صدراعظم نوری خبر داد

شناسایی ۲۲ هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران/ ۳۰ ساختمان ملزم به ایمن‌سازی شده‌اند

عضو شورای شهر تهران گفت: از ۲۲ هزار ساختمان ناایمن، ۳۰ ساختمان ملزم به ایمن‌سازی شده‌اند.

شناسایی ۲۲ هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران/ ۳۰ ساختمان ملزم به ایمن‌سازی شده‌اندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در یکصد و نوزدهمین جلسه شورای شهر تهران که امروز (یکشنبه ۷ بهمن ماه) برگزار شد، با اشاره به دومین سالگرد حادثه پلاسکو اظهار کرد: حادثه آتش سوزی و تخریب پلاسکو محصول هم افزایی عوامل گوناگون بوده است و قطعا حذف یک یا چند مورد از آن‌ها می‌توانست سرنوشت جانباختگان پلاسکو را تغییر دهد.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه مراکز جمعیتی مانند پلاسکو کم نیستند، تصریح کرد: انتظار می‌رود بعد از گذشت دو سال از این حادثه تلخ و علی‌رغم تأکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نسبت به رفع خلأ‌های قانونی تدوین ضوابط شفاف کردن مسئولیت‌ها و وظایف دستگاه‌های اجرایی و ارتقای ایمنی اماکن اقدام شود.

صدر اعظم نوری با بیان اینکه فرو ریختن پلاسکو شوکی بود تا مسئولان و برنامه‌ریزان برای بازنگری در فرآیند‌ها از آن استفاده کنند، گفت: مسئولیت نگهداری از ساختمان پلاسکو بر عهده مالک آن است، اما با وجود اخطار‌هایی مبنی بر ناایمن بودن ساختمان مالک اقدام مؤثری جهت رفع خطر انجام نداده است.

وی با اشاره به بازرسی‌های وزارت کار از کارگاه‌های پلاسکو افزود: در این بازرسی‌ها کوتاهی به عمل آمده و وزارت راه و شهرسازی هم در اجرای مقررات ملی ساختمان کم توجهی کرده است.

عضو شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه به استناد این گزارش سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران تا حدودی به تکالیف خود در بازرسی از ساختمان‌ها عمل کرده‌اند، تصریح کرد: به دلیل اینکه این سازمان ابزار قانونی لازم برای ملزم کردن اشخاص جهت تحقق ضوابط قانونی ایمنی را در اختیار ندارد، اقدامات این سازمان مؤثر نبوده است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه آتش نشانی تاکنون ۲۲ هزار ساختمان ناایمن را شناسایی کرده است، گفت: با توجه به خلأ‌های موجود در قوانین، سرعت ایمن‌سازی آن‌ها بسیار کند بوده و با هماهنگی‌های به عمل آمده با مراجع قضایی تنها ۳۰ ساختمان ملزم به ایمن‌سازی شده‌اند.


بیشتر بخوانید: صدور شناسنامه ایمنی برای ۳ هزار و ۲۰۰ ساختمان بالای ۸ طبقه در تهران/ حادثه پلاسکو باید به یک فرصت تبدیل شود


وی گفت: تعداد زیادی از ساختمان‌های مرتفع که روزانه پذیرای تعداد زیادی از شهروندان هستند، از آسیب پذیری بالایی برخوردارند.

عضو شورای شهر تهران افزود: بررسی‌های به عمل آمده نشان‌دهنده کاستی‌ها در قوانین و تجهیزات است و شواهد و گزارش‌های آتش‌نشانی نشان می‌دهد که اگر حداقل‌هایی از استاندارد‌های ایمنی در ساختمان‌ها رعایت می‌شد، دیگر شاهد حوادثی همچون پلاسکو نبودیم.

صدراعظم نوری با اشاره به گزارش کمیته ملی پلاسکو ادامه داد: ۷.۶ درصد منازل مجهز به سیستم اعلام حریق، ۵.۴ درصد مجهز به شلنگ آتش‌نشانی، ۲۸.۹ درصد مجهز به کپسول آتش‌نشانی و ۶۳.۶ درصد فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی در برابر آتش هستند.

وی با بیان اینکه قرار بود این کمیته با ۱۱ عضو از دستگاه‌های مختلف تشکیل و با برگزاری جلسات در جهت اصلاح ساز و کار اجرایی نظام تعمیر و نگهداری از ساختمان‌های موجود شهر پیگیری‌های لازم را انجام دهد و هر سه ماه یکبار به شورا گزارش دهد، افزود: تاکنون از روند اجرای مصوبه و تشکیل جلسه گزارشی ارائه نشده و به خروجی مؤثری نرسیده است.

عضو شورای شهر تهران با ابراز تأسف از اینکه مقوله ایمنی در ذهن شهروندان جایگاهی ندارد، ادامه داد: باید نسبت به رفع خلأ‌های فعلی در ساختار بازرسی ادواری توجه ویژه کرد.

انتهای پیام/

آسیب‌پذیری بالای تعداد زیادی از ساختمان‌های مرتفع پایتخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار