتی داشته باشند و افراد مشکوک به سرطان را به سطوح بالاتر ارجاع دهند.

راه اندازی ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان با پوشش ۶۰ درصد جمعیت کشور/ ساخت مراکز تیپ ۲ و ۳ سرطان در ۴ استان

غربالگری رایگان سرطان روده و دهانه رحم

وی با اشاره به غربالگری  سرطان روده و دهانه رحم در مراکز تشخیص زودهنگام سرطان گفت: زمینه انجام برخی تست‌ها را برای تشخیص سرطان آماده کردیم و اکنون تست خون مخفی در مدفوع که در ایران به قیمت ارزان تولید شده است به همراه تست اچ پی وی برای تشخیص سرطان دهانه رحم را رایگان انجام می دهیم.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت افزود: تست خون مخفی در مدفوع برای غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ در خانه های بهداشت نیز انجام می شود و از هر دانشگاه علوم پزشکی ۵۰ هزار نفر گروه هدف انتخاب شدند و این تست در آنها انجام می شود و به تدریج این غربالگری در سطح کشور توسعه پیدا می کند.

راه اندازی ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان با پوشش ۶۰ درصد جمعیت کشور/ ساخت مراکز تیپ ۲ و ۳ سرطان در ۴ استان

۵۰ دستگاه ماموگرافی برای تشخیص زودهنگام سرطان در کشور

قنبری مطلق با اشاره به راه اندازی شبکه ملی مراقبت از سرطان در کشور گفت: یکی از برنامه‌های ما برای توسعه زیرساخت‌ها در سطح ۲ توسعه شبکه ملی مراقبت از سرطان بود و در این راستا ساخت مراکز تشخیص زودهنگام سرطان از سال ۹۴ در دستور کار قرار گرفتند و از ۱۳۷ مرکز امروز ۷۵ مرکزی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه اکنون در زمینه تشخیص سرطان ۵۰ دستگاه ماموگرافی در کشور وجود دارد، گفت: اهمیت مراکز تشخیص زودهنگام سرطان قرار گرفتن آنها در نظام ارجاع است، به طوری که افراد مشکوک به سرطان را در قالب ارجاع الکترونیک در سطح ۲ بررسی دقیق تر کنیم و در صورتی که نیاز به مداخلات پیشرفته داشتند آنها را به سطح سه ارجاع دهیم اما اقداماتی چون برداشتن ضایعات در همین مراکز تشخیص زودهنگام سرطان انجام می‌شود.

راه اندازی ۷۵ مرکز تشخیص زودهنگام سرطان با پوشش ۶۰ درصد جمعیت کشور/ ساخت مراکز تیپ ۲ و ۳ سرطان در ۴ استان

به زودی؛ افتتاح مراکز تیپ ۲ و ۳ سرطان در در ۴ استان

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت با اشاره به مراکز تیپ ۲ و ۳ سرطان اظهار کرد: راه اندازی و تجهیز مراکز تیپ ۲ و ۳ سرطان به اعتبار بالاتری نیاز دارد به زودی در برخی استان‌ها این مراکز به بهره‌برداری می‌رسند.

قنبری مطلق افزود: امیدواریم هرچه زودتر مرکز تیپ ۲ سرطان استان قزوین و مراکز تیپ ۲ و ۳ سرطان در یاسوج، ایلام و بوشهر ساخت و تجهیز شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار