اصول تغذیه‌ای که بیماران لوسمی باید رعایت کنند

یک آنکولوژیست گفت: به علت اثرات مخربی که لوسمی بر بدن دارد، تغذیه صحیح و اجرای یک برنامه غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است.

محمدرضا نورمحمدی آنکولوژیست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: لوسمی یا سرطان خون بیماری است که در چهار نوع مختلف دیده می‌شود؛ این سرطان از سلول‌های مغز استخوان شروع شده و با تکثیر سلولی در نهایت تمام سلول‌های خارج از محدوده خود و سلول‌های طبیعی مغز استخوان را درگیر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه لوسمی در همه گروه‌های سنی اتفاق می‌افتد، گفت: لوسمی بیماری است که بیشتر در افراد بالای ۶۰ سال دیده می‌شود.

مهم‌ترین عوارض لوسمی

نورمحمدی ادامه داد: عوارض جانبی این بیماری متفاوت و در برخی موارد بسیار شدید است، اثرات مخرب بیماری همه بدن را تحت الشعاع قرار خواهد داد و در این بین رعایت یک تغذیه صحیح و برنامه غذایی سالم بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

رژیم غذایی چه تاثیراتی در روند بیماری لوسمی دارند؟


بیشتر بخوانید: سرطان خون (leukemia) چيست؟


کاهش اشتها در بیماران سرطانی

این آنکولوژیست بیان کرد: به علت روش‌های درمانی مختلف که بیماران سرطانی مجبور به تحمل آن هستند، کاهش وزن به طور حتم اتفاق خواهد افتاد و بیماران به سرعت اشتهای خود را از دست می‌دهند، در این بین یک بیمار سرطانی باید از رژیمی پیروی کند که تمام گروه‌های غذایی در آن باشد، همچنین باید از وعده‌های غذایی کم حجم استفاده کرده و تعداد آن را به بیش از ۶ مرتبه در روز برساند.

وی با اشاره به اهمیت تاثیر پروتئین در تقویت این بیماران، گفت: پروتئین را می‌توان از غذاهایی مانند گوشت قرمز لُخم، مرغ و ماهی به دست آورد؛ دریافت آب برای این بیماران، به منظور مقابله با کم آبی بدن مهم است، زیرا در نتیجه درمان‌هایی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی بدن آب از دست خواهد رفت و مصرف مقدار کافی آب و مایعات برای مقابله با یبوست، بی حالی و رخوت شایع به این بیماران، کمک خواهد کرد.

رژیم غذایی چه تاثیراتی در روند بیماری لوسمی دارند؟

بهترین شرایط غذا خوردن برای مبتلایان به لوسمی

این آنکولوژیست با تاکید بر اینکه برای افراد مبتلا به لوسمی، غذا خوردن در بین افراد خانواده و جمع فامیل بسیار مهم است،گفت: این کار باعث می‌شود حواس این افراد پرت شده و بهتر غذا بخورند؛ برای این افراد غذا‌های خوشمزه و لذیذ تهیه کنید و بیشتر از غذا‌هایی که در مقادیر کم تهیه می‌شوند استفاده کنید؛ این کار به آنها کمکی زیاد می‌کند و از خسته شدن آنها در هنگام خوردن می‌کاهد.


بیشتر بخوانید: با سرطان خون بيشتر آشنا شويد


نورمحمدی اظهار کرد: انجام برخی ورزش‌ها و فعالیت‌های بدنی، به منظور افزایش اشتها و تمایل این افراد به خوردن، مفید خواهد بود؛ در برخی از بیماران مبتلا به لوسمی افزایش وزن و چاقی، اتفاقی معمول و شایع است که به دلیل احتباس آب، در بدن رخ می‌دهد، در این بین اجرای رژیم‌های کاهش وزن برای این بیماران به‌هیچ وجه کاری صحیح نیست و یک رژیم کم چرب و کم نمک برای این آنها مفید خواهد بود.

رژیم غذایی چه تاثیراتی در روند بیماری لوسمی دارند؟

وی یادآوری کرد: مبتلایان به لوسمی علائمی چون حالت تهوع، دل آشوبه و استفراغ را تجربه می‌کنند و ممکن است غذا برای آنها جذاب و خوشایند نباشد، مخصوصا اگر تحت درمان‌های مختلف قرار گیرند، عمده‌ترین اثر جانبی این درمان‌ها کاهش توانایی جذب مواد مغذی از غذاهاست مشورت با یک رژیم شناس یا کارشناس تغذیه می‌تواند به شما کمک کند تا یک برنامه غذایی مفید برای این بیماران تنظیم و تهیه کنید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار